Министър Виолета Комитова: Строителството на АМ "Хемус" е обезпечено финансово, но не и проектно
"Пътищата в България се строят, въпреки че всички крещят, че не се строят. Няма закриване на пътища, няма закриване на строежи. Едни хора твърдят, че сме спрели строителството на всички проекти, включително и на пътища, а същото време фирмите не спират да работят и си искат парите. Това заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова в предаването "120 минути" по Би Ти Ви.
Тя коментира строежа на магистрала "Хемус". "Строят се отсечки 1,2 и 3 по договори, които сме заварили такива. В тях пише, че ще се завършат през 2024 г.", обяснява тя.
"Отсечките 4,5 и 6 от Плевен до Велико Търново тепърва предстои да се отчуждават за строежа на магистралата. Оценките за обезщетенията се правят по държавни правила. ", каза още тя.
По думите й МРРБ е ускорила процедурата с надеждата от началото на следваща година да започне строеж и в отсечки 4, 5 и 6. „Абсурдното е, че научихме, че се строи незаконно в отсечка 4 от един горски служител. Там се строи в неотчуждени имоти, но гражданите не реагират, а реагира шеф на горско стопанство, защото бяха изхвърлени големи количества земни маси и беше унищожена една гора“, каза Комитова. Министър Комитова сподели, че МРРБ е облетяло мястото с дрон, защото до там няма път, по който да мине автомобил или джип.
Тя коментира и трасето на лот 7, 8 и 9 на аутобана, като от думите й стана ясно, че на този етап не се знае откъде ще минe бъдещите отсечки. „В момента има едно пунктирано трасе, което се изследва технологично. Установено е свлачище, защитена територия и наличие на военен завод, поради което процедурата сега се връща в изходна позиция. Прави се ново трасе, изследват се тези параметри и чак тогава ще се правят идейни проекти. Тези отсечки не се намират никъде в момента“, съобщи Комитова.
Министърът подчерта, че строителството на АМ "Хемус" е обезпечено финансово, но не и проектно.
"Всичко бързаме да стане магистралата. Целево са определени 4,5 млрд. лв, което е заслуга на предишното правителство. Те са целево определени и не се пипат за други цели. Средствата ще се използват само за строителството на "Хемус", акцентира Комитова.
Тя коментира и раздадените аванси на фирмите, които работят по трасето на аутобана. "Много аванси от порядъка на 100 млн. лв., на 80 млн. лв. са дадени за доставка на материали и техника. В участъците 7,8 и 9 на една фирма са дадени 5-6 млн. лв., за да купи храсти и цвета за бъдещо озееленяване. Фирмата се намира в Бургас. За по-близко ще ги карат оттам", заяви министърът. Комитова каза още, че разчита тези фирми да не фалират и да бъдат доставени всички нужни материали на строежа. "Знаете какво се случва с фирми, които имат около 1 млрд. лв. в ръцете си - нещо като КТБ. Фирмите нямат банкова гаранция, а са застраховани в застрахователна компания. Законът го позволява, но банковите гаранции в такива случаи представляват кредит под условие", посочи Комитова.
Тя заяви, че само една фирма до този момент е протестирала за неразплатени средства и това е била „Автомагистрали -Черно море” АД. "В България има 21 185 строителни фирми по данни на НСИ за 2019. В тях работят повече от 156 000 души. И само една фирма протестира. Аз не приемам, че строителния бранш протестира", подчерта Комитова
На въпрос дали има достатъчно пари за зимно почистване министърът на регионалното развитие и благоустройството сподели, че е заварила дефицит в АПИ от 1,5 млрд. лв. "Заварихме целия бюджет на АПИ 382 млн. лв. отделен за тези цели и похарчен. Също така е дадена работа на фирмите за 2,9 млрд. лв. Става дума за 5 годишни договори. Фирмите си работят, но пари в кеш няма в АПИ", сподели тя и допълни, че е задала въпрос на фирмите защо са работили до този момент по този начин. "Те поемат риск по този начин. Разбрах, че до този момент с постановления на Министерски съвет са им изплащани тези работи. През 2018 г. бюджетът на АПИ около 400 млн. лв, накрая дадени 2 млрд. лв. с постановления на МС. През 2019 г. вместо да сложим 2 млрд. лв в бюджета пак имат около 400 млн. лв, а накрая получават 1,7 млрд. лв. Заради това ние се опитваме този дефицит да го преборим за следващата година. Така че пари за зимно поддържане има", завърши тя.