Кметът Владимир Георгиев на Самоков: Случващото се в общината е благодарение на екипната работа на администрацията и инвеститорите
Самоков – където стратегическото мислене е фактор
Г-н Георгиев, наскоро КСБ, НКСВ и община Самоков откриха монумент на чл.-кор. инж. Иван Иванов - кмет на София за периода 1934 – 1944 г. и проектант на язовирите „Бели Искър“, „Искър“ и водопровода „Рила – София“. Какъв е Вашият коментар за този пример за добро сътрудничество?
Аз изключително присърце приех идеята на КСБ и строителите ветерани за изграждането на монумента в с. Мала Църква. Ние като местни хора знаем какво е направил за страната този голям българин и с каква далновидност е работил още 30-те години на миналия век. Достатъчно е да Ви припомня, че когато имаше криза с водата на Перник, едно от решенията беше именно използването на Рилския водопровод.
Ветераните от строителния бранш откриха най-подходящото място за този паметник, а самият аз особено се радвам, че и околното пространство се разви по прекрасен начин и заедно с общинското предприятие увековечихме делото на знатния българин и успяхме по един достоен начин да изпреварим София с това благородно начинание. Изключително радостен съм от факта, че много местни фирми помогнаха този монумент да се случи.
Самоков доскоро се свързваше предимно с Боровец, но профилът на общината в последните години се променя, защото вече се говори и за Белчин, Говедарци, Мальовица, а и за „Окол лейк парк”- новия спортно-възстановителен комплекс с жилища в него.
Самият факт, че през последните години се развиха много такива локализации с различно предназначение, говори, че и общината се развива като цяло. Разбира се, Боровец е „черешката на тортата“, но в последните години много напредва Белчин с един изключително важен ресурс за нашата община - минералните води, които са възможност за строителство на нови СПА комплекси. Ние като администрация работим за подобряването на инфраструктурата там. В Белчин изцяло е подменен водопроводът, има канализация и пречиствателно съоръжение, екопътеки с различна трудност, да не говоря за неповторимия „Цари Мали град”.
През последните години има чувствително разрастване и на Мальовица с новите инвестиции в пистите, вкл. и на нощното каране, заради което един голям наш регион – Говедарци, Мала Църква, Маджаре, Бели Искър, успешно развива сериозен бизнес чрез семейни хотели, които се построиха напоследък. Нарасна и заетостта, и посещаемостта на селищата. Трябва да поясня, че Мальовица е и в съвсем различен дял от Рила.
Разбира се, грижата ни за нашия първенец Боровец не намалява. Ето, подменихме изцяло водопроводната мрежа там, 100% е газифицирането, което е особено важно, защото това е изцяло „зелен” курорт, в който не допускаме никакви замърсявания от нафта, мазут или отопление на твърдо гориво. Сега ситуацията с газта е сложна, но ние мислим как нашите хотелиери да получат известни компенсации. Правим и различни други инвестиции – в пътната инфраструктура например. За към 2 000 000 лв. бяха реновирани или новоасфалтирани улиците в курорта.
Друга модерна локализация са селата Долни и Горни окол с „Окол лейк парк”, за което и Вие споменахте във въпроса си. Това ще бъде ново и модерно населено място, което ще функционира като съвременна алтернатива на градската среда. Комплексът ще предлага всички битови удобства и множество възможности за активен живот, работа и отдих в по-голяма близост до природата. Ще има голф игрище с 18 дупки, което е почти изградено, хотел пет звезди, който естествено ще вдигне равнището. В момента се изпълняват довършителни строителни дейности. С други думи – имаме още един регион, който се развива много добре.
Ако добавим и районите на селата Радуил и Марица по протежението на р. Марица с новопостроените къщи за гости, с малките семейни хотели и вилни селища от другата страна на Боровец, ще стане ясно, че в самоковската община стратегическото мислене за цялостното развитие е фактор, който има своето проявление и днес, и в бъдеще.
