Новини

Днес Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в НС ще разглежда Законопроект за изменение и допълнение на ЗУТ

Днес Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление ще проведе заседание. В дневния му ред влизат представяне и публично обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 49-302-01-84, внесен от Министерски съвет на 28.12.2023 г., както и представяне и публично обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, № 49-354-01-124, внесен от Медиха Мехмед – Хамза и група народни представители на 29.11.2023 г.

В мотивите към проекта на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията е записано, че необходимостта от изготвяне на настоящия законопроект се обосновава от липсата на разпоредби в действащия Закон за устройство на територията (ЗУТ), които да регламентират статута на строежите или на части от тях, публична собственост на държавата и общините, представляващи елементи на техническата инфраструктура по чл. 64, ал. 1, т. 1-5 от ЗУТ, като транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея (мостове, тунели, надлези, подлези, прелези и др.), преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в неурегулирана територия, преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в урегулирана територия, разпределителните проводи и разпределителните устройства и съоръженията към тях (трансформаторни постове, електрически подстанции, пречиствателни станции за питейни и отпадъчни води, понижителни и разпределителни станции и др.), включително присъединителните проводи към сградните инсталации и общите средства за измерване, хидромелиоративните преносни (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях и хидромелиоративните строежи, изградени за предпазване от вредното въздействие на водите, които отговарят на техническите правила и нормативи, но са започнали или са изградени, реконструирани, ремонтирани без изискващите се строителни книжа - одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж.

Законопроектът предвижда и уреждането на статута на започнати или изградени, реконструирани и ремонтирани без изискващите се по ЗУТ строителни книжа съоръжения за аеронавигационно обслужване, публична собственост - съоръжения за комуникационно, навигационно, обзорно, енергийно и метеорологично осигуряване, предназначени за обезпечаване на аеронавигационното обслужване. Това са строежи, които с оглед на своите характеристики се включват към елементите на техническата инфраструктура и освен че са публична собственост, служат за постигане на безопасност на полетите в обслужваното гражданско въздушно пространство.

В документа е записано още, че липсата на правна уредба, която да урежда горепосочените строежи, води до невъзможност тези строежи да бъдат завършени и въведени в експлоатация, а тяхното премахване е нецелесъобразно и икономически необосновано в случаите, в които са допустими по правилата и нормативите, действали по време на извършването им, или съгласно действащия ЗУТ. Горепосочените строежи, освен че са публична собственост на държавата или на общините, по естеството си са с предназначение за трайно задоволяване на обществени нужди, като голяма част от тях представляват национални обекти и/или обекти с национално значение, както и обекти с първостепенно общинско значение.

Поради това със законопроекта се урежда механизмът, по който строежи или части от тях, представляващи обекти на техническата инфраструктура по чл. 64, ал. 1, т. 1-5 от ЗУТ, както и на хидротехнически съоръжения и прилежащите им съоръжения и на съоръжения за аеронавигационно обслужване, за които липсват строителни книжа, но са били допустими по правилата и нормативите, действали по време на извършването им, или съгласно действащия ЗУТ, да не подлежат на премахване и забрана за ползване. За да се гарантира общественият интерес, в законопроекта са регламентирани действията, които трябва да предприемат възложителите, и документите, които са необходими, за да се гарантира, че такива строежи отговарят на установените в закона основни изисквания към строежите. Предвидено е тези строежи да се заявяват в определен срок пред началника на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), а органите на ДНСК ще извършват проверки на място за състоянието на всеки строеж. Възложителите на такива строежи ще имат яснота за действията, които трябва да предприемат, и за документите, които са необходими, за да се гарантира, че строежите отговарят на установените в закона основни изисквания към строежите. За завършените строежи началникът на ДНСК ще издава удостоверение за годност за експлоатация при условия и по ред, определени в наредбата по чл. 177, ал. 2 от ЗУТ. Незавършените строежи ще могат да се довършат по общия ред на ЗУТ въз основа на одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж. Въвеждането в експлоатация на незавършените строежи също ще се провежда по общия ред на ЗУТ. По този начин ще се защити общественият интерес, тъй като разглежданите строежи са публична собственост на държавата и общините и са с предназначение за трайно задоволяване на обществени нужди.

Законопроектът не налага необходимостта от допълнителен финансов ресурс за неговото прилагане.

Със законопроекта не се транспонират актове на Европейския съюз, поради което не се налага по него да бъде изготвена справка за съответствие с европейското право.