Новини

Зам.-министър арх. Иван Шишков: Филмът, който ни прожектираше асфалтовата партия, ще ни струва скъпо

Цялото ръководство на МРРБ заставаме зад министър Виолета Комитова и зад всичко, което сме открили и казали

„Този филм, който ни прожектираше асфалтовата партия, накрая ще ни струва изключително скъпо. Най-лошото е, че строителството не отговаря на качеството, което трябва да получим. Когато се гордееш, че лееш асфалт, това не е просто да лееш, а да го планираш, построиш качествено, а не така, че да го ремонтираш след 2-3 години“. Това коментира заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков при гостуването си в предаването „Честно казано“ по телевизия Евроком, съобщиха от пресцентъра на МРРБ. Пред водещата Люба Кулезич той отбеляза, че „когато казваш истината, можеш да се усмихваш. Но това, което откриваме, не е за усмивка. Чудим се държавата как функционира? Фирмите поеха агресивен курс към МРРБ. И когато тръгнахме да правим сметка, тези, които казваха, че нямат пари за заплати, а протестират, в един момент се оказа, че същите тези фирми са взели едни милиони. И имат претенции да вземат едни други обещани пари”.

Според него отклоненията от закона при възлагане на строителство са се превърнали почти в методика за работа при предишното управление. И очерта два основни проблема в последните години. „Единият е с харченето на едни пари в повече, и вторият – с гаранцията на строителството“, посочи арх. Шишков. И допълни, че пътят не е само изливане на асфалт. Ремонтът трябва да се планира, да се построи качествено, а не така, че да се ремонтира след 2-3 г. Така той коментира изнесените преди ден от министър Виолета Комитова данни как пътища, предвидени към края на 2018 г. за основен ремонт всъщност са възлагани през процедури за текущ ремонт. Разликата между двата типа дейности е в облекчената процедура по ремонта на пътищата, но и която впоследствие е надвишила средно 2,6 пъти предварителните финансовите разчети. „За процедурата основен ремонт се прави проект, той се одобрява, издава се разрешително за строеж (РС), избира се строителен надзор, контролира се строителство и накрая се въвежда в експлоатация. Има поредица от иституции, които се занимават с такъв проект. А в момента, когато това се превръща в текущ ремонт, цялата процедура изчезва. Гаранцията се намалява трайно – тя вече не е 10 г., а максимум 3 г. и то по силата на договор, а не на закон“, посочи разликите архитектът.

На въпрос за атаките срещу министър Виолета Комитова от страна на бивши министри на регионалното министерство, зам.-министър Шишков беше категоричен в подкрепата си към нея. „Аз, Влади Калинов и цялото ръководство заставаме зад министър Комитова и зад всичко, което сме открили и казали, защото то е безспорно. Силата на това, което говорим, и силата и куража, с който можем да продължим да работим по този начин, е в това, че можем да говорим истината и да застанем с лицата и професионализма си“, заяви той. Според него извадените на показ практики срещат разбиране от обществото. „Целта не е да се спре строителството, а то да бъде регламентирано по законова рамка и да бъде гарантирано така, че да е в полза на обществото“, допълни арх. Шишков.

В отговор на въпрос дали ще продължи строителството на автомагистрала „Хемус“, зам.-министърът посочи, че никой няма да го спре. „Тя е обект, изключително важен за държавата. Никой няма и да продължи да строи незаконно“, категоричен беше той. И припомни, че екипът на министър Комитова вече е в крайна фаза на процедурите по отчуждаване на земите по лотове 4 и 5. За 6 лот предстои внасяне на Постановление на Министерския съвет за отчуждаване на земите и по него. С приключването и на този акт следващата година ще има възможност да стартира и строителството по тях. „Незаконно строителство е било извършено върху неотчуждени територии, не само с липса на разрешително за строеж (РС). Първите копки, които е правил бившият премиер, може да се окаже, че са на обекти без разрешение за строеж“, предположи арх. Шишков.

Той направи образен пример и с пътя за Кръстова гора, до началото на област Смолян, е използван като сцена на филм – на сцената се снима бившият премиер как се хвали и този път . А в действителност те са се хвалили с незаконно строителство.

По отношение на спрялото строителство на пътя Ботеград – Литаково – Мездра, заместник-министърът увери, че няма причина да не се строи и ще възложи на АПИ да провери причината за преустановените строителни дейности. Този път е част от строящия се път Ботевград – Видин. Той има РС, което е издадено през май тази година. „Фирмата няма никакво основание да не продължава да строи“, отбеляза той.