Новини

Около 1 млрд. лв. струва поддръжката на пътищата към днешна дата

„За мен няма връщане назад за тол таксите“, заяви вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов в ефира на БТВ по повод искането на превозвачите да не се въвежда плащания за ползването на второкласните пътища от тежкотоварните автомобили. Вицепремиерът отбеляза, че ако се гласува въпросът за отлагане на въвеждането на тол таксите, той ще гласува против.

Караджов е категоричен, че няма да си подаде оставката, докато счита, че прави всичко в ресора си по правилния начин. Според регионалния министър твърденията на превозвачите, че въвеждането на тол таксата ще доведе например до скок на цената на хляба с 50 ст. са неверни. Той представи изчисления на неговото ведомство, че таксата на второкласните пътища ще добави една стотинка на всеки 20 хляба. Регионалният министър коментира и скандала възникнала на срещата на правителството с превозвачите.

„Надделяха емоциите на срещата с превозвачите, трябваше да погледнем попрагматично и да дебатираме по исканията. Изложението на премиера беше прекъснато 2-3 пъти и нещата ескалираха. Не съм в положението да оценявам поведението нито на тези, които напуснаха, още по-малко това на министърпредседателя“, каза Караджов. „Аз съм дал пример как трябва да разговаряме пред уеб камерите така, че всичко да се излъчва и да има запис. Всичко публично, всичко на масата да се вижда и да се знае. Да ги няма приказките за задкулисието. Пред нас поставиха 4 въпроса, които са ясни и разбираеми. Онзи, който ме касае, е тол таксата и въвеждането й в пълния й обхват така, както е било замислено“, допълни той.

"Тол таксата си е въведена. Просто в момента за второкласните пътища се начисляват 0 стотинки на километър. По-тежките автомобили плащат 0, всички останали леки автомобили си плащат винетка. Това е справедливо ли е? Не трябва ли да мисля повече за българските граждани? Трябва ли да мисля повече за българските граждани? Трябва да мисля за българските граждани“, каза Караджов.

„Този, който уврежда повече пътищата, по-тежкотоварния, трябва да плати повече. Следователно, ако гражданите условно казано в момента плащат 270 милиона от винетки, трябва това нещо да представлява 1/3 от общата събираема сума. Значи трябва да се вдигне цената на тола веднъж и второ, да се отиде към пълния му обхват“, заяви Караджво.

„Около 1 милиард струва поддръжката на пътищата към днешна дата грубо. Този 1 милиард би трябвало да може да се събере от всички ползватели“, отбеляза Караджов. По думите му този 1 млрд. и сега се плаща, но се плаща от данъците, а това не е справедливо към тези, които нямат коли, а данъците им отиват за пътищата, вместо например за здравеопазване. Караджов коментира още, че около 20% от парите на пътните фирми, които бяха гласувани от парламента на 20 април, са изплатени към днешната дата.