Още един факт искам да изтъкна именно в посока на тази наша стратегия. Туризъм без развито биоземеделие и биоживотновъдство е нещо половинчато. По протежението на р. Паликария са другите ни села - Широки дол, Райово, Рельово, Алино, Поповяне, Ковачевци, където също активно се строи, но се развива и биопроизводството на храни. Хората ни много добре разбират, че когато гостите им посещават новите обекти от туристическата инфраструктура, те оценяват не само архитектурното и строителното майсторство, а искат да получават местна храна, да опитват тукашни специалитети.
Аз само нахвърлям идеите и свършеното, но и от това става ясно, че стратегията за развитието на община Самоков е ясна и ние последователно я следваме.
Да поговорим за развитието на зимните курорти в страната?
Първо трябва да подчертая, че аз приемам като партньори на Боровец останалите зимни центрове. Разбира се, че сме конкуренти, но аз съм го заявявал на много и различни форуми – ако едни хора отидат пет-шест пъти и опознаят пистите на Банско, те след това ще пожелаят разнообразието и чара на Боровец. Същото се отнася и за Пампорово, и за СПА курортите, морските центрове и т.н. Трябва да работим съвместно, защото става дума за една много съществена за икономиката на България индустрия. И затова съм убеден, че когато един човек дойде в България на море, само ако е доволен, ще се поинтересува и от зимните ни курорти. Ако бъде приятно изненадан от високото равнище на съхраняваните обекти от световното културно и историческо наследство, ще потърси и допир с нашата природа, ще се поинтересува от храната и от винарните ни.
Нашата община и в четирите сезона на годината може да посрещне гости с интерес към различни неща. Така че аз приемам останалите национални курорти и като конкуренти, а и като партньори, които имат общата цел да предлагат по-добър туристически продукт.
Трябва да споделя, че и близостта до столицата с богатите й възможности във всяко едно отношение - и като култура с нейните забележителности, и като туристическа инфраструктура, не на последно място и с наличието на летището, са определено предимство за Самоков.
В сложното икономическо време, в което се развива светът, строителството на енергийни съоръжения донякъде решава сериозни проблеми. Споменахте газификацията на Боровец, а работите ли, за да подпомагате изграждането на фотоволтаични централи на Вашата територия?
Не само Боровец, а и Самоков е газифициран. През последните години ние заложихме на синьото гориво, защото категорично щадим нашата природа. Дори едно от селата ни, Продановци, което и до днес пази спомените за подвизите на Чакър войвода и нравствения лик на този хайдутин, също е газифицирано.
За съжаление цените на газта скочиха главоломно, но това в никакъв случай не може да ни попречи да мислим „зелено”.
В нашите планове в тази насока е да развием и електрическия транспорт както до Боровец, така и в близко бъдеще - до столицата, със строителството на зарядни станции. Общината подготвя съответните проекти за изграждането на фотоволтаици на покривите на социалните домове, на здравните служби и на административните сгради, с което в близко бъдеще ще намали издръжката им.
Навлязохме в темата за модерните строителни идеи. Наскоро Вие подписахте договор за сътрудничество с доц. д-р инж. Анита Хандрулева - ректор на Висшето строително училище „Любен Каравелов”. Какво по-конкретно се договорихте?
Нашата община е поддържала делови отношения с училището и по-рано, но аз лично ще предложа на възпитаниците на висшето училище идеи за творческа реализация. Ние сме мечтатели и искаме да имаме все по-нови проекти и модерни планове. Имаме неразработени терени, където именно бъдещи архитекти и строителни инженери могат да развият въображението си в полза на общината.
Тези млади хора заедно със своите преподаватели могат да ни подскажат, да ни покажат своите виждания в много перспективни насоки и ние искаме да стимулираме това.
Модерната визия на община Самоков предполага и добре развита пътна инфраструктура и връзките с АМ „Струма” и „Тракия”?
Да, абсолютно сте прав. Това забавено развитие на нашите пътни връзки е проблем и нашите съграждани, а и гостите и инвеститорите с основание критикуват кметската администрация. От години републиканската пътна инфраструктура изостава от нормалното развитие и се нуждае от незабавна рехабилитация. По трасето от нас за София започна някакъв ремонт, а това е и връзката на чуждестранните гости с аерогарата, но… Добрите наченки са обновеният към Дупница път за евентуалната връзка с АМ „Струма”, но този към Ихтиман и връзката с АМ „Тракия” изостават, да не кажа по-силни думи.
