Георги Георгиев, председател на Столичния общински съвет: Търся активен диалог с хората, който да дава резултати
Разчитам много на експертизата на КСБ, както и на колегиалното и добросъвестно отношение към нас и към София
Г-н Георгиев, първо приемете поздравления от Съвета на директорите на в. „Строител“ и от екипа на изданието за избора Ви за председател на Столичния общински съвет (СОС). Какви планирате да бъдат приоритетите във Вашата дейност? Какви са спешните задачи, които стоят пред Вас?
За мен е удоволствие да имам възможността да говоря пред професионална медия, каквато е в. „Строител“ - от една страна, заради стандартите, които прилагате в работата, и второ, заради професионалната гилдия, чиито проблеми отразявате. За мен и колегите ми от ГЕРБ-СДС партньорството с бизнеса е от изключително голямо значение. Ние като хора с десни убеждения сме на мнение, че трябва да се подкрепя бизнесът, трябва да има ясни правила на работа, за да няма поле за злоупотреби, корупция и да се даде възможност най-добрият да печели. По същество стратегическите ми приоритети са няколко. Първо, това е развитието на града - да продължава да се утвърждава като модерен и динамичен, да отговаря на нуждите и потребностите на хората.
Близо 2 млн. души заедно с тези, които всеки ден идват в града, сме живеещите и работещите в София. Така че предизвикателствата не са едно и две. Сред тях най-важни са големите инфраструктурни проекти, по които екипът на кмета Йорданка Фандъкова работи и стъпка по стъпка се върви към тяхното реализиране.
Тук ще дам пример с договора за кредит в размер на 60 млн. евро, който с решение на СОС общината сключи с Европейската инвестиционна банка. По този начин ще можем да изградим вътрешните градски рингове, за да подобрим мобилността и облекчим трафика. На следващо място пред нас стои изискването за строга финансова дисциплина в тежките времена, в които ръководим града. Представеният вече бюджет за чистота предвижда увеличаване на броя на механизираните почиствания и това са мерки, с които ще правим по-приветлив и по-приятен за живеене нашия град. Имаме и много нормотворческа работа. Предстои да обявим резултатите от реформата, свързана с преместваемите обекти, която обсъждаме с бизнеса, както и публичното й представяне. С малки победи, които имат голямо въздействие върху определен кръг от хора, вървим напред. Пример в тази посока е отварянето на бус лентите за движение за училищните автобуси. Това е доказателство как едно технократско управление може да е насочено към решаването на проблеми. А спешните въпроси са свързани с дефицит от 60 млн. лв. в градския транспорт при тези цени на електроенергията и горивата. Първо, заради ковидкризата спадна броят на пътниците с 35%. Ние от градския транспорт не може да си позволим да спестяваме, защото това ще доведе до разреждане на превозните средства и струпване на хора в тях. Направихме оптимизация на разходи, като ток, горива, заплати, осигуровки, но над 250% е разликата в сметките за тока на електротранспорта и метрото и търсим помощ от държавата.
И тук искам нещо много важно да кажа - цената на билета остава 1,60 лв, но в момента надграждаме хартиеното билетче с въвеждането на нови възможности за пътуване. През последните години беше изградена смарт система за таксуване, пълно видео наблюдение, а също така разполагаме и с аналитичен софтуер, за да сме наясно къде какво се случва в транспорта.
Предвиждаме да се въведе пътуване с електронен билет в рамките на 30 и 60 мин. Това е времето, в което може превозните средства да се сменят неограничен брой пъти. Например при закупуването на времеви билет от 30 минути и използване на едно превозно средство 25 минути имате 5 минути да се прекачите на друго, което можете да използвате до края на деня. Идеята ни е да се привлекат нови клиенти на градския транспорт и да се намали придвижването с личен автомобил. Това са предложения от групата на ГЕРБ в СОС, предстои да чуем всички заинтересовани страни и да се създаде нова превозна политика.
Досега като че ли се наблюдаваше немного добро взаимодействие между местната и централната власт. Как планирате да работите с евентуално ново правителство? Доколко сте готови на отстъпки, така че проектите на София да стават факт без забавяне?
