Инж. Лазар Лазаров за в. "Строител": Ние сме посочили нормативния срок за действие на държавната администрация относно нашите искания. Ако те не го спазят следващата инстанция е съдебната
Инж. Лазаров, служебният министър на регионалното развитие и благоустройството говореше за разделение на строителния бранш, а вчера след проведената среща на ръководството на Камарата на строителите в България и УС на ББК „Пътища“ видяхме, че такова нещо няма. Как ще коментирате нейното изказване?
Това е пореден опит браншът да бъде разделен, за да може да бъде завладян по старата максима – „Разделяй и владей“. Надявам се всички колеги, които участват в този процес да го осъзнават това и наистина това нещо да не бъде допуснато. Опитва се да се насади един антагонизъм помежду ни, че едни, които са взели аванси по договори са лошите, а тези, които са работили по други договори и не са взели аванси, ама са ги изпълнявали - са добрите. В момента и едните и другите очакваме пари по договори, които са работени от Агенция „Пътна инфраструктура“ до този момент, независимо по кой механизъм. В единия случай разглеждаме договори с държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД за строителството на АМ „Хемус“ и участъците от трасето Ботевград-Видин. Това са едните фирми, а другите, които са на настоящия протест имат договори за текущ ремонт и превантивно поддържане на републиканската пътна мрежа.
Вчера внесохте нотариални покани в Агенция "Пътна инфраструктура" и писмо до премиера Стефан Янев. Какво очаквате да се случи?
Всичко съгласно закона. Очакваме законът да влезе в своето действие. Ние сме посочили нормативния срок за действие на държавната администрация. Ако те не го спазят следващата инстанция е съдебната. Подчертавам, че министър Комитова спира диалога с нас. Септември след като ние организирахме среща с президента, автоматично се появи едно съобщение, с което тя ни кани в МРРБ на разговор. Ние отидохме на разговор и тя не се появи, това беше преди два месеца. В тези месеци, въпреки нейните твърдения, че имало многократни срещи мога да кажа, че не е имало нито една. Нека да каже на коя дата сме се срещали и сме говорили. След това буквално на другия ден след срещата с президента Румен Радев бе организирана по негово разпореждане среща с министър-председателя Стефан Янев и на нея дойде и арх. Комитова. Не знам кога тя вижда, че се е срещала с нас. На тази работна група имаше противовес на правни становища, тъй като ние сме инженери, а не юристи. Ние бяхме наели едни от най-големите компании по Търговско право, които са в страната. Стигна се до юридически спорове. В крайна сметка Министерството на правосъдието, което бе страна на тази среща излезе със свое самостоятелно становище, което го изпрати на министър-председателя. Ние вчера внесохме на база на написаното от тях и нашия отговор. Сега чакаме, както министър-председателят ни обеща на предходната среща, в момента, в който има яснота по тези становища, ще организира среща, за да даде предложение как излизаме от ситуацията. До петък нямахме в дневния ред на протеста по никакъв начин не е присъствала оставката на ръководството на МРРБ. Но в петък с тази подигравка, която направи арх. Комитова, просто взриви диалога между нас. И се стигна до ето тази ситуация.
Днес на протеста виждаме снегопочистваща техника. Явно фирмите са готови за снегопочистването, само че как стоят нещата с плащането там?
Затова е протестът. От началото на 2021 г. има неплатено зимно поддържане от предходния сезон в размер на 62 млн. лв. Това е за периода февруари-март- април. Но механизмът на актуване на зимното поддържане е такъв, че тези плащания са дължими през май-юни-юли, след като се получат сертификатите и мине проверката от възложителя. Но нищо не се случва. Всичко е спряло. Ние нямаме елементарни плащания за поддържането на пътната мрежа. Да не говорим, че през всички месеци на лятото, когато пътищата трябва да бъдат поддържани и подготвени за зимата- изкърпени и възстановени след предходната зима - заявките бяха 0. Единственото ,което се говореше, беше за тези превантивни ремонти, съгласно договорите, и които и в момента виждате. Министър Комитова обеща, че на 15 октомври ще бъде пусната Владая с ограничителни системи, но до този момент не е сложена нито една. Но няма и време, защото днес сме 12 октомври. А технологичното време за изпълнението е няколко дни. Не може пак денонощно в лошото време, заради капризите на някого, да започнат да работят. И пак ще кажат- некачествено са сложени, криви са мантинелите. Това ще е от бързане и работа през нощта.
Какво е според вас решението на казуса?
Ние в интерес на истината, във всички разговори със заместниците на г-жа Комитова, бяхме стигнали до приемливи за двете страни решения. Бяхме стигнали до тази стойност, която те обясняваха как е надхвърлена, но 15 договора не са надхвърлени. Има договори при индикативна стойност от 15-20 млн. лв. досега са фактурирани 4-5 млн. лв. Те били надхвърлени всичките, но няма такова нещо. Идеята беше разумно да седнем, да поговорим. Ние не сме идиоти и знаем какво е състоянието на държавата, знаем, че няма НС, няма кой да взима решения по отношение на бюджета, знаем техните правомощия до къде са. Но неглижирането и това отношение, говоренето със заблуди и се правенето на внушения- няма как да го приемем. Постоянно се смесват - лошите фирми взели едни аванси. Но това са различни фирми и различни договори и никой не иска да го обясни. Там има върнати аванси и никой това не го говори.
Вчера МРРБ излезе с едно прессъобщение, в което се посочва, че протестът бил политически?
Това е другата цел, да си прикрият нищоправенето и бездействието с превръщането и нарочването на протеста за политически. Това е пълна безсмислица. Акцентът в изказването на зам.-министър Шишков в сутрешния блок на държавната телевизия беше, че аз понеже съм бил председател на УС на АПИ по времето на ГЕРБ, значи протестът е политически. Това е пълна глупост. Нито един политик, не от ГЕРБ, не от БСП , не от патриоти, от демократи и т.н., не е дошъл и да каже ние не искаме тук да протестирате. Протестът е чисто икономически, ние сме браншова организация, която защитава интересите на нашите членове, на работниците, които участват в тези фирми. Ние сме тясно насочена браншова организация, насочена към пътищата. Били сме бивши председатели - ами кой да е? Да вземем краставичарите от Женски пазар да участват в ББК „Пътища“? Никаква насока няма в развитието на този пътен бранш, никаква визия. Затварят се проходи без да са осигурени алтернативни маршрути, проходът „Хаинбоаз“ е ремонтиран основно 2007-2008 и тогава бяха направени алтернативни маршрути през Котелски проход. Тогава нямаше Дунав мост 2, но всичко беше организирано, за да няма затруднения за шофьорите. В момента няма никаква организация, хората спят по банкети, канавки. Тази мизерия след тях кой ще я чисти?