Новини

Ще го бъде ли Гран при на България?

Организирането на кръг от световния шампионат във Формула 1 е както голяма привилегия, така и безкомпромисна и ясна отговорност. Това потвърди развитието на идеята за състезание в България, което към този момент е неясно и негативно. Въпреки под-писания предварителен договор за домакинство и включването на страната ни в календара за 2012 г.,
така и не се намериха инвестиции и светлото начинание е на път да пропадне. Поне засега...
През 2006 г., вследствие на успехите, постигнати в организирането на състезания по мотокрос, както и нивото на пистите за този спорт у нас, председателят на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов лансира идеята България да е домакин на стартове от Формула 1. На пистата Нюрбургринг в Германия се състой среща между него, председателя на организационния комитет за Гран при на България Румен Петков и директора на Формулата Бърни Екълстоун. Тогава става ясно, че шефовете на този спорт живо се интересуват от провеждане на състезания у нас. Като предимства на България те отчитат прекрасния проект и чудесната локация.
Планира се пистата да бъде построена край София, на изоставеното военно летище край село Доброславци. Най-голямата особеност в проекта е, че това ще бъде единствената писта в света, на която има възможност да се регулира температурата на асфалта.
Предварителният договор за домакинство наистина е подписан. Задълженията и работата, която трябва да се свърши, са ясни. Необходимо е трасето да бъде построено час по-скоро. Предпоставките това да стане са повече от прекрасни. Първо, от държавата не се изисква нито стотинка. Тя може да участва, като апортира неизползваем терен от 3200 декара, който е на стойност 180 млн. долара. Компании от Катар също изявяват готовност да инвестират такава сума. По този начин би се създало съвместно дружество между българската държава и катарските компании, в което собствеността е разделена поравно. Това дружество трябва да под-
пише заветния договор, който да осъществи мечтата на милиони българи да видят на живо Шумахер, Алонсо и Хамилтън. Това обаче така и не се случва и месеци наред отговаряме уклончиво на запитванията от страна на организаторите на Формула 1. Тяхното търпение вече се изчерпа. Преди седмица ни беше поставен срок до 11 юни за реалното подписване на договор за домакинство. Такъв договор не беше подписан.
Никой не знае какво е бъдещето на амбициозния ни проект. Осъществяването на мечтата обаче се отлага. Въпреки прекрасните предпоставки, въпреки чудесния проект, въпреки голямото желание от страна на Бърни Екълстоун.



Богдан Николов - председател на Българската федерация по мотоциклетизъм:

Този проект няма минуси


Наш репортер разговаря с председателя на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов. Той подробно обясни всички позитиви от евентуалното осъществяване на проекта край Доброславци: „Това е златен шанс за България! От държавата не се изисква нищо. Тя просто трябва да апортира неизползваемия терен. Инвеститори има.”
Според Николов построяването на писта от клас „А” носи сериозни приходи през цялата година. „Една писта печели от правилно управление и максимална заетост. Моите приятели от Flamini Group, която е една от най-добрите фирми по управление на писти в света, гарантират, че могат да осигурят заетост от порядъка на 220–250 дни в годината. Пистата е едно предприятие, което трябва да носи приход. При такава заетост сами разбирате колко милиони евро ще влизат в държавната хазна всяка година.”
Според бившия състезател престижът и голямата реклама на България също са важни ползи. „Състезанията ще осигурят свежи пари за туризма. Чужденците вече ще гледат на нас като на напълно равноправни и конкурентни европейци. Приходите от телевизионни права също са значителни.”
„Пари ще има и за строителите. Освен изграждането на самата писта държавата е длъжна да изгради и околната инфраструктура. Защо да не влеем тези инвестиции в нашите фирми?”, завърши Богдан Николов.


Становище на Министерството на физическото възпитание и спорта, изпратено в отговор на запитване на в. „Строител”

Във връзка с появилата се информация, че до 11 юни трябва да бъде подписан проектодоговорът за домакинство на България на кръг от Формула 1, Министерството на физическото възпитание и спорта заявява следното:
МФВС преди месеци изпрати своето становище до ръководството на Формула 1, че държавата подкрепя кандидатурата на Българската федерация по мотоциклетизъм за домакинство на състезания от календара на Формула 1 и MоtoGP. Международна проява с такъв мащаб ще повиши авторитета на българския спорт.
Държавата обаче може да участва единствено с апортирането на терена от 3200 дка, на който да бъде изградена пистата, в бъдещото акционерно дружество. Такова така и не бе създадено.
Въпреки многобройните твърдения за наличието на чужди инвеститори в Министерството на физическото възпитание и спорта не е пристигала официална документация, с която те да се ангажират с изграждането на пистата и да оповестяват размера на планираните от тях инвестиции.
Министерството на физическото възпитание и спорта изрази и готовност да приеме среща на инвеститорите в София, но такава така и не се състоя.
Позицията на МФВС относно строежа на писта за Формула 1 бе изпратена на г-н Андре Маес, който води кореспонденцията с България, още на 5 ноември 2009 г. Тя не се е променила и до днес.



Анкета:

Какво мислите за проекта за строеж на писта за Формула 1 край София?


Денислав Атанасов – студент в УАСГ
В близкото бъдеще изпълнението на такъв проект би бил неоправдан. Списъкът от по-належащи неща клони към безкрайност. Пътищата из държавицата ни са в трагично състояние, магистралите са доникъде, няма достатъчно детски градини в столицата ни, редица язовири са оставени на произвола на съдбата. Тези проблеми повече вълнуват българите.

Васил Василев – статистик
Това е чудесна идея, на която обаче българите вече не вярват. Наслушахме се на такива идеи. Искаха да строят писта край Сливен, Плевен, дори Каварна. Тъжното е, че по-голямата и тежка работа беше свършена. Отново обаче малките камъни обърнаха каруцата. Жалко!

Николета Шопова – студент в УАСГ
Позитиви за България, пари за строителите, бизнеса и туризма – само това е достатъчно, за да се хвърлим здраво в този проект. Смятам, че инвеститори ще има скоро и някой ден столицата ни ще се събуди от грохота на болидите. Нека всички осъзнаят позитивите и дългото очакване да достигне естествения си завършек.

Стамена Манова – журналист
Няма кой да плаща за Формула 1 у нас. Тежката ситуация в страната отблъсква чуждите фирми, с което единственият начин за финансиране отпада. В конкуренцията на Русия трудно можем да се преборим за старт от Формула 1, дори такава писта да бъде направена.