Новини
Инж. Иван Моллов, зам.-председател на УС на КСБ пред БНР: Има сериозни рисковете пред изпълнението на ВиК инфраструктурните проекти
Има сериозни рисковете за изпълнението на ВиК инфраструктурните проекти, за които липсва индексация. Това заяви пред БНР инж. Иван Моллов, заместник-председател на Камарата на строителите, в Световния ден на водата.
Той е категоричен, че тези проекти трябва да се реализират, като необходимите средства за индексацията им е 450 млн. лв. Ако не успеем да ги завършим обаче, има голяма опасност и парите, които вече сме получили по линия на еврофинансирането, да се наложи да ги връщаме, предупреди той в интервю за предаването "Хоризонт до обед".
"В последните 10-15 години ВиК инфраструктура се изграждат основно по линия на финансиране от ЕС, по-специално ОП "Околна среда". По отчета от вчера разплатените средства към момента са около 63%. Ние сме в последната година на допустимост на разходите. Това е последната година, в която може да се разплащат средства и да се финансират тези проекти, тяхното изпълнение, със средства от ЕС", обясни инж. Моллов.
По думите му проектите са започнали с голямо закъснение. Програмният период е до 2020 г., а реалното строителство започна в края на 2019 г., което е предпоставка за такова ниско ниво на разплащане, което говори и за нивото на реалното изпълнение, уточни той.
"Изпълнението е силно затруднено, почти невъзможно, поради рязкото и главоломно нарастване на цените на строителните материали. Увеличението на цените надхвърли 50%, а в някои случаи и над 100%. За ВиК-материалите увеличението е около 45-50%. Към това трябва да добавим и рязкото повишение на цените на горивата и енергоносителите, което рефлектира върху базисния материал за строителството - инертните материали, които повишиха цената си от началото на годината с 50%, а те участват във всяко строителство".
Това, което ние настоявахме в продължение на повече от година, е да има обективна методика, по която тази индексация да се извършва, съобразно реалното изменение на цените на пазара, подчерта инж. Иван Моллов. По думите му това трябва да отразява реално случващото се на пазара.
Той припомни, че през септември е била приета методика, която в голяма степен отчита исканията на Камарата на строителите. Според него тя е достатъчно обективна. Проблемът обаче е, че след нейното приемане, никой не каза откъде ще се осигурят средствата за реализацията й, подчерта експертът. Той не знае да има индексация за нито един инфраструктурен проект във ВиК-сектора до момента.
"Оперативните прорами определят някакъв ресурс, който очакват да бъде неусвоен, и да бъде пренасочен за индексация. Това са тези 15%, които са крайно недостатъчни".
Според него разликата между тези 15% и реалното поскъпване трябва да бъде поета от държавния бюджет, за да се довършат проектите:
"Предлагаме част от този бюджет да бъде пренасочен за индексиране на цените по тези договори, които в момента вървят. Това може да стане или чрез предоставяне на тези средства към ВиК Холдинга, или директно предоставянето им към ВиК операторите. Има изрична нотификация от ЕК, че финансирането на изграждането на публични активи не се третира като държавна помощ. Така че това е абсолютно допустимо".
По думите му ВиК Холдингът има пари, но той не може да инвестира в активи, които не са негова собственост:
"ВиК Холдингът не може да насочи средства от собствения си капитал, но това може да бъде направено от бюджета на капиталовата програма на МРРБ".
"По ОП "Околна среда" нашите изчисления показват, че са необходими около 450 млн. лв. Има голямо количество инфраструктурни проекти, които се финансират по други оперативни програми, за които ние нямаме информация", коментира още инж. Моллов.
Същественият проблем, върху който ние продължаваме да не намираме решение, е необходимите инвестиции, които трябва да се направят във водна инфраструктура, съобщи той. Според него това няма как да се случи по друг начин, освен през цената на водата.
Линк към интервюто: https://bnr.bg/post/101797128/inj-ivan-mollov