Отстъпки от интереса на столичани няма да правим. Отстъпки от егото си да поискаме помощ, да потърсим среща с централната власт не е проблем да бъдат направени. Станахме свидетели на опит да се намалят парите за строежа на третата линия на метрото, но след реакцията на кмета Йорданка Фандъкова и след среща в Министерски съвет, където обяснихме нашата позиция, в крайна сметка бяхме чути. Не такъв беше случаят с проектите за канализация и там бяха изгубени няколко стотици милиона. Твърде много са разделителните линии, но ние нямаме политически спорове с правителството. Ние се занимаваме с управлението на град, който има конкретни проблеми. Например за да може да има мигащ зелен сигнал на светофарите, трябва да се промени наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството. В това няма политика. Подготвих текста на наредбата, изпратихме го и се надяваме да има конкретно решение. Питаме например за „Топлофикация София“ защо частен завод на фирма Х ще получи компенсация заради повишаващата се цена на електроенергията, а общинското дружество - не. Няма логика да се разделят частните от държавните и общинските компании. Ние не искаме нещо, което е в нарушение на законите. Не търсим и специално отношение към София, а дължимото отношение към близо 2 млн. души. Надяваме се на конструктивен дух на работа. Ако се състави правителство, то поема ангажимент за хората. Проблемите им нямат цвят - високата сметка за парно на коя партия да бъде пришита? Искрено се надявам никой да не наказва София по политически причини.
[caption id="" align="alignleft" width="785"] Първа копка на спортна площадка в Нови Искър[/caption]
Има ли направления от дейността на СОС, които предвиждате да бъдат променени и ако да - в каква посока? Как ще работите с представителите на различните политически групи в Съвета?
Откакто съм председател на СОС, вдигнахме доста темпото на работа. Ние нямаме заседание, което да е с под 65 доклада, които да разглеждаме. За последните три месеца сме решили над 180 конкретни проблема. Много е важно да разсъждаваме като държавници, да си преодолеем егото и да не бъдем самовлюбени егоисти, които на цената на политическата себеизява са склонни да жертват обществения интерес. Колегите от СОС са хора с познания, с опит. Ние не си мислим, че сме безгрешни. Има обаче неща, по които аз лично няма да направя компромис. Целта ми е да задавам по-високо темпо на работа. Обясненията: нямахме време да се запознаем с докладите, нека да отложим разглеждането, лично аз като нов човек в политиката на местно ниво не го приемам като подход. Очаквам на предстоящата сесия на Общинския съвет на 16 декември да разгледаме план-сметката за екология за 2022-а година, изменения в Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община, с които ще дадем възможност на училищните автобуси да се движат в бус лентите. СОС трябва да одобри и поредния шести пакет от икономически мерки, който предлагаме в подкрепа на бизнеса в София.
Провеждате срещи с жителите на различни квартали. Какви са проблемите, които хората поставят пред Вас, и всъщност имате ли визия как те да бъдат решени?
Срещите с хората са много полезни. В различните части на града нуждите са различни. Примерно на срещата в кв. „Дружба“ бяха поставени конкретни проблеми, като този за липса на видео наблюдение в парка около езерото. Вече се изгражда такова. В кв. „Надежда“ е сложно паркирането. Тече процедура за изграждане на нов многоетажен паркинг в едно междублоково пространство. В Нови Искър пък не е достатъчно бърз градският транспорт. Смисълът на срещите е да си получим заданието. А после започва истинската работа. Струва ми се, че това е начинът. Пряката връзка е много полезна.
[caption id="" align="alignleft" width="800"] Приемна за гражданите в Столичната община[/caption]
Обявихте предстоящи промени в Наредба 1 на СО, свързани с ограничение в използването на пиротехнически средства. Бихте ли обяснили кои от тези изделия спирате? При какви условия ще може все пак да се използват? Кой ще контролира?
Ние не може да забраним новогодишната заря. Но предвиждаме, когато приемем измененията в Наредбата за обществения ред на Столичната община, което ще стане най-рано през януари, във времето от 1 януари до 31 декември да бъде ограничена употребата на пиротехнически средства, които са от категория F2 и F3. В категорията F4 влизат професионалните изделия и за тяхната употреба има специален ред. А F1 обхваща бенгалския огън и свещите за торти, за които няма да има забрана.
Събрани са 17 хил. подписа под петицията, която искаше забрана на използването на пиротехнически средства. Когато получихме обратната връзка от гражданите, организирахме серия от работни срещи. Създаде се една група, в която участват съветници от всички партии, и заедно вървяхме по този път. Проведохме срещи с детски психолози, специалисти по детско здраве, природозащитни организации. Чухме и търговците, както и представители на МВР.
