Инж. Ангел Джоргов, зам.-кмет на София по „Обществено строителство“: През 2023 г. ще продължат дейностите по изграждането на третия градски ринг
Индексацията на строителните договори стана благодарение на общата работа между КСБ, НСОРБ и държавата
Инж. Джоргов, какъв етап на изпълнение достигнаха основните обекти, които Столичната община (СО) реализира през този строителен сезон?
Обичайно дейностите, които са свързани с по-тежка организация на движението, СО осъществява през лятото, за да може трафикът да се облекчи, когато повечето хора се върнат от почивка. От 19 септември бул. „Цар Освободител“ е отворен за автомобили в частта от бул. „Васил Левски“ до Народното събрание. Така успяхме да освободим трафика в центъра. Вече е проходим и рехабилитираният участък от бул. „Първа българска армия“, между р. Суходолска и бул. „Илиянци”, като на него продължават довършителни дейности, но те не затрудняват движението по трасето. Най-тежко е положението по отношение на организацията при бул. „Царица Йоанна“ към жк „Люлин“. Ремонтът на тунела ще продължи поне до края на февруари. Напредват строителните работи по бул. „Ломско шосе“, където се изгражда ново платно, полагат се водопровод и кабели. Очакванията са до края на годината реализацията на трасето да достигне до етап на неплътен асфалтобетон. С временна организация на движението трафикът ще бъде прехвърлен на новото съоръжение, за да се стартира работата по другото платно. Към момента работата върви според първоначалния график. Продължава разширението на бул. „Филип Кутев“ от бул. „Черни връх“ до Зоологическа градина София. Първоначално ще се изгради изцяло северното платно, за да може на него да се организира двупосочно движение, и напролет ще започне работа по южното платно на булеварда. Пробивите на ул. „Филип Кутев“ от ул. „Сребърна“ до бул. „Симеоновско шосе“ и на бул. „Тодор Каблешков“ от бул. „Черни връх“ до ул. „Луи Айер“ са включени в една обществена поръчка за избор на изпълнители, която е в процедура. Работните проекти са готови и се съгласуват. Има четири частни имота по протежението на двете трасета, които очакваме до зимата да бъдат отчуждени. Това ще позволи напролет да стартират дейностите и по двата проекта. Приключиха СМР по кръговото кръстовище на бул. „Андрей Ляпчев“ и бул. „Климент Охридски“. Съоръжението беше U-образно и не беше регулирано, след реконструкцията вече е доста по-безопасно, а трафикът е по-спокоен. Започнахме ремонта на ул. „Кукуш“. Той е разделен на четири етапа и в момента реализираме първия от тях, който най-малко ще затрудни жителите на района. Работата по останалите части ще продължи през пролетта.
През лятото дадохте ход на обновяването на Зони 2 и 4 от централната градска част на София. Как протичат СМР?
Обектите там са разделени на подзони. Вече пуснахме движението по бул. „Цар Освободител“. Продължават дейностите по тротоарите в района, като например при паметника „Цар Освободител“ вече се поставят гранитните настилки, след като бяха подменени инженерните мрежи. Работи се около храм-паметник „Св. Александър Невски“, където се прави подземна инфраструктура и предстои обновяване на тротоарите. Изпълняват се СМР и по ул. „Московска“, и по ул. „Цар Иван Шишман“, като очаквам да приключат до края на октомври. Ремонтира се и част от ул. „6-ти септември“, където също се редят настилки по тротоарите.
Финансирането, необходимо за изпълнението на мащабната програма на СО за обновяване на тротоарите в София, е одобрено от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Кога ще стартират дейностите по нея?
След като Столичният общински съвет гласува СО да вземе заем от ЕИБ, за да реализираме тази програма, задвижихме нещата и кредитът е одобрен. Договорът ще бъде подписан през октомври. В момента, където има проектна готовност, се извършват ремонти със средства от бюджета на СО, а когато парите от заема бъдат отпуснати – надявам се през тази година, бюджетните средства ще бъдат възстановени. С всички 24 районни администрации на София е направена организация така, че да се работи по зони и на етапи, за да може да бъде осигурена проходимост за жителите и гостите на София. Очаквам през следващите две години да бъде извършена същинската дейност по обновяване и изграждане на тротоари по програмата. Чрез нея Столичната община ще увеличи този тип СМР, особено на местата, където има нужда от тях. По принцип всяка година СО ремонтира тротоари, като стандартно 10 млн. лв. се разпределят на 24-те района. През 2022 г. тези дейности се реализират с добри темпове.
В последния месец бяха обявени няколко големи обществени поръчки, свързани с текущ ремонт и поддържане на инфраструктурата, както и с изграждане на нови пътни трасета. На какъв етап са те?
Вече има подадени оферти за строителството на споменатите пробиви на ул. „Филип Кутев“ и бул. „Тодор Каблешков“. Обявихме обществена поръчка в три позиции, които са за ремонт на тунела при НДК заедно с обновяването на трасето на трамвая по бул. „Генерал Скобелев“, за обновяване на трамвайните линии по бул. „Княгиня Мария-Луиза“ от ул. „Клокотница“ по посока Централна гара и за изграждане на бул. „Копенхаген“. Стойността й е 61 млн. лв. без ДДС, като оферти се приемат до 17 октомври. Обявен е и търг за текущ ремонт и поддръжка на пътната инфраструктура на Столичната община. Договорите на фирмите, които изпълняват тази дейност сега, изтичат през 2023 г. Заради сериозното повишаване на цените на строителните материали имаме заявления и писма от строителните компании, че искат прекратяване на договорите. Те са пресметнали, че за тях е по-изгодно да заплатят неустойки на СО, отколкото да работят на цени от 2018 г. При текущия ремонт над 80% от дейностите са свързани с асфалтови работи, а стойността на битума се промени многократно. Фирмите все по-трудно реализират възложените им дейности, но въпреки това ние не допуснахме София да остане без текуща поддръжка на пътната мрежа. Тъй като доскоро нямаше яснота дали и под каква форма ще има индексация на договорите в строителството, ние обявихме търгове за избор на изпълнители. Така ще имаме избрани изпълнители, ако се стигне до прекратяване на действащите договори.
