Мотористите излизат на протест през май
Настояват за повече мерки за пътна безопасност
Мирослав Еленков
Ренета Николова
Мотористите излизат на протест през май. Това стана ясно по време на среща на представители на различни мотоклубове с председателя на УС на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова. Рокерите настояват за засилване на мерките за пътна безопасност и промяна в Закона за движение по пътищата. Домакин на събитието бе Даниел Капсъзов, управител и собственик на „Индиан България“ - официален представител на най-старата американска марка мотоциклети Indian Motorcycle, както и президент на мотоклуб Widow's sons Bulgaria, Светослав Глосов, почетен председател на КСБ и член на Widow's sons Bulgaria, и прокуристът и гл. редактор на вестник „Строител“ Ренета Николова.
„Идеята на срещата е да провокираме мотористите да потърсят правата си, които са свързани с пътната безопасност. Ние организираме протест не за да поискаме нечия оставка, а за да гарантираме тяхното право за пътна безопасност, защото всички сме участници в движението“, каза пред в. „Строител“ Диана Русинова.
„Наслушахме се при общественото обсъждане на Закона за движение по пътищата как мотористите били хулигани, аз нямам такова мнение. Смятам, че те са много по-дисциплинирани от редица други водачи на пътя. Всичко, което организираме съвместно с тях, е за да покажем истинското лице на мотористите, това, че те представляват много сериозни организации, които също имат право на пътна безопасност“, каза тя.
От думите й стана ясно, че е внесено писмо, което е подготвяно 6 месеца с ясни искания за повишаване на безопасността на пътя, като подмяна на мантинели, забрана на обратни завои, предложение да се разреши на мотоциклетистите да карат в бус лентите, налагане на по-високи наказания при ПТП. „Поискахме неща, които пряко засягат мотористите и биха позволили те да намерят безопасност по пътя. Време е да се обърне внимание и на техните проблеми“, каза Диана Русинова.
Даниел Капсъзов, президент на Widow's sons Bulgaria: Вече три години се борим да защитим живота и здравето си
Г-н Капсъзов каква е Вашата кауза?
Вече три години се борим да защитим живота и здравето си. Участвахме в какви ли не работни групи – в Министерството на транспорта и съобщенията, в Министерството на вътрешните работи, в Столичната община. Ние настояваме разрешената скорост на моторите да бъде изравнена със скоростта на другите моторни превозни средства. Това е много важен елемент за нас, защото карайки по магистралата или където и да е, се явяваме като пречка за движението, а не като помощ. Например ние караме със 100 км/ч и се движим в групи, а колите карат с по 140 км/ч и ни избутват. Принудени сме да караме с 5 - 10 км/ч над разрешената скорост, за да не изпадаме в застрашаващи живота и здравето ни ситуации. Това е вид дискриминация спрямо нас. Постигнахме в Народното събрание да бъде внесено предложение за изравняване скоростта на моторните превозни средства и до тук. Второто нещо, което поискахме, е за двойната непресечена линия - в градовете да бъдат поставени ограничители, за да не може недобросъвестните водачи да правят обратни завои. Има три-четири места в София, на които редовно стават смъртни случаи. Момче от нашата организация загина по този начин – недобросъвестен водач направи обратен завой, уби го и му взеха книжката за 6 месеца, потупаха го по рамото и го глобиха с 300 лв. Никой не се съобразява с мотористите. А ние желаем да останем живи и здрави. В Румъния например, ако пресечеш двойната непресечена линия, е административно нарушение, но ако причиниш средна, тежка телесна повреда или смърт, те съди държавата като тежко криминално престъпление. Настояваме и тук за по-сериозни санкции на нарушителите. Третото нещо, за което се борим, е да бъде спряно безразборното раздаване на книжки. В момента се изкарва категория „B” и държавата дава право за управление на мотопед на някой, който дори не може да кара колело. И какво се получава? Инциденти, и то понякога с фатален край. Затова предложихме на МВР и СО да се движим в бус лентата, за да не се създават предпоставки за ПТП. Не пречим нито на автобусите, нито на колите със специален режим на движение. Така ще запазим живота си.
Всичките тези предложения внесени ли са в НС?
Всички са внесени. Още при старото правителство. Но нищо не се е случило. С новото правителство подходихме по същия начин – отново ги внесохме, поканиха ни на обществено обсъждане за промени в Закона за движение по пътищата и се оказва, че има 15 страници с предложения за вдигане на глобите и една страничка, в която отново се казва, че трябва да караме със 100 км/ч по магистралите. Забележете – за да може да се запази екологията, разходът на гориво и че пътищата са лоши, а никъде не се говори за травматизма.
Какво ще предприемете от тук нататък?
Ще направим протест през май. Ще дойдат мотористи от цяла България, за да покажем, че ни има, защото отношението на институциите към нас не е като към участници в движението, които искат да направят стъпки за намаляване на травматизма по пътищата. Събираме се, за да заявим ясно, че и ние сме хора и искаме да запазим живота си.
Каним вестник „Строител“ за медиен партньор на нашите инициативи.