Новини

Млад каменоделец от Враца е майсторът на паметника на Кольо Фичето пред КСБ

23-годишният Иван Симеонов пренася с гордост строителния занаят от зората на цивилизацията в ерата на изкуствения интелект

„Добра работа сте свършили, ашколсун! Аз „сполай“ сега няма да Ви река, ще Ви го рекат децата Ви един ден, че тя, тая работа за тях е – да знаят корените си, че корен нямаш ли, плод не връзваш… И аз така, каквото можах, направих.“

Тези думи от станалата популярна Изповед на Кольо Фичето, които всъщност не са ни оставени от него, а са част от филм на New Age Studio, създаден през 2011 г. (строителят умира 130 години по-рано, на 15 ноември 1881 г.), могат идеално да бъдат отнесени и към авторите на последния паметник на великия майстор, който бе открит пред сградата на Камарата на строителите в България в последния ден на ноември.

Идеята за великолепната художествена творба, както е известно сред хората от бранша, е на Националния клуб на строителите ветерани (НКСВ) и беше единодушно одобрена от Столичния общински съвет тази пролет, като за реализацията й помогнаха дарители, изредени в дълъг списък.

Монументът е дело на скулптура Петко Арнаудов,

автор на художествения проект, и на 23-годишния каменоделец от Враца Иван Симеонов. Крехката възраст на момчето, което отдавна вае чудеса от варовик, мрамор и гранит, е поводът да се срещнем с него в семейната фабрика във врачанския квартал „Бистрец“, където вече три поколения се пази професията и се развива семейната традиция.

„Да избереш занаят от зората на цивилизацията в ерата на изкуствения интелект е повече от предизвикателство. Ако обаче превърнеш работата в почивка, нещата изглеждат различно, а когато до теб са всичките ти близки и дори приятелката ти, вече е и истинско удоволствие“, казва Симеонов и признава, че нищо друго не би желал да прави, защото вижда перспектива в работата си: „Какво да Ви кажа, камъкът си тежи на мястото, затова и аз ще съм тук с работата и след 50 години. Вярвам, че не само ще успеем с баща ми Ивайло и брат ми Тони да запазим постигнатото, но и ще се развием в професията, ще разширим бизнеса, с който сега е ангажирана цялата фамилия и още десетина души. Ето вече го правим – последната ни дейност е свързана с производство на каменни мивки, които са хит в Европа и се търсят и за най-скъпи интериорни проекти у нас“.

Питам няма ли скоро да си купят робот, който да поеме част от тежкия физически труд с чука и длетото, но и той, и Ивайло, и Тони в един глас отговарят, че

това, което излиза от ръцете, машина не може да го извае,

а те отливки не искат да правят.

Интересно е, че Иван Симеонов кипи в работата от дете, като отвътре го тегли да се мотае в краката на баща си, докато чука върху камък. Определя за начало на кариерата си 14-годишната си възраст, когато отива да учи в Професионалната гимназия по каменообработване в Кунино (баща му и дядо му Иван, който бил художник, също са завършили там). Още там прави и първото си голямо дарение - паметник на опълченците за община Плачковци. Тогава мнозина се впечатляват от интересната идейна концепция – над имената на загиналите при Тревненския проход е издялан ликът на света Олга, внучка на цар Борис I и една от основните защитници на православието в Киевска Рус. Проектът става повод

ученикът да е сред номинираните в класацията „Достойните българи“,

а творението му и сега е до кметството на града.

В момента каменоделецът създава внушителна фигура на лъв за община Мездра и с удоволствие демонстрира как не с робот, а с древен и на вид елементарен уред, приписван като изобретение на Микеланджело, от гипсовия модел, заложен на статив, се прехвърлят стотици точки с различни дълбочини върху камъка. По същото време по-малкият му брат Тони, който още е ученик, работи върху каменна чешма с възрожденски мотиви за биолога проф. Любо Пенев, който реставрира къща в Добринище.

Всички мъже в семейството са категорични, че камъкът топли.

„Тежка работа е тази с камъка, но когато душата е пълна, силите идват и не усещаш умора. В цеха се правят всякакви каменни изделия, включително паметни плочи, кухненски плотове, облицовки на стълби, но скулптурите са това, което ни вдъхновява“, казва бащата Ивайло. Според него най-добър за работа е врачанскиянт варовик не защото се намира лесно в кариерите наблизо, а защото стои меко, образите стават живи и излъчват някак човещина.

Оная човещина, но и сила и увереност, които струят и от изразителното лице на Фичето, дело на Арнаудов и Симеонов.

На въпроса какво е усещането да те погледнат строгите очи от каменния образ на човека, оставил ни най-здравите каменни мостове и десетки уникални архитектурни творби, Иван Симеонов отговаря: „Когато завършиш даден проект, сякаш вече познаваш лично човека от камък. Съществува и обратната връзка – ако не си уловил характера на дадена личност, трудно можеш да изпипаш хилядите детайли, които я превръщат в портрет. При последните щрихи с длетото, които отвориха пред мен очите на легендарния архитект, сякаш разбрах защо точно той се е превърнал в олицетворение на строителен гений – защото е носел в себе си невероятна увереност. Имал е големи амбиции, но бил е спокоен, организиран, твърд и безкомпромисен и същевременно много човечен. Иска ми се да имам неговата сила.“

Днес каменоделецът е много доволен, че неговата скулптура не просто се е получила добре, но и е поставена пред много хубавата сграда на Камарата, точно където й е мястото. „Аз съм само изпълнител, скромен е той и бърза да разкаже, че за втори път работи по модел на Петко Арнаудов.

Именитият художник му гласувал доверие при предишен проект на КСБ

с изпълнението на бюста на дългогодишния командващ на Строителни войски ген.-полк. инж. Васил Василев (1933-2004 г.) в родното му с. Старо село, община Мездра.

„Аз също правя проекти, но и при двата на Петко и за миг нямах желание нещо да променя, което е показателно колко добре се синхронизираме. А истината е, че за мен е голяма, много голяма чест художник като него да избере мен“, споделя Симеонов. Все пак Петко Арнаудов е възпитаник на Националната художествена академия, специализира „Скулптура“ при проф. Величко Минеков и големия Георги Чапкънов-Чапа, също с професорска титла. Той има над 25 изложби у нас и в чужбина, последните години се изявява в областта на дизайна и пространственото оформление и работи и във Франция.

А ние си тръгваме от града на Ботев уверени, че с момчета като Иван и Тони Симеонови древният занаят, който всъщност е в основата на строителството, има бъдеще.