Новини

Над 1100 машини разчистват и обработват пътищата, институциите работят в синхрон за справяне със зимната обстановка

Започва истинско капиталово бюджетиране на проектна база с общинските проекти, дребното хитруване с дебелината на пътищата ще изчезне с постоянен контрол, каза регионалният министър

За всяка област област има сключени договори за зимно поддържане на пътищата, като те са удължени до края на зимния сезон. Над 1100 машини са били на разположение през последното денонощие за разчистване и обработване на пътищата от републиканската пътна мрежа. Има възможност за мобилизиране на общо над 2000 единици техника. Създадена е цялата организация между отговорните институции –  АПИ, пътно-поддържащите фирми, Пожарна и аварийна безопасност, Гражданска защита. Не е работа на министъра да бъде във фокуса. Важно е ресурсът да бъде там, където има проблеми. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в предаването „Неделя 150“ по БНР, съобщиха от пресцентъра на МРРБ. Той допълни, че зимата не е бедствие, тя е един от четирите сезона, който ни поставя в изпитание от незапомнени времена да се борим срещу природата, за да продължим да съществуваме. Регионалният министър е категоричен, че това е време на солидарни усилия между цялата държавна и общинска администрация, така че животът на хората да е минимално обезпокоен. „Трябва да има обаче разбиране към спецификите на сезона и от гражданите. Да не забравяме, че през последните два сезона имахме меки зими“, каза Цеков. Той допълни, че пътно-поддържащите фирми разполагат с достатъчно ресурс.

Във връзка с проектобюджета за 2024 г. регионалният министър обясни, че разликата в сравнение с предходните бюджети е, че сега проектите на всяко министерство за капиталови инверстиции са поименно посочени в списък. „Това е начало на истинско капиталово бюджетиране, което да бъде правено на проектна база“, каза Цеков. Той коментира, че през последните 20 г., с изключение на 2022 и 2023 г., разпределянето на средства към общините се е осъществявало без правила. „В предходния редовен кабинет през 2022 г. се опитахме да въведем ред при разпределянето на средства за общините, което беше продължено от служебния кабинет“, напомни министър Цеков.  Той уточни, че края на 2022 г. бяха разпределени 417 млн. лв. чрез  конкурентен подбор на проекти, като процедурата беше довършена през настоящата година. Регионалният министър допълни, че в управленската програма е залегнало да се разпише нова процедура за Национална програма за подпомагане на общините, при която да се предоставят средствата на конкуретен принцип след селекция. Цеков бе категоричен, че прозрачността е най-важният елемент при нея, като предстои Народното събрание да приоритизира тези проекти. Условието сега към всички общини при подаването на заявките към Министерството на финансите е било да имат висока степен на проектна готовност, което включва одобрени и съгласувани проекти, както и издадено разершение за строеж. По думите му парите никога не са били проблем, а планирането и изпълнението. През последните години общините са получавали достатъчно средства за капиталови инвестиции. Според статистиката те успяват да изпълнят 400 до 500 млн. лв. годишно. Подадените в момента проекти са за над 2 млрд. лв. с 3-годишен хоризонт. За този период парите ще стигнат за всички проекти.

В държавата за следващата година са заделени 9,7 млрд. лв.  за капиталови инвестиции. Рядко се усвояват над 50% от заложените капиталови инвестиции, информира Цеков. Всички средства за капиталои разходи в момента са заложени в централния бюджет. Всяко ведомство и община ще може да се конкурира за усвояването на средствата. Според регионалния министър този подход ще даде  възможност за усвояване на по-голяма част от капиталовата програма.

На въпрос защо при наличие на проекти и средства, няма синхрон по отношние на усвояването, министърът подчерта, че причината е в лошото планиране. „Декларира се пълна проектна готовност, но когато се стигне до изпълнение, се оказва, че проектът не е съвсем одобрен  или разрешението за строеж е изтлекло и трябва да бъде презаверено“, уточни регионалният министър.

Цеков подчерта, че работата по стратегически инфраструктурни проекти не е спирала и се работи по АМ „Хемус“, магистралата от Русе до Велико Търнво, по пътя Ботевград – Враца – Видин. По скоростния път между Видин и Ботевград в момента се работи усилено, но дълго време не е било така, защото той е възложен без проекти и разрешения за строеж. За участък от около 8 километра  в частта от Русе до Бяла от АМ Русе – Велико Търново е издадено разрешение за строеж и следващата седмица се открива строителната площадка. 

Големи аванси са платени за АМ „Хемус“, припомни Цеков и допълни, че  пътят на парите трябва го търсят други органи, а не МРРБ. „До там трябва да ни заведе прокуратурата. Ако искат да отговорят, ще го направят. Ако не искат, в държавата няма орган, който да ги накара“, подчерта министърът.

Към 2023 г. компаниите, които извършват строителство,  декларират невъзможност да работят по цените, на които договорите са били сключени, и това не важи само за АМ „Хемус“.  Строителството по магистралата може да тръгне при намиране на зоконодателно решение за прилагане на методиката за индексация при инхаус договите, заяви Андрей Цеков. Той уточни, че през 2023 г. е работено формално по лотовете. Изключение са  лотове 2 и 3, за които ще бъдат получени сертификати за около 20 млн. лв. „Надявам се, че с новия строителен сезон ще може да се работи по всички 5 автомагистрали, които се строят в момента. Пари имаме, фирмите имат ресурс да работят. Иска ми се бюджетът да не ни стигне, защото това означава, че се строи с достатъчни темпове“, обобщи регионалният министър. 

Цеков коментира и продължаващите трети месец проверки на пътища с изтичащ гаранционен срок с профилограф и сондажни проби. „Взели сме над 500 ядки, за разлика от 9-те на служебното правителство. Всеки месец се проверяват между 15 и 20 пътни участъка. При около 50% от проверените изпълненото не отговаря на проекта заради по-малка дебелина или заради пропадания. Всички изпълнители са уведомени и са започнали действия по отстраняването на недостатъците. Нямаме спорове с изпълнителите по отношение на качеството“, посочи министърът. Той очаква заради въведения постоянен контрол изпълнителите да работят с необходимото качество. „Дребното хитруване с дебелината на пластовете ще изчезне като практика“, коментира Цеков и обясни, че най-важното за държавата е, когато констатира отклонение от проекта, да накара изпълнителят да го приведе в съответствие в гаранционния срок. „Колко е спестил изпълнителят и колко му е струвало в последствие отстраняването на проблемите, държавата не я интересува“, обобщи министърът.

Цеков заяви, че няма притеснения от предстоящата през пролетта ротация и исканията за смяна на министри. „Единствената ми грижа е всеки ден да се правят правилните неща. Като Министерство на регионалното развитие и благоустройството задачата ни е да създаваме усовия за подобряване на благосъстоянието на гражданите, а работата на министъра е да чуе проблемите и да обясни, когато има нереалистични или неправилни очаквания. Имаме диалог с браншовите организации и с политическите сили“, каза Цеков. 

Успехът се мери с ежедневните победи, не с големите гръмки триумфи, обобщи регионалният министър.