Новини

Вицепремиерът Асен Василев: Разработваме амбициозна инфраструктурна програма за близо 12 млрд. лв.

"2021 г. завършваме с бюджетен дефицит от 3%, което е с 0,6% от предвидения в актуализацията и с почти 1% по-малко от предвидения в оригиналния бюджет за 2021 г. Това се дължи основно на по-високи приходи. 2021 г. имаме със 7,9 млрд. лв. от консолидираната фискална програма. Това каза в първия си за годината брифинг заместник министър-председателят по еврофондовете и министър на финансите Асен Василев.


"След 10-15 дни се очаква да започне публичното обсъждане на Бюджет 2022, каза още финансовият министър. В момента работим усилено по бюджета за годината, очакваме до края на януари той да бъде внесен в Народното събрание", каза той.


"Що се отнася до конкретни политики, които ще бъдат заложени - очевидно минимална работна заплата, максимален осигурителен доход, както и част от инвестициите, които трябва да се случат в енергийната и транспортна инфраструктура, за които има готовност. Неведнъж сме говорили, че бюджетът на Агенция "Пътна инфраструктура" например трябва да бъде реален, а не пожелателен. Тоест трябва да се заложат всичките над 1,2 млрд. лв., които традиционно се харчат за поддръжка на пътища, а не да се залагат само 350 млн. лв., а след това с ПМС-та да се раздават тези средства, така че да може АПИ да си направи разчетите за цялата година, какво трябва да се случи. Това са все неща, които са ясни и трябва да се случат", поясни Василев.


"Политики като например АМ "Хемус", единната структура за достъп до здравеопазване с нови екипи, линейки и хеликоптери, все още не са остойностени и няма как да се заложат в бюджета. Надяваме се до юни месец да имаме стойностите и те да бъдат заложени в бюджетите за следващите години", подчерта Василев.


Вицепремиерът добави още, че в момента се разработва амбициозна инфраструктурна програма за редица обекти. "Става въпрос за четири моста над р. Дунав, отделно за три тунела под Стара планина, завършване на АМ „Струма” и „Черно море”, както и редица пътни отсечки, като Русе-Бяла и др. Общата стойност е над 12 млрд. лв., като идеята е програмата да бъде реализирана през следващите четири години. За съжаление проектна готовност има за много малка част от обектите. Надяваме се паралено с бюджетната процедура да имаме яснота за механизмите за финансиране на тази програма и как тя може да се случи в следващите 4 години", коментира вицепремиерът.
От думите му стана ясно, че все още водят спорове между АПИ и пътностроителнтие фирми. "В момента, в който бъдат изчистени тези спорове ще бъде разплатено на фирмите", заяви той.