Инж. Стефан Чайков, председател на УС на Българска браншова камара „Пътища“: Категорично не е възможно 3000 км пътища да бъдат ремонтирани през 2022 г.
Инж. Чайков, днес Агенция „Пътна инфраструктура“ съобщи, че до края на 2022 г. ще бъдат ремонтирани 3000 км пътища. Как ще го коментирате? Реалистично ли е и възможно ли е да се случи?
Категорично не е възможно. Това може да се случи единствено в частта, която касае текущите превантивни ремонти на участъци от републиканската пътна мрежа, които както знаем, все още не е ясно дали АПИ действително ще ги възложи. Колкото до основните ремонти, тепърва са обявени обществените поръчки. Трябва да се избира и надзор, също да предвидим и евентуални обжалвания. Дори и да приемем идеалната ситуация, че такива обжалвания няма да има, очевидно е, че болшинството от обектите са на инженеринг. Това означава, че ще трябва да се отдели време за актуализиране на проектите. Според мен не е реалистично в рамките на годината да започне строителството, а да не говорим за ремонт на 3000 км през 2022 г.
ББК „Пътища“ излезе с декларация във връзка с поредното отлагане на вземане на решение за разплащане към пътните фирми. Утре предстоят и протестни действия. Вие как оценявате отлагането на взимане на едно такова важно решение?
За нас това е необяснимо и ние заради това организираме тези протести, за да накараме народните представители, тъй като очевидно е в техните правомощия в момента вземането на решение по въпроса, да осъзнаят отговорността, която имат към българските граждани, защото състоянието на пътната инфраструктура касае всеки един гражданин. В резултат на измислени спорове все още не се задвижват процедурите по възлагане и довършване на започнатите обекти. Състоянието е плачевно. Хората, които пътуват, сами могат да се убедят какво е състоянието на обезопасителните системи по пътищата. Отворили са се дупки след зимата. Има участъци, които се нуждаят и от по-сериозно асфалтиране, а всъщност АПИ е с вързани ръце в момента.
Какви ще бъдат последиците, ако не се вземе бързо решение за стартиране на разплащанията? Какво ще се случи?
Очевидното решение при галопиращата инфлация е фалити на български пътностроителни фирми. Колегите вече са направили доста съкращения и се намират на минимума по отношение на кадровия потенциал. Не е възможно повече да понасят отлагането на парите, които им се дължат.
Но не е само проблемът с разплащанията. В сегашната ситуация пътностроителният бранш няма перспектива. Няма яснота какво ще се възлага, как ще се възлага, тъй като продължават някакви нелепи спорове по отношение на нашите договори и на подписаните към тях допълнителни споразумения. Ние ще протестираме, докато не получим ефективно решение както по отношение на плащанията, така и по отношение на перспективата за развитие на пътната инфраструктура. Ние неслучайно се наричаме пътищари. Закърмени сме с тази идея и за нас състоянието на пътната инфраструктура в България не е без значение.
Какво очаквате от протеста утре? Очаквате ли да бъдете поканени в Народното събрание и да се срещнете със съответните депутати?
Ние сме дефинирали достатъчно ясно исканията си. Като бранш вече не виждаме никакъв смисъл от безкрайни срещи. За една година се срещахме с кого ли не. Истината е, че трябват решения и бързи ефективни и административни действия, които са в правомощията на Народното събрание и правителството. Това очакваме ние, но това очаква и обществото, защото то също страда ежедневно и ще страда все повече, ако бездействието и отлагането на решаването на този въпрос продължи.