Новини

Започна изграждането на новата метростанция в жк „Обеля 1“

След 36 месеца в София ще заработи трети интермодален транспортен хъб

На официална церемония с първа копка бе дадено началото на строителството на нова метростанция в жк „Обеля 1“. Тя ще бъде крайна спирка за Линия 1 и за Линия 2 на подземната железница в София. Изпълнител на проекта е „Геострой” АД. На събитието присъстваха кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителните директори на „Геострой” АД инж. Цветослав Петков и инж. Йордан Йонов, изп. директор на „Гео­техмин“ ООД Доминик Хамерс, Емилия Илиева – изпълнителен директор на „Геотрейдинг“ АД, официални гости и представители на фирмата изпълнител.

Новата метростанция ще осъществява връзка с жп линията София – Кюстендил, както и с автобусния транспорт и ще е третият интермодален транспортен хъб на столицата. Съоръжението ще бъде с централен перон с ширина 9,5 м, дължина от 100 м и светла височина от 3,5 м. Прилежащото тунелно трасе ще е 642 м. То ще започва от съществуващ глух коловоз в метродепо „Обеля“ чрез покрит наземен участък. След това ще се обособи покрита рампа, която ще преминава в тунел. След станцията ще се изгради участък за връзка със съществуващия метротунел чрез реконструкция и разширяване на отсечки от подземната железница. По този начин ще се осигури удобна връзка с пероните на жп гарата, която предстои да се построи. Метростанцията ще има три изхода, като два от тях ще са свързани с жп спирката и пероните. Строителството на станцията трябва да приключи преди изграждането на жп спирката. При реализацията на проекта не се предвижда затварянето на бул. „Панчо Владигеров”, ул. „Обелско шосе” или вътрешнокварталните улици в жк „Обеля 1”. Това ще бъде постигнато чрез въвеждането на етапност при строителството и с временна организация на движение.

Инвестицията е 23,2 млн. евро без ДДС, а срокът на изпълнение е 36 месеца, като се очаква строителните дейности да бъдат финализирани през октомври 2026 г.

Проф. Стоян Братоев заяви, че в Общия устройствен план на Столичната община е предвидено и изграждането на автогара до метростанцията. „Интермодалният хъб ще осигури удобна връзка на живущите в района и на пътуващите от запад към централната част на града. Очаква се в перспектива ползвателите на жп транспорта в това направление да се увеличат от 1000 до 8000. Строителството на тази метроспирка и прилежащия й участък ще доведе до намаляване на влизащите в столицата автомобили с 5600 дневно“, каза проф. Братоев. Той подчерта, че това ще доведе до намаляване на вредните газове с 1500 тона на година.

Изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД коментира, че през 2001 г. не е имало смисъл от изграждането на жп гара и на метростанция в този район заради ниската натовареност към онзи момент. Това се е променило и сега интермодалният хъб е необходим.

Инж. Цветослав Петков подчерта, че „Гео­строй“ АД има дългогодишен опит в метростроителството. „Надявам се и този път да покажем на какво сме способни. Няма лесни метрообекти и затова и тази станция е предизвикателство пред нас. Строителните дейности ще се извършват през жп инфраструктурата на НКЖИ, което е едно допълнително затруднение. Пожелаваме си в рамките на следващите три години да изградим успешно обекта и като се видим отново, да се поздравим с добре свършената работа“, заяви той.

Йорданка Фандъкова обясни, че съоръжението има три основни цели - да създаде връзка между метролиния 1 и 2, жп мрежата и с автобусния транспорт, който в бъдеще ще оперира в западно направление. „Това е един модерен обект, който осмисля виждането за развитието на тази част на града. С изграждането на станцията ще има възможност да се намалят времевите интервали на влаковете и по двете линии на метрото. Очаква се нови 12 хил. души да могат да ползват подземната железница след три години“, посочи Фандъкова. Кметът на София благодари на министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков за подкрепата за този проект. Тя припомни, че средствата за бъдещата метростанция се осигуряват от Програма „Транспортна свързаност 2021-2027”.

„За последните години са изградени 42 км метро, което е 80% от цялата метромрежа“, обясни тя и подчерта, че към момента 360 хил. души дневно ползват метро. „След приключване на разширението на подземната железница към жк „Левски“ очакваме техният брой да се увеличи с 45 хил., а след построяване на участъка от метрото през кв. „Слатина“ през 2027 г. и с тази нова станция ще достигне над 500 хил. души дневно“, подчерта столичният кмет. Йорданка Фандъкова съобщи, че се работи за обезпечаването на нови три участъка от подземната железница - към жк „Студентски град“, към бул. „Симеоновско шосе“ и разширение на първата линия от жк „Люлин“ към Софийския околовръстен път.