Започна ли подготовката на бюджета на ръководеното от Вас направление „Обществено строителство“ за 2023 г.?
Да, работим и през октомври ще имаме яснота какви ще са акцентите в дейността ни през следващата година. Със сигурност ще продължим с работата по третия градски ринг. Трябва да започне изграждането на бул. „Източна тангета“. Имаме избран изпълнител и след като бъде направена индексация на строителните договори, може да започнат дейностите през ранната пролет. Предстои да бъде определен изпълнител на обновяването на ул. „Опълченска“. Очакваме да бъде финализирана обществената поръчка за избор на строител на пробива и изграждането на дясната лента на бул. „Рожен“ до Северната скоростна тангента. Ще бъде определен и изпълнител на ремонта на моста на „Бакърена фабрика”.
Докъде стигна ремонтът на трамвайното трасе в частта от Съдебната палата до кв. „Княжево“? Кога ще се изпълнява вторият етап от него?
Първата част от обновяването на трамвайните съоръжения вече е приключена и са в ход изпитанията от Съдебната палата до кв. „Бъкстон“. Строителите знаеха, че предстои приемане на методика за индексация на договорите и устно потвърдиха, че ще продължат да работят по втората част на ремонта на трасето от кв. „Бъкстон“ до кв. „Княжево“. След като Министерският съвет прие индексацията, вероятно ще продължим със същия изпълнител. Имахме готовност, ако индексацията не се случи, да търсим други начини дейностите да продължат.
Няколко пъти стана въпрос за индексацията на строителните договори. СО има ли готовност, след като методиката е приета, да извърши индексацията?
Много интересен въпрос ми задавате и ми се иска да отговоря в едно изречение, но е трудно. Първо, поздравявам усилията на служебното правителство и на екипа на МРРБ, на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Това са хората, които си дават сметка, че индексацията трябва да бъде направена. Изпълнението на доста от проектите е поставено под риск. Няма човек, който да се занимава със строителство в България, да не потвърди, че увеличението на цените на строителните материали е голям проблем. След приемането на индексацията идва другият проблем. Имаме уверение, че за проектите, които се изпълняват с европейско финансиране, ако не 100%, то по-голямата част от парите, необходими за корекция на строителните договори, ще бъдат осигурени по линия на оперативните програми. Но остава въпросът за останалите обекти. Бюджетът на Столичната община не е неограничен. Още повече че в последните две години при повишаване на цените на енергоносителите се повишиха разходите за „Топлофикация София“ ЕАД, за градския транспорт и за метрото, за учебните заведения. С кмета на СО Йорданка Фандъкова обсъждахме, че ще е необходимо да се подсигури допълнителен финансов ресурс. Ще търсим механизми да осигурим пари за индексацията на всички обекти, които са приоритетни за Столичната община. Много зависи какво ще покажат изчисленията за необходимата сума за индексация на различните проекти, както и колко ще бъдат нужните пари за всички. Може да се наложи някои обекти да не бъдат стартирани, за да насочим средствата от тях към индексирането на договорите на други. По-добре от 10 да направим 8-9 обекта, отколкото при реализирането на общия брой строителите да изпитват трудности. Неприятно е, но много от проектите буксуват не само в София, но и в страната, а и в цяла Европа.
Проектите от образователната инфраструктура на какъв етап от изпълнението им са?
Може да се похвалим, че приключи разширението на 9-а ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“. На финалната права е обновяването на стария корпус. Предстои провеждането на приемателна комисия за разширението на 28-о СУ „Алеко Константинов“ в жк „Красна поляна“. Проектира се ново учебно заведение с детска градина към него, които ще се намират в имота, който беше дарен от НДФ „13 века България“ на СО в кв. „Манастирски ливади-Запад“. Предстои приключване на обществената поръчка за избор на изпълнител от районната администрация. Акцент в работата ни в сферата на образователната инфраструктура е изграждането на детски градини. В процес на строителство са 18 обекта в различни части на града, като дейностите трябва да приключат до началото на следващата година и сградите да бъдат въведени в експлоатация. Същия брой детски градини се проектират. Обектите се изграждат по линия на районните администрации, като ние сме съгласували проектите и сме осигурили необходимото финансиране. Например в последните седмици започна изграждането на нова сграда към ДГ 23 „Здраве“ в р-н „Изгрев“. Зданието ще е за три групи и след приключване на дейностите капацитетът на детското заведение ще е общо 10 групи. Също така открихме новия корпус към 88-а ДГ „Детски рай“ в район „Искър“, който е за 14 групи.
Как ще продължи партньорството Ви с КСБ и специално с най-голямото Областно представителство на организацията в София?
В тези трудни времена с непрекъснато повишаващи се цени на строителните материали и с продължаващата война в Украйна си пролича, че ако всички в строително-инвестиционния процес работят координирано, се намира решение на проблемите. В последните месеци всички заедно – ръководството на НСОРБ, общините, КСБ – работихме за преодоляване на предизвикателствата, непрекъснато се срещахме и коментирахме с институциите проблемите, особено с МРРБ. В последната една година вратите на ведомството бяха постоянно отворени и за Камарата, и за Сдружението. Индексацията на строителните договори стана благодарение на общата работа между КСБ, НСОРБ и държавата.