И още нещо – пътят Самоков - Боровец, който преди години беше ремонтиран, не беше продължен от Боровец към Радуил и към Пловдив, където е другата важна връзка.
Ако МРРБ, държавата ни, ако АПИ не разберат, че това не е пътят на кмета Георгиев и на Самоков, а шосето между най-големите ни курорти, където БВП се сформира за държавата, не е добре. Защото знаем какво дава туризмът в бюджета на България, но не само парите, а и реноме, етикет за просперитет, който трябва да защитаваме. Имаме европейски програми, работим по проектите, но засега това не е достатъчно.
Републиканската пътна мрежа в нашия регион е недостатъчна, ежедневно се задръства, стават произшествия. Трябва генерално да се подходи, да се намерят обходи за бързи скоростни пътища и връзки между магистралите. АМ „Рила” ще е един вариант, който да свърже „Струма”, „Тракия” и „Хемус”…
Големите промишлени предприятия от близкото минало не работят, но задържат перспективни терени. Сред тях са и бившите военни поделения. Няколко думи за ОУП в това направление?
Много преди мен и самоковци, и бивши кметове са развивали идеи за устройствените планове на тези наши земи. Това са огромни терени и аз нееднократно на различни форуми съм заявявал, че когато общината има такива перспективни урбанизирани пространства, тя там трябва да развива примерно едно висше учебно заведение, където бъдещите студенти, далеч от големите градски структури, в една добра, спокойна, чиста от замърсявания природна зелена среда да се обучават, да живеят и да творят. Посещавал съм такива колежи на запад от нас и знам, че не е утопия. Едно висше училище при нас може да бъде например с профил „хранително-вкусова промишленост”, защото сектор „Туризъм” изисква отглеждането на продукция, производството на храни, запазването на кулинарните традиции.
Лично аз виждам на тези терени и развитието на хъбове, които да се насочат в областта на софтуера в сферата на туризма, където да се мисли изпреварващо за производство на съоръжения за него, за поддръжка и развитие на лифтовите стопанства, на алпинизма, за терени, обособени за оказване на първа помощ чрез хеликоптери като основа за първа помощ във високата планина. И центровете на обучение и квалификация на хората във всичко изброено да бъдат именно в такива планински общини.
На територията на тези бивши военни поделения с отпаднала необходимост нашият студент ще получава съответната теоретична и практическа подготовка, именно там той ще бъде оценен от работодател и там може да започне работа. И нека този млад човек с очите си види, че общината няма проблеми с детските градини, с образованието и отглеждането на децата, със спорта за младите хора, където вече имаме достатъчно бази.
Споменахте идеи за развитие на образованието, какво е състоянието на наличната инфраструктура?
Строителните фирми санираха превъзходно нашите училища и домове за социално слаби. Сега на дневен ред е обновяването на кабинетите вътре, достъпът до самите сгради и т.н.
Тази година открихме нова детска градина за шест групи, а в момента дострояваме други две. Обновяваме дворните пространства, а на особена почит са и социалните ни заведения, като имаме най-широко възможната палитра от тях. Тук също в перспектива ще изградим енергийно спестяващи системи, за да облекчим издръжката на сградите. Като първи пример ще дам, че храната, която осигуряваме за отделните сгради, се кара с електромобили.
Да завършим това интервю с работата Ви с програмите, които осигуряват европейско финансиране?
Сега сме се насочили към Плана за възстановяване и устойчивост, където ще се опитаме да работим по проекти за енергийна ефективност, за да намалим разходите за електроенергията. Ще разширим възможностите на домовете за стари хора, за да се чувстват нашите възрастни близки достойни и уважавани. Продължаваме с благоустройствените дейности и с подмяната на водопроводите в селата.
Впрочем, нека да припомня началото на това интервю – ние сме отговорни наследници на всичко онова, което на нашата територия, а и на България е извършил инж. Иван Иванов.