Новини

Министър Комитова: Ремонтът на магистрала „Тракия“ е направен като текущ, а не като основен и ако възникне повреда, тя ще бъде поета от бюджета заради липса на гаранция

Обмисля се разширяване на обхвата на тол системата и увеличаване на размера на таксите за тежкотоварни автомобили

Ремонтът на магистрала „Тракия“ в участъка между Чирпан и Стара Загора на стойност 200 млн. лв. е минал като текущ ремонт или поддръжка, поради което няма одобрен проект, разрешение за строеж и Акт 16 за въвеждане в експлоатация. Няма гаранция, защото всичко минава под думичката „поддръжка“. Това е порочна практика, установена от предишните управляващи, с цел по-бързо извършване на ремонтите, защото разрешенията за строеж изискват време, но ако в следващите 5 или 10 години възникнат повреди, те ще бъдат платени от бюджета. Това съобщи в предаването „Денят започва“ на БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, съобщиха от пресцентъра на МРРБ.

5 години имахме ограничение 90 км/час в този участък. Т.е. имало е време да се подготвят тези проекти. И изведнъж решаваме тази година през април да почнем да копаем, да взривим всички граждани предизборно, много бързо да строим там, когато хората пътуват към морето. Най-важното е, че почти всички ремонти, които са на стойност 1,5 млрд. годишно, не минават като основни, а като текущи ремонти. Което означава, че 1,5 млрд. лв. даваме годишно за всички пътища, но когато те се повредят, няма фирма, която да носи гаранцията, каза още министърът.

Заради някои административни неуредици, заради проблеми с договора, наддоговорени суми и прочие загубихме повече време, отколкото предполагахме, но от вчера вървят пари към „Автомагистрали - Черно море“. Това е фирмата, на която обещахме да платим 9 милиона лева. Надявам се днес да ги получат, съобщи Виолета Комитова.

Едни фирми, които са работили по участъка Чирпан – Стара Загора на автомагистрала „Тракия“, са получили договори за 200 млн. лв., а има осигурени само 59 млн. лв. Сега всички тези фирми се чувстват измамени. Затова са тези протести, тези фирми са една група, която протестира отделно от другите фирми. Това са фирми, които не са получавали аванси за АМ „Хемус“, например. Първата ни идея беше да платим само заплатите и осигуровките на работниците, но се оказа, че те имат и задължения към банки и т.н. Ако регионалното министерство имаше средства, отдавна щяхме да сме приключили този въпрос, допълни тя.

Служебният регионален министър бе категорична, че няма спрени ремонти на пътища. Тя напомни, че за тази цел в бюджета на АПИ са заложени 380 млн. лв. за тази година, които са били похарчени още до 30 април, а на фирмите е възложена работа за 1,5 млрд. лв. Затова има сериозно затруднение за завършването на всички строежи, докато не се осигурят още един милиард лева.

До края на годината някои от фирмите ще получат пари. Прави се вътрешна трансформация в бюджета на АПИ, с която се осигуряват средства, но само по договори, които не са наддоговорени и са юридически изрядни, заяви Комитова.

С актуализацията на бюджета служебното правителство осигури 100 млн. лв. за зимно почистване. Годишно за тази дейност са необходими между 60 и 80 млн. за лв., но се оказа, че на фирмите не е платено и за миналогодишната зима. Затова в момента преговаряме и подготвяме споразумения с тях. Предлагаме да продължат да правят зимното почистване на България, но ако някоя фирма не желае да извършва зимно почистване, тъй като някои споделиха, че не им е изгодно, сме направили обществена поръчка и ще търсим нови кандидати, които да се заемат, каза регионалният министър.

В следващия бюджет на АПИ трябва да има 1,5 млрд. лв., ако фирмите искат да работят спокойно през 2022 година и да не са в стресова ситуация, подчерта министър Комитова.

По заварени договори първите 51 км от АМ „Хемус“ от Боаза към Плевен ще бъдат завършени до 2024 г. – така пише в договорите, сключени и подписани от правителството на ГЕРБ. През месец април т.г. са приети устройствените планове за следващите три участъка – 4, 5 и 6 от магистралата. Работим за отчуждаване на терените, така че от следващата 2022 година да започне да се строи и в тях, информира арх. Комитова.

В момента се работи и очакваме в следващите няколко дни да завърши поставянето на мантинелите на пътя София – Перник. Трудно осигурихме необходимите около 1 млн. лв., но знаем колко хора пътуват по него. Шефът на АПИ инж. Ивайло Денчев определи срок за завършване 15 октомври, но не предвиди, че ще има няколко дъждовни дни, каза още регионалният министър.

Виолета Комитова посочи също, че тол системата все още е неефективна. Годишно събира около 380 млн. лв. При положение, че ¾ от тези пари идват от винетка и много малка част – от товарния трафик, смятаме, че моделът трябва да се обърне. Повече пари трябва да идват от товарния трафик, защото камионите, автобусите, големите превозни средства рушат повече пътищата, а не леките коли. Подготвили сме нови идеи към Министерския съвет. Опитваме се да разширим обхвата на тол системата, обсъждаме точно как да се завишат цените на тол таксите. Идеята е да удвоим приходите и по-голямата част от тях да идват от тежкотоварния трафик, информира регионалният министър.

Като възможност за събиране на допълнителен приход арх. Комитова посочи и глобите за претоварените камиони. Тя даде пример с официални данни от един от митническите пунктове, където до месец август т. т. са установени 27 000 претоварени камиона, които официално влизат в държавата. Ако за тези 8 месеца се платят дължимите такси, ще бъдат събрани 50 млн. лв., каза регионалният министър и обърна внимание, че контролните механизми на държавата не работят. Трябва да има тежки глоби за претоварени камиони. Първо заради пътната безопасност и второ – рушат пътната настилка, категорична бе тя. И като доказателство на тезата си, тя обясни, че например един автобус, пътуващ от София за Бургас плаща тол такса само по 1 стотинка на километър, тоест  3,60 лв. за целия маршрут.