Бъдещето на тунелното строителство в България беше основна тема на първата Международна конференция по геотехническо и тунелно строителство Geo Projects 2011. „Това е актуална и интересна тема. Предвиждаме изграждането на тунели по жп линията Видин – София, София – Септември, както и на най-дългия засега подобен обект – 13 км, като част от лот 3 на автомагистрала „Струма.” Това каза министърът на транспортна, информационните съобщения и технологиите Ивайло Московски и обеща да има работа за строителите. „Голяма е ролята на технологията и вие трябва да ги използвате, за да сте конкуренти на пазара”, допълни той.
„Целта на Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство (БАГТС) е да предизвикаме държавните и общинските органи да ни търсят. При нас е съсредоточен целият потенциал на научната мисъл и геотехниката”, заяви при откриване на форума председателят на Управителния съвет на БАГТС арх. инж. Валентин Трашлиев. „Международната тунелна асоциация реши да ни приеме за членове през следващата година, а тук присъстват проф. Ин Мо Лий и Оливие Вион, които са съответно президентът и изпълнителният директор на организацията. Това е признание за нас”, отбеляза арх. Трашлиев.
„Тунелното строителство все повече навлиза в урбанизираните територии, хидро- и пътните проекти. В разработените от Столичната община и Министерството на регионалното развитие и благоустройството планове са заложени редица обекти, изискващи този тип строителство. Не трябва да се пропуска шансът. Нашите фирми трябва да продължат да строят тунели в Европа. Нека да стават все повече”, пожела в приветствието си председателят на Камарата на строителите в България инж. Светослав Глосов.
През последните години е нараснала частта на подземното строителство във високите строежи. Докато преди години то е било едва 7-8%, според експерти сега то достига 30-40%. Вече се проектират обекти до девет етажа под кота нула. Влиянието на геотехниката ще нараства през следващите години.
„Намеренията на Столичната община през следващите години по отношение на развитието на инфраструктурата до голяма степен са свързани с подземното строителство. Те ще са насочени в няколко направления”, обясни главният архитект на София Петър Диков.
Освен при изграждането на третия метродиаметър Столичната община предвижда чрез тунел да се реализира и част от връзката на южната дъга и автомагистрала „Люлин”. Двата ръкава на съоръжението ще са с приблизителна дължина до 1 км и ще струват около 60 млн. лв. По този начин ще се предпази Столичната община от дългите и скъпи процедури на отчуждаване, а ще се съхрани и територията, през която ще минат тунелите.
Тунел може да отпуши и движението по бул. „Евлоги Георгиев” между НДК и Орлов мост. Разглежда се и възможността за изграждането на подобен обект и по бул. „Левски”. „Чрез подземното строителство може да се реши проблемът за паркоместата в столицата”, подчерта арх. Диков.
По време на форума бяха представени най-новите проекти в динамично развиващата се сфера на подземното строителство. „Гордея се, че успяхме да осъществим тази конференция”, заяви доц. д-р инж. Виктор Ташев, управител на БАГТС.
Leave a Reply