Тема

Метрополитенът в столицата отбелязва четвъртвековен юбилей на 28 януари 2023 г.

Вестник „Строител“ е официален медиен партньор на проявите по повод годишнината на метрото

На 28 януари 2023 г. се навършват 25 години от въвеждането в експлоатация на първия участък от Софийското метро – между станциите „Сливница“ и „Константин Величков“, който влиза в Линия 1 на подземната железница. Трасето е с дължина 6,4 км и 5 метростанции. Във връзка с юбилея „Метрополитен“ ЕАД организира Научно-техническа конференция с международно участие на тема „Иновативни архитектурни, конструктивни и технически решения при строителството на метрополитени“, която ще се проведе на 26 и 27 януари в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. В рамките на програмата на форума ще се организират и посещения на обекти от метрото, включително и на изграждащото се трасе от Линия 3, изложба и тържествен концерт, на който ще бъдат наградени участници в строителството и експлоатацията на подземната железница. В „Строител“ е официален медиен партньор на проявите по повод юбилея.

По случай годишнината в. „Строител“ старира и специална рубрика „25 г. Софийско метро“, в която ще бъде представена историята на изграждането на метрополитена и интервюта с ключови личности в развитието на подземната железница, в това число проектанти, архитекти, строители, представители на „Метрополитен“ ЕАД и на местната власт. В този брой ще припомним историята на Софийското метро.


През 1978 г. стартира изграждането на метродепо, което да обслужва бъдещата отсечка от първия ринг на подземната железница на София. Същинското начало на строителството е през 1979 г., когато се прави първата копка на станция „Вардар“. През същата година започва и изпълнението на метроспирка „Люлин“. 1980 г. е даден ход и на дейностите на МС „Западен парк“, 1983 г. вече се работи и на МС „Сливница“, а 1985 г. се стига и до реализацията на МС „Константин Величков“. Строителството на метрото започва от най-натоварения първи метродиаметър, който цели да поеме най-големите пътнически потоци в града. Метроспирките са факт след 19 г. и

на 28 януари 1998 г. потегля първият влак на столичната подземна железница по трасе с дължина 6,4 км и 5 станции.

Метрото свързва жк „Люлин” и бул. „Константин Величков”.

През следващите години се работи по разширението на Линия 1. На 17 септември 1999 г. - на празника на София, е открита метростанция „Опъл­ченска“. Не след дълго - на 31 октомври 2000 г., в експлоатация е въведена и спирка „Сердика“, която е ситуирана на площад „Св. Неделя“. Към този момент общата дължина на първата линия става 8,1 км, със 7 метростанции. На 20 април 2003 г. към съществуващата част се добавя нов участък от 1,8 км, с който се прави връзка с жк „Обеля“. Така пътниците могат да се придвижват от жк „Обеля” през жк „Люлин” до пл. „Св. Неделя” в центалната градска част. Линиите достигат почти 10 км, а метростанциите са 8.

Разширението на софийската подземна железница продължава в източна посока и

през 2005 г. започва строителството на участъка от пл. „Св. Неделя“ до Национален стадион „Васил Левски”.

Това трасе е с дължина 2,3 км и 2 метростанции, като финансирането е посредством заем от Японската банка за международно сътрудничество. Малко по-късно започва изпълнението на отсечката от НС „Васил Левски” до бул. „Драган Цанков” на кръстовището му с ул. „Фредерик Жолио Кюри”, която е 2,5 км и има една спирка. Средствата са осигурени от бюджета на Столичната община. С приключването на двете отсечки метрото нараства с още 4,8 км и 3 метростанции.

Развитието на метрополитена продължава в източна посока, за да се подобри транспортното обслужване на жилищните комплекси „Изгрев“, „Дървеница“, „Мусагеница“ и най-вече на жк „Младост“. През 2006 г. стартира изграждането на участък „Интерпред – жк „Младост 1”, който е с дължина 3,2 км и три метростанции. В рамките на 3 г. строителството е приключено и източният метрорадиус вече е 8 км с 6 метростанции. Той е въведен в експлоатация на 8 септември 2009 г., а общата дължина на линиите на метрото от жк „Обеля“ през жк „Люлин“ и пл. „Св. Неделя“ до жк „Младост“ достига почти 18 км с 14 метростанции.

В периода 2009 - 2016 г. проектът за разширението на подземната железница в София търпи бурно развитие.

2009 г. метрото е включено в Оперативна програма „Транспорт 2007-2013“. Мащабният проект за разширението му включва изграждане на Линия 2 и значително разширение на Линия 1, което се случва в три етапа. В рамките на първата част се обособява участъкът „Надлез „Надежда“ – Централна жп гара - пл. „Св. Неделя“ - НДК - бул. „Черни връх”. Той е с дължина 6,4 км и 7 метростанции.

