Арх. Иван Шишков: Проблемът е в скоростта на работата
Разсичането на възела с договорите за поддръжка на пътища беше прекратяването на договорите. Служебното правителство го направи. Оставихме в споразумението текст, в който да е много ясно написано, че парите фирмите ще си ги получат, но за реално извършена работа. В този срок трябваше да се провери извършената работа, да се направи анализ. Това каза бившият служебен заместник-министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков в предаването „Тази събота“ по бТВ.
По думите му договорите са законни, но са прекратени заради изключително надвишения финансов обем на възлагането на работи. Сегашното министерство според него е имало необходимото време да извърши необходимите анализи. „Проблемът е в скоростта на работата. В тия четири месеца можеше всичко това да бъде на масата“, заяви той.
Арх. Шишков обясни, че това, което са намерили като документация в МРРБ още в първия мандат на служебния кабинет е било шокиращо и е било изключително важно да се вземат спешни мерки. „Договорите за поддръжка на пътната мрежа са прекратени веднъж, защото финансовата им рамка по възлагането многократно е надвишена. Второ, което е много по-важно, е това да дадем възможност в мандата на редовния кабинет да може да сключат нови договори, по нов ред. Когато прекратихме договорите през ноември, не ги прекратихме с дата ноември, а с дата май-юни тази година. Това е достатъчно време да бъдат направени конкурси, да бъдат сключени договори за новата поддръжка. За тези три-четири месеца всичко можеше да е на масата“, поясни той.
По думите му служебното правителството е подготвило текст, с който да се даде възможност да се регламентира строителството, което е било незаконно. „Да се обяви за търпимо, но това минава през законодателна промяна. Ето тук беше мястото на Народното събрание. Изключително важно и спешно е Народното събрание да одобри текст с изменение на ЗУТ – дали ще е специален закон, но това незаконно строителство на лот 4 и лот 5 трябва да бъде регламентирано, за да започне строителството“, категоричен бе той.
По ин хаус договорите са раздадени пари освен за лотовете, които се строят. За 4, 5 и 6 лот обаче решение няма. „Магистрала „Хемус“ е строителна илюзия. При магистрала „Европа“, която се строи, се натъкнахме на изключително забавена процедура по одобряване на първия лот, който е между София и Сливница. Имайте предвид, че магистралата трябва да бъде построена до края на 2023 г. Тя се строи с европейски пари и не можем да се забавим. Вчера влязох в сайта на МРРБ и видях, че към тази дата няма заповед за одобрен подробен устройствен план. Има реален риск да загубим европейските средства, смята арх. Шишков.
Cross.bg