Министър Виолета Комитова: Каня управителите на пътностроителни фирми на среща отново в понеделник (видео)
"В Държавната инспекция по труда няма масови съкращения в строителни фирми. Строителният бранш за щастие не беше засегнат от ковид кризата нито миналата година, нито по-миналата или в настоящата. Тези хора, които казват, че нямат заплати първо трябва да се представят кои са. Никой от нас не разбра кои фирми протестират, колко са, кои са те. Ние не сме сигурни дали техните твърдения са верни. Аз не го приемам като чиста монета". Това заяви в ефира на „Събуди се” министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова.
"Само тази седмица ние имахме два протеста - във вторник и в петък. Ние виждаме едно голямо разделение в строителните фирми. Компаниите, които бяха във вторник на протест са тези, които не са получавали аванси по схемата с пътното строителство. В петък протестираха такива, които са получавали аванси в размер на 1,5 млрд. лв. Има едно страхотно разделение, което не съм го направила аз, нито служебното правителство. Това е наследство от предишни управления на пътния сектор. Това разделение ме кара да мисля, че работниците, които вчера бяха пред МРРБ или всичките не са работници или не ги знаем от кои фирми са точно. Това е причината, поради която аз повече няма да разговарям с посредници на този протест. От 4 месеца разговарям с работници, профсъюзи, представители на фирмите и с Българска браншова камара „Пътища“. Това до нищо не води", посочи тя.
От думите й стана ясно, че е поканила собствениците на засегнати фирми, които се чувстват ощетени, да се появят на среща и да разговаряме, за да може МРРБ да уреди деловите си отношения. "Ще ви кажа защо не се състоя срещата – до вечерта на предния ден ББК „Пътища“ ни отговори, че няма да се срещам със собствениците и аз останах с впечатление, че управителите няма да се явят", каза Комитова.
На въпрос защо не ги е приела, когато те са дошли в министерството тя подчерта, че е останала с впечатление, че няма да дойдат. "Те са поканени отново в понеделник. Само със собственици на фирми ще преговаряме", заяви тя.
"В момента има протестиращи, идват хора, ние плащаме едни пари. Плащаме на дадената фирма, собственикът взима парите и отива в Дубай. На нас каква ни е гаранцията, че ще се плати на работниците като е толкова тежко положението. Заради това държа вече да разговарям само със собственици. Разговорите ще бъдат открити. Това са български фирми и ние ще си уредим отношенията, но трябва да има диалог", обясни министърът.
"Още веднъж казвам, че фирмите са разделени на две. Искам да кажа, че фирмите вчера пред МРРБ не се идентифицираха. Те са получили 1,4 млрд. лв. авансови плащания, а имат претенция за фактурирана работа 200 млн. лв. и още нефактурирана 700 млн. лв. Тоест те са взели предварително 1,4 млрд. лв., изработили са работа за 900 млн. лв. и ние нищо не им дължим", коментира още тя.
Министър Комитова коментира още, че фирмите протестират за 900 млн. лв., но са взели 1,4 млрд. лв. "Те са извършили работа за 900 млн. лв. и сега искат да им платим още 900 млн. лв. Според мен те имат излишък и заради това при тях няма съкратени работници", поясни тя.
По време на предването стана ясно, че МРРБ ще провери в Държавната инспекция по труда как стоят нещата със заплатите на работниците. "Имаме информация от Инспекцията, че няма масово съкращение на работници. Не сме проверявали точно тези фирми, но ако те се представят кои са ние ще се запознаем и с това", акцентира Комитова.
Тя изрази позиция, че може би протестите изпълнява някакви други задачи. "Първо да раздели пътностроителните фирми на две големи групи – такива с аванси и без аванси. Второ тези фирми са дълбоко разделени с всички останали строителни компании. В България има повече от 21 000 строителни фирми с над 155 000 работника. От всички тези само 21 фирми протестират, останалите работят в пазарни условия от години. Състезават се за поръчки, за цена и качество. 21 фирми в пътния бранш от години работят без да се състезават, без поръчки, с пари получени авансово по ин хаус и с 5 годишни договори. Това е допуснато от предишното ръководство на държавата и АПИ. Получава се едно дълбоко разделение между 21 000 фирми и 20-30 компании, които са в друга икономика. Това съвсем не е свързано с европейските ни ценности и основното нещо, което ние променяме от 30 години – пазарната икономика.Тези пътностроителни фирми, които получават аванси без да се състезават в обществени поръчки имат 5 г. договори и живеят в пълен комфорт.", обясни Комитова.
Министърът още веднъж подчерта, че иска да разбере кои са били протестиращите фирми пред МРРБ, за да може да уреди договорните си отношения с тях. "По много от договорите с тях има и юридически и финансови проблеми. Ние искаме да продължим да работим с тези фирми. Министерството не отхвърля тези фирми, това са български компании и български работници със семейства. От първия ден те воюват с нас, а ние искаме да си уредим отношенията", каза Комитова и добави, че тези фирми са много добре запознати, че бюджетът на АПИ от 400-500 млн. лв. е изчерпан до 30 април. "Те много добре знаят какво се случва от 4-5 месеца. Ако е вярно, че служебното правителство сме спрели от 5 месеца всякакво строителство те за какви пари претендират. Те строили ли са или не са. Ако са строили значи не сме спирали никакви обекти. Ако не са, тогава да кажат, че искат политически да взривяват обстановката", заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството.
"Пътищата на България искат постоянна поддръжка, която изисква 1,5 млрд. лв на година. По тях постоянно има работа и трябва нещо да се поправя. Това не е ново строителство, а постоянен процес. В момента ние се готвим за зимно поддържане и сме направили няколко стъпки. Аз като служебен министър съм подходила отговорно по този въпрос. С актуализацията на бюджета осигурихме 100 млн. лв. за зимно поддържане. Обявили сме обществена поръчка за зимно поддържане, така че ще са готови пътищата за зимата", каза тя относно притесненията на обществото, че няма да бъдат поддържани добре пътищата през зимата.
Относно искането за нейната оставка тя подчерта, че това е най-лесното решение, което може да вземе ако по този начин проблемът с фирмите бъде решен.