През март започва строителството на 3 км от III линия на метрото от „Хаджи Димитър“ до жк„Левски"
"През март започва строителството на 3 км от III линия на метрото от „Хаджи Димитър“ до жк „Левски“. Това написа в социалните межи кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова, след решението на Столичния общински съвет, който прие предложението за осигуряване на 12,8 млн. лв. от общинския бюджет, с които да стартира изграждането на новия участък.
"Цялата III линия е с дължина 21 км, като 12 от тях са завършени през 2020 – 2021 г. Остават ни двата участъка през „Подуяне“ и „Слатина“ – с обща дължина 9 км.
Двата участъка са включени за съфинансиране в Плана за възстановяване и устойчивост с 300 млн. лв. Тези средства представляват под 50% от цялата сума, необходима за изграждането, но е ключова за строителството.
Всички останали средства ще бъдат осигурени от бюджета на Столична община и чрез инвестиционен заем от Европейската инвестиционна банка, за преговори с която днес получих мандат от Общинския съвет" – заяви също кметът Фандъкова.
"Съветниците от всички политически сили гласуваха доклада ни за начало на строителството на новите 9 км метро. Разчитам на представителите на всички политически сили, които участват и в управлението на страната, да защитават договореното съфинансиране от Плана за възстановяване, така както поехме ангажимента за финансиране от данъците на софиянци" – подчерта също Фандъкова.
Очакванията са изграждането на двата участъка да приключи през 2025 – 2026 г., което напълно съответства на заложените срокове в Плана за възстановяване.
Направените анализи показват, че тези два участъка, които преминават през гъстонаселени територии ще обслужват 160 хил. души с тенденция за нарастване във времето, а ефектите са безспорни – по-добра градска среда, по-малко вредни емисии и намаляване на трафика.
Метростанциите на първия 3-километров участък през „Подуяне“ са разположени по следния начин:
- Станция „Стадион Георги Аспарухов“ е разположена под южното пътно платно на бул. „Владимир Вазов“, на кръстовището с ул. „Васил Кънчев“ и ул. „Река Велека“ до стадиона;
- Станция „Тракия“ е разположена на кръстовището на бул. „Владимир Вазов“ с ул. „Витиня“, западните входове на станцията са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река“;
- Станция „Владимир Вазов“ е на кръстовището на булеварда с ул. „Станислав Доспевски“, между „Левски В“ и „Левски Г“. След тази станция се планира изграждане на нов буферен паркинг, който да се използва от автомобилите, които влизат в столицата.
Метростанциите по втория 6-километров участък от ул. „Шипка“ при Военната академия през кв. „Гео Милев“ и „Слатина“, покрай „София Тех Парк“ и зала „Арена Армеец“ до бул. „Цариградско шосе“, са разположени по следния начин:
- Първата метростанция ще е разположена на кръстовище на бул. „Ситняково“ и ул. „Гео Милев“;
- Втората е на кръстовището на ул. „Николай Коперник“ и ул. „Гео Милев“.
- Следващите две са на територията на ж.к. „Слатина“. Петата станция обслужва зала „Арена Армеец“ и „София Тех парк“ на бул. „Асен Йорданов“. Последната станция ще е на бул. „Цариградско шосе“ и ще е удобна да обслужва жилищните и административни сгради на „Младост“ и кв. „Полигона“. При тази станция е предвидено изграждането на подземен буферен паркинг.
В момента текат процедурите за избор на изпълнители на този участък, като очакванията са те да приключат до средата на тази година.