Новини

МРРБ с брифинг за пътните ремонти

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова съобщи на брифинг, че проверка на министерството е установила, че под прикритието на текущ ремонт и поддръжка се прави основен такъв на пътищата, при положение, че в договорите е записано - превантивни и текущи ремонти. „Причината е, че основната рехабилитация е два пъти по-евтина, изисква по-дълги гаранции - десет години, докато при текущата те са по-малки. Установихме строителни дейности, които се правят по-скъпо, с по-малък контрол и без гаранции“, каза министърът. В събитието взеха участие министърът на вътрешните работи Бойко Рашков, зам.-министър Иван Шишков, началникът на ДНСК арх. Влади Калинов. „Нашата държава всяка година отделя бюджет около 300-400 млн. лв. за поддръжка на републиканската пътна мрежа. Този бюджет е на АПИ. Задачата е мрежата да се поддържа в добра кондиция с тези пари. Имаме магистрали, републикански и общински пътища. Тяхната поддръжка е разделена на две. Магистралите и републиканските пътища са ангажимент на АПИ, а общинските – на общините и областните управители. Задача на АПИ и МРРБ е да се грижи всеки ден за поддръжката на магистралите и републиканската пътна мрежа“, уточни Комитова. Зам.-министър Иван Шишков съобщи, че е направена проверка на три от републиканските пътища. Единият е отсечката Ихтиман - Белово, за която през 2013 - 2014 г. е имало изготвен проект за основен ремонт, но той е направен като текущ ремонт, при който има минимална гаранция. Вторият път е Самоков - Ихтиман, който също има проект за основен ремонт, а е направен текущ и третият път с подобен ремонт е Камчия - Югово - Лъки. „Министерството е направило и анализ на рехабилитацията на магистрала „Тракия“, като за този обект през 2018 г. е предвидено да се направи основен, а не текущ ремонт и предвидената за целта сума е 95 млн. лв. През 2021 г. сумата, която се иска за изплащането на свършената дейност вече е 207 млн. лв. Практически имаме обърнато понятие основен ремонт и се извършва като текущ ремонт“, каза Шишков. От думите на зам.-министърът стана ясно, че 76 обекта, които са били в доклад на АПИ от края на 2018 г. са били описани като пътища в лошо състояние и за тях е трябвало да се прави основен ремонт за 370 млн. лева, но са били включени в програмата за текущ ремонт. „По нея същите тези пътища струват 956 млн. лв.“, каза Шишков. ДНСК е направила проверка на всички пътища, които се ремонтират под рубриката "текущ" ремонт. Проблемите са общи и се доказва, че текущият ремонт е по-скъп от основния поради спецификата на тази дейност и при остойностяването на текущия ремонт цените са минимум два пъти са по-високи, а гаранцията е до пет години. Министър Комитова уточни, че гаранцията на ремонта на магистрала "Тракия" за асфалта е три години по договор, защото става дума за текущ ремонт. Държавата всяка година отделя 300 - 400 млн. лева за поддръжката на републиканските пътища в бюджета на АПИ. Министърът на вътрешните работи Бойко Рашков, който също присъства на брифинга, съобщи, че ще има проверка, с която да се изясни защо се преминавало от основен ремонт към текущ и да се потърси съответната отговорност. „Строителството е превърнато в източник на престъпни доходи“, заяви министър Рашков. „Неочаквано е за мен, че откриваме нови обстоятелства, нови факти, които ще ни задължат да започнем проверка и в насока изясняване защо се е преминавало от един вид строителна дейност към текущ ремонт. Тези материали трябва да започнат в МВР и да започнем изследване на всеки един случай поотделно. Изглежда някой се е облагодетелствал от замяна на думичката „общ“ с думичката „текущ“ ремонт. Трябва да видим кой е този човек и да му потърсим отговорност. Схемата е почти идентична с изграждането на АМ „Хемус“ – алчност, стремеж към забогатяване на определени хора, приближени към властта. Защо повече от десетилетие се извършва такова нещо?", запита Рашков. Според него държавата е имала възможност да има добре поддържани пътища. „Но и това не сме направили заради някои политици преди нас. Тук очевидно фактор се явява субективният. Средствата ги има, но резултатът липсва. Правим някакви камуфлажни ремонта с цел да извлечем по-големи печалби, да присвоим по-големи суми от държавните финансови ресурси. Ние ще продължим работата по разследване и в тази посока.