Вторият етап е разделен на два лота. Първият „Жк „Обеля“ - жк „Надежда“ - Надлез „Надежда” е 4,2 км и с 4 метростанции, като в него се включва и доставка на 12 влака и разширение на депото за обслужване на подвижния състав от новите участъци. Лот 2 обхваща частта от жк „Младост 1“ - жк „Младост 3“ - бул. „Цариградско шосе”. Линиите са с дължина 2,2 км, има 2 метростанции и с част от предвиденото финансиране за лот 2 са доставени 6 влака. С първите два етапа към метрото се добавят 13,5 км и 13 метростанции.

Третата фаза от разширението на метрото също е в два лота. Първият от тях е за удължението на Линия 1 - от МС „Цариградско шосе“ до МС „Летище София“. Трасето е 5 км и има 4 спирки и е въведено в експлоатация на 2 април 2015 г. Вторият лот включва отсечката от Линия 1 от жк „Младост 1“ до Бизнес парк София в жк „Младост 4“. Участъкът е дълъг 2,7 км с 3 метростанции и е пуснат в експлоатация на 8 май 2015 г. През 2016 г. е завършено строителството на Линия 2 от МС „Джеймс Баучер” до МС „Витоша” с 1 метростанция и 1,3 км трасе, които са официално открити на 20 юли.

Проектирането и строителството на първата и втората линия е изпълнено предимно от български фирми,

като за тунелите на голяма част от втора линия (в централния участък) е използвана тунелопробивна машина на водещата немска фирма „Херенкнехт”, специално разработена за геоложките условия в София. Оборудването на основните системи за управление и функциониране е изпълнено в по-голямата си част от водещи световни фирми. С вносна елементна база от български фирми е изпълнено диспечерското управление на метрото, както и софтуерното обезпечаване. Архитектурните решения на метростанциите са извършени по оригинални индивидуални проекти.

От 1998 г. до 2016 г. са построени 37 км от столичната подземна железница. Развитието й продължава с

първите два етапа от третата линия на метрото, включени по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“,

които са с обща дължина 12 км и 12 спирки. Първият участък е 8 км - от жк „Красно село” до жк „Хаджи Димитър”. Неговото изграждане започва през 2016 г. и приключва през декември 2019 г. Новост по трасето са обезопасителните автоматичтни предпазни ограждения срещу инциденти в метрото. Стъклените прегради са високи 1,60 м и са синхронизирани с вратите на метровлаковете. Отварят се, когато мотрисата пристигне, за да се качат пътниците, а при потеглянето се затварят. По Линия 3 се внедряват и системи за автоматика и управление, които се използват за първи път в България. При този лъч чрез радиосигнал по отсечката се подава сигнал на влака, т.е. знае се разположението на мотрисата с точност до сантиметри. Почти цялото трасе на етап 1 и метростанциите са изградени по т.нар. Милански метод, с изключение на малки участъци, които са строени по открит способ, и на МС „Орлов мост” - два участъка са реализирани по модифициран Нов австрийски метод. С приключването на първия етап от Линия 3 метрото вече е 48 км и има 43 станции.

Вторият участък е с дължина 4 км и обхваща трасето от жк „Красно село“ до кв. „Горна баня“. Той включва 4 метростанции, три буферни паркинга, както и жп спирка на линията София – Перник. Строителството му е осъществено от юли 2017 г. до декември 2020 г. Над 1200 строители и доставчици са участвали в изграждането на 4 станции в жк „Овча купел”. За първата станция – „Овча купел”, е използван Милански метод, „Мизия/НБУ” е построена по открит способ в котлован с откоси, а при „Овча купел 2” и „Горна баня” са комбинирани Милански метод и открит способ.

С пускането в експлоатация на първите два етапа от Линия 3 дължината на метрополитена нараства до 52 км с 47 станции. В рамките на проекта са доставени 20 метровлака от „Сименс” и е построено метродепо, което да обслужва цялата линия.

Понастоящем разширението на Софийското метро продължава да е приоритет за Столичната община.

През следващите години се предвижда да бъдат изградени нови 9 км линии и 9 станции

в рамките на третия и четвъртия етап от Линия 3. Първият участък е с дължина от 3 км и има 3 спирки. Той ще свързва жк „Хаджи Димитър“ с жк „Левски Г“. Неговото строителство вече стартира, като финансирането е осигурено от Националния план за възстановяване и устойчивост и от Столичната община. Изпълнението на четвъртия етап от Линия 3 се планира да стартира през 2023 г., като целта е да осъществи комуникацията между централната градска част през кв. „Слатина“ с бул. „Цариградско шосе“ и УМБАЛ „Св. Анна“. Средствата за неговото изпълнение са осигурени от държавния бюджет и от Столичната община. Двата етапа от третата линия трябва да са напълно готови през 2026 г. С приключването им подземната железница ще достигне дължина 61 км и ще има 56 станции. Плановете са със строителството на цялата трета линия делът на Софийското метро в градския транспорт да се увеличи на 50%.