АМ "Струма" лот 3.2

Андрей Новаков, евродепутат: Рискът да връщаме пари за АМ „Струма“ е огромен

Г-н Новаков какво е мненението на ЕП относно АМ „Струма“?

Разговарях с група експерти от ЕК и един от тях изрази съмнение, че проектът за АМ „Струма“ ще бъде реализиран в този век. Което много ме натъжи, защото тя се строеше с много добри темпове, имаше решение и за трасето през Кресненското дефиле, а в момента рискът да връщаме пари е огромен и то за всичко, което е построено. Европейската комисия финансира само крайни цели, а не отделни лотове. Трябва да се надмогнем и да погледнем отгоре, че този проект е в интерес за цяла България и Европа и всички ще печелят от този проект.

Как може да се пресече този проблем?

Проектът се проточи достатъчно дълго и трябва да бъде довършен възможно най-бързо. Не е изключено проектът да бъде фазиран, но тук говорим вече какъв е националният интерес – да я построим или да го отлагаме. Ако ще се чудим как да искаме от ЕК поредната отстъпка, това не е решението . Интересът да я построим е европейски. Това е международен коридор, който започва от балтийските държави и продължава след Гърция.

Коментирали ли сте казусът с Ваши гръцки колеги и какво е тяхното мнение?

Гръцката част е построена. И тук парадоксът е, че позицията на някои зелени е, че те не искат да има трафик в дефилето. А това, което се случва в момента е да има много по-голям трафик в него, защото магистралата от двете страни е готова и нямаш друг избор освен да влезеш в дефилето.

Има ли начин да се заобиколи дефилето?

Това беше решението – пътят към Гърция да заобиколи дефилето и аз не виждам какъв беше проблемът. Вариантът да бъде построен тунел е много сложен инженерен проект. Има радиоактивна руда и когато се изкопае тунел, какво правиш с тази руда? Второ, това е Крупник, където е имало земетресения в миналото и да построиш 15 км тунел създава рискове за сигурността на хората. За мен най-логичното решение е да се изгради скоростен път, които да изнесе трафика извън дефилето. Подходът за АМ „Струма“ в момента не е балансиран. Не може да мислим само за хабитата на животните и да не мислим за хората. Всеки ден там загиват хора. Наред с Русе-Бяла, това е една от най-черните отсечки в България, която постоянно взима жертви.