Ние казваме, че ако някой държи да прави заря, 10 дни преди събитието се подава заявление по образец в съответната районна администрация. Не може да се използват пиратки и конфети в междублоковите пространства, близо до молитвени домове, до болници, училища, детски градини, социални институции, както и домове за стари хора. Ако си откриете локация, която да не е междублоково пространство, да не е в близост до изброените институции, кметът на района издава одобрение. След това се изпраща уведомление до МВР за посочен ден и час и ще се качи информация на сайта на съответната районна администрация. При неспазване на режима МВР и Инспекторатът на СО могат да наложат глоба до 2 хил. лв. за гражданите и от 3 до 10 хил. лв. за фирмите. Даваме си сметка, че няма да е лесна тази борба, ще е труден и контролът. Но ние заедно трябва да изграждаме културата и нетърпимостта към неспазването на правилата. Общината е с важна роля в тази битка, но решаващо значение имат хората.
Съобщихте, че ще бъде позволено на училищните автобуси да се движат в бус лентите. Бихте ли разяснили откога това ще е възможно, защо се налага и какъв очаквате да е резултатът?
Това отново е проблем, поставен на срещите с жители на София. Всеки ден 100 автобуса возят 2000 деца до училище и обратно. Ако услугата стане по-привлекателна, тогава родителите ще бъдат освободени от ангажимента да обикалят от вкъщи до училище, до работа и обратно. Към момента КАТ налагат глоба на всяко различно от автобус на градския транспорт превозно средство, движещо се в тази лента. Но ако се създаде база данни, включително и за транспортните средства на частните училища, придвижването ще е по-бързо и по-удобно. Такива решения ме обнадеждават, че има смисъл от нашата работа. Това са бързи и ефективни мерки, които ще станат факт от януари.
[caption id="" align="alignleft" width="800"] Среща с жителите на Нови Искър те, а не да старее.[/caption]
В края на 2021 г. сме - започна ли вече работата по новата финансова рамка и ясни ли са приоритетите за следващата година?
Бюджетът за 2022 г. се изработва от администрацията на кмета Йорданка Фандъкова. Първият и най-важен приоритет е качеството на живот в София. За целта ще увеличим средствата за почистване, за да постигнем по-приветлива градска среда. В София имаме 3900 км улична мрежа, чиято поддръжка е отговорност на общината. Това е огромен разход.
На второ място активно ще се работи по инфраструктурните обекти. Целта е да не оставим нито един проект, за който има готовност за изпълнение, без необходимите пари. Това е много сложна задача, защото средствата намаляват. При 60% дефицит в градския транспорт, то парите трябва да дойдат отнякъде. Но искам да успокоя, че не се очаква промяна в размера на данъците.
Лансирахте идеята за създаване на пешеходна и велосипедна връзка между бул. „Витоша“ и Витоша. Бихте ли го представили и какви очаквате да бъдат резултатите от този проект?
Идеята е на Симеон Колев, аз помогнах с административната и правна част. Целта е да бъдат свързани ключови места в града и да направим градските разходки по-привлекателни. Ние не изграждаме нов булевард, но правим свързано трасе, което интегрира различни участъци в един маршрут. Тръгвайки от бул. „Витоша“ през НДК, през парка на НДК, през Южния парк, бул. „България“ до планината. Ще бъдат ремонтирани тротоарите, ще се обособи велотрасе, където няма такова. Маршрутът ще минава през много безконфликтни точки и максимално сме били предпазливи, за да не се увеличат предпоставките за ПТП. В един неделен ден заедно със Симеон Колев изминахме цялото трасе от центъра на София до планината, което е с дължина 10,5 километра. По време на тази зареждаща разходка бяхме извървели над 13 000 крачки.
А има ли сфера от Вашата дейност, в която можете да си сътрудничите с КСБ и по-специално с регионалната структура в София?
Популизмът в днешно време противопоставя гражданите и бизнеса, но това е вредно. Бизнесът се прави от граждани, които са предприемчиви, които създават брутен вътрешен продукт и работни места и плащат данъци. Няма нищо по-хубаво от свободната стопанска инициатива. Искам да приветствам членовете на КСБ за всичко, за това, че създават поминък не просто на себе си, а на хиляди хора.
Където имаме нормативни инициативи на местно ниво, ще търсим всички заинтересовани страни. Качественият законодателен процес изисква да се съобразят различните интереси, да се претегли умно и да се вземат адекватни решения с обществена значимост. На експертизата, на колегиалното и добросъвестното отношение към нас и към София разчитам много на членовете на Камарата на строителите в България. Пожелавам успех на всички. Нека 2022 г. да е много по-добра от 2021 г., а финансово да е по-добра от 2019 г., за да се даде възможност София да расте, а не да старее.