Министър Виолета Комитова: Бавните процедури изгониха чуждите инвеститори от България
„Бавните процедури изгониха чуждите инвеститори от България. Ние се борим да ускоряваме този процес като облекчаваме режимите.“ Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова при гостуването си в предаването „България сутрин“ на телевизия България он ер, съобщиха от пресцентъра на МРРБ.
Министър Комитова посочи, че с този тромав институционален процес, който сами сме си създали през норми, закони и институции, сами отказваме инвеститорите. „Кой чуждестранен инвеститор ще чака 6 г. за строително разрешение на някакъв по-голям проект. Как да стане това? След 6 г. неговата идея може тотално да не е актуална или бизнес идеята или парите да са се свършили и някаква друга случка да се е случила в пазарното пространство. Това е нон сенс“, коментира министър Комитова. Като пример тя посочи как бившият премиер Бойко Борисов се е борил от 2013 г. до 2019 г. за разрешителното за строеж на автомагистрала „Хемус“. „След като той не може да го направи по-кратко, какво да говорим за останалите предприемачи“, допълни тя.
Друго облекчение, което обаче касае всички хора у нас, е премахване на изискването до 2024 г. всички къщи и апартаменти да имат издадени технически паспорти. „Отмених наредбата още преди 3-4 месеца. Техническият паспорт е абсолютно ненужен документ, той е необходим само, ако имате намерение да извършвате някакво бъдещо строителство. Спестихме на всички български граждани по едни 1000 лв.“, посочи регионалният министър.
Арх. Комитова коментира и темата за повишаване на тол таксите и цената на винетките за леките автомобили. Тя каза, че не е обсъждано повишаване на цената на винетките. „За винетките не е ставало дума за повишаване на цената“, категорична беше тя. И посочи, че в момента леките коли осигуряват 75% от приходите в тол системата. Само ¼ от приходите – около 80 млн. лв., идват от тежкотоварния трафик като камиони и автобуси. А пропорцията обаче трябва да е обратната, защото тежките камиони рушат повече пътната настилка. От планираните 1 млрд. лв. приходи са събрани само 380 млн. лв. през 2020 г.
Според нея е установен и още един дефект – системата за тол таксите е разпростряна едва върху 3000 км от пътищата у нас от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа. Първоначалният ѝ замисъл е бил да обхване 16 000 км. Отделно само част от всички поставени камери са следили трафика върху тези 3000 км. Затова едно от първите неща, които вече са променени, е да се увеличи броят на камерите, които следят трафика. В резултат се отчита и леко повишаване на събраните пари.
Втората мярка, която в момента продължава да се обсъжда е разширяването на обхвата на пътищата. „Още обмисляме – от 3000 км на 6000 км ли да минем или на 16 000 км. Това е гъвкаво решение. Възможно е с подготовка и организация да обхванем по-голяма част от пътната мрежа“, обясни министърът.
Като третата мярка тя посочи възможността за леко повишаване на таксите за камиони и автобуси. „Давам пример – един автобус от Бургас до София плаща 3,60 лв. тол такса за преминаване през 360 км, или по 1 стотинка на километър. Още обмисляме с колко. Но от 1 ст. надолу не можем да сваляме, още обмисляме през колко стъпки да стане повишаването“, коментира арх. Комитова. Това обаче е в процес на обсъждане и не е на дневен ред.
По отношение на протестите на строителите министърът посочи, че те са разделени на много групи. България има 21 500 строителни фирми по данни на НСИ. Това, че там протестират 10-20 фирми, това не е целият пътен бранш“, каза тя. И припомни думите на председателя на пътната камара инж. Стефан Чайков, че те не протестират за заплати.
Министърът увери, че тече подготовка за зимното почистване и се подготвят споразумения с пътно-поддържащите фирми. Според нея основният проблем е, че от години 20-30 фирми са научени да получават 1,5 млрд. лв. годишно от държавата. „Тези фирми са абонирани за този 1,5 млрд. лв., те не се състезават за тях никъде, те просто ги получават. Истината е, че те бяха взели 400 млн. лв. до 30 април, до когато бюджетът на АПИ е изчерпан“, уточни тя и припомни, че когато служебното правителство е встъпило в управлението, пари е нямало. „Предишното правителство на ГЕРБ им е дало задания да разкопават всички пътища на България за общо 1,5 млрд. лв. Защо разликата я търсят от мен, няма ги в бюджета. Според тях през годините 2018, 2019 и 2020 те са ги получавали с министерско постановление на 25 декември, когато има излишъци“, коментира регионалният министър. Според нея фирмите чакат 900 млн. лв., но още не е дошъл 25 декември, нито пък се знае дали ще има излишък. Отделно фирмите работели и по договори, които са доста спорни. „Отпред пише договор за обществена поръчка за 20 млн. лв., отзад претенции за 200 млн. лв. Защо ние трябва да платим 200 млн. По кой закон? Те са свикнали да получават тези пари“, каза арх. Комитова И увери, че иска да продължат да работят по правила. Затова им се предлагат споразумения, в които да се уредим деловите отношения, да се разсрочим тези плащания в следващи бюджети. „Не можем да им гарантираме тези 900 млн. лв. до края на тази година“, категорична беше тя.
Относно акцията на МВР и Националната агенция по приходите в „Автомагистрали“ ЕАД тя коментира, че не е извънредно събитие. Провежда се от няколко месеца и е свързана с раздадените пари чрез поръчки "ин хаус" за строителство на АМ „Хемус“. Раздадените пари са около 1,5 млрд. лв. от предишния директор на търговското дружество г-н Стоян Беличев. „Парите са раздадени без обществена поръчка, те са раздадени наистина – размерите са доста големи – по 100-ина милиона, по 50 млн. По закона „ин хаус“ г-н Беличев продължава да твърди, че няма никакъв проблем с този закон и абсолютно целесъобразно той е раздал тези пари“, обясни регионалният министър.