Новини

Борислав Тодоров, председател на УС на Асоциацията на търговците на едра строителна техника: С Камарата на строителите в България гледаме в една посока

Имаме идея съвместно с в. „Строител“ да организираме Road Show в част от областните градове в страната

Емил Христов

Ренета Николова

Г-н Тодоров, правим това интервю в началото на новата година. Каква беше 2023 г. за Асоциацията на търговците на едра строителна техника (АТЕСТ)? С какви предизвикателства се сблъскахте?

Оценявам изминалата 2023 г. като доста успешна в няколко направления. На първо място започнахме да преодоляваме недостига на машини, който бе продиктуван от липсата на резервни части, най-вече по-високотехнологични компоненти и чипове. През 2023 г. започна наваксване на забавените доставки. Благодарение на това голяма част от нашите членове подобриха предлаганата от тях гама, като почти всички продукти в нея могат да работят автономно. Очаквам съвсем скоро да догоним нормалния ритъм на доставки. Като тенденция можем да отбележим, че все повече навлизат електрически задвижваните машини.  В момента следим ситуацията в Близкия изток, за да видим как ще се отрази това на превозите, ще има ли частично прекъснати пътища през Суецкия канал, или поне опити една част от корабоплаването в региона да минава покрай Южна Африка. Военният конфликт в ивицата Газа определено е предизвикателство за доставките, но вярвам, че няма да се върнем в положението отпреди две години, което бе причинено от пандемията от COVID-19. Надявам се през 2024 г. браншът ни да има какво да покаже, всичко да е налично и да имаме възможности бързо да го осигуряваме за клиентите си. Те много често ни питат дали могат да получат желаната от тях строителна машина още същия ден. За да отговорим на техните нужди, много членове на АТЕСТ се стараят да поддържат наличности в складовете си, поне на най-търсената техника. От тази гледна точка смятам, че през изминалата година успяхме да настигнем желаното ниво, особено в последните месеци. Другото хубаво нещо през 2023 г., което се усети в цялата икономика в България, е, че вече има редовно правителство. Това има огромно значение, особено за строителния сектор и за фирмите, които работят по обществени поръчки, възлагани с държавни и европейски средства. Периодът, в който липсваше сигурност в управлението на страната, доведе до забавяне на инвестициите. В края на миналата година правителството се убеди, че без вложения в инфраструктурата развитието на икономиката е невъзможно. Прие се държавен бюджет за 2024 г. с рекордни инвестиции, които ще осигурят работа за строителния бранш и за фирмите, които доставят машини за индустрията. Правителството даде заявка, че строителството на скоростния път между Видин и Ботевград е приоритет. Отново се говори за довършването на автомагистрала „Хемус“. По мои наблюдения има ръст на поръчките на трошачни инсталации. Според мен този тренд ще продължи през 2024 г. Допреди 2-3 години делът на поръчки за подобни машини беше близък до нула, а сега нещата са различни и дори се отчитат рекордни стойности. Определено има нужда от такава техника, защото терените, през които преминават инфраструктурните трасета, са сложни, особено между Ботевград и Враца, а и при строителството на АМ „Русе – Велико Търново“. Пътните обекти, които се изграждат в Северна България, имат нужда от трошачни инсталации и това е една сериозна заявка, че 2024 г. ще е успешна за търговците на едра строителна техника.  Изключително позитивно съм настроен за настоящата година. Продажбите на повечето колеги растат не само като обеми, но и като стойност. Нещата определено вървят в правилната посока и се надяваме това да продължи през цялата 2024 г. Икономиката ни се развива, особено в регионите с добре уредена пътна мрежа. В Северна България това все още не е факт, там трафикът се движи в еднолентови платна, което трябва да се промени. Довършването на АМ „Хемус“ е много важно. За нея беше обявено, че ще се внесат предложения в Народното събрание, с които да се намери правилната законодателна форма, за да може да продължи изграждането на магистралата. Все повече се коментира, че ще се построи още едно платно на АМ „Тракия“ в частта й между София и Пловдив. Няма как да не ни радват тези намерения за инвестиции. Надявам се проектната готовност да е на високо ниво. Бих обобщил, че 2023‑та бе годината, която даде основата, свърши се много от необходимата работа, за да може през настоящата да започне интензивно инвестиране на наличния финансов ресурс.

Какви са приоритетите, които Асоциацията си поставя през настоящата година?

Ние работим в сектор, в който нещата на моменти са доста динамични, а понякога се движат в своето консервативно русло. Манталитетът на нашите клиенти, както и на техните възложители има нужда да бъде променен, но ще е необходимо време. Трябва да насочим вниманието на местната и централната власт да започнат да включват в обществените поръчки изисквания за работа с нови технологии. Подобни машини са по-безопасни, особено в градските части. Наши членове разполагат с техника с възможности за 3D и 2D работа, която съставлява над 75% от гамата им. Както споделих, много от нас предлагат и машини, които работят напълно автономно и се контролират и от близка, и от далечна дистанция. Подобен род техника дори може да се ползва по 24 часа 7 дни в седмицата. Говорим за пълна роботизация на обекта. Иновациите ще продължат да бъдат във фокуса на АТЕСТ. В тази връзка ще водим разговори с колегите строители, с които ще коментираме защо е хубаво да инвестират в подобен род машини. Тук искам да вметна и една наша идея за провеждането на т.нар. Road Show, което искаме да организираме с подкрепата на вестник „Строител“ в част от областните градове в страната. Шоуто ще бъде насочено към местните строителни фирми, общините, профилираните гимназии и строителни факултети на висши училища или техни филиали. Целта на събитието ще е да запознае всички свързани със строително-инвестиционния процес, включително и бъдещите строители, какво наистина може една машина. Последните няколко години свикнахме с онлайн срещите и представяния, но друго си е да видиш машината на живо и да я пипнеш.

В периода 3-6 април ще се проведе организираното от Вас АТЕСТ ЕКСПО за едра строителна, товарачна, подемна и транспортна техника и механизация. Кои ще бъдат акцентите на изложението през 2024 г. и какво да очакваме от него?

Както и през изминалата година, ще покажем на посетителите високото технологично развитие на машините. На АТЕСТ ЕКСПО също ще можем да демонстрираме възможностите на техниката, която предлагаме, и всеки ще може да се запознае отблизо с нейните качества. Строителите понякога ходят по изкопи, за да се запознаят с работата на дадена машина, това ще им е излишно, ако посетят АТЕСТ ЕКСПО. На изложението ще има и налични машини за продажба, ще могат да се поръчват директно от складовете - нещо, което не беше възможно през последните няколко години заради забавените доставки. Надявам се това време никога да не се върне. Също така на АТЕСТ ЕКСПО ще заложим и на образованието. Планираме провеждането на няколко минисеминара и прожекции, които представят как да се използват по най-добрия начин възможностите на различните машини. Считам, че много трябва да се работи в тази посока, защото има случаи, когато доставим някоя машина и проведем обучение, хора да искат да се изключи някоя негова функция, но не са сигурни как да го направят. Затова експото ще има и своята образователна роля. Ще поканим и представители на държавната и общинските администрации и разчитаме на поканата ни да откликнат техни представители не само от София, но и от Перник, Благоевград, Видин, Враца, Плевен и Велико Търново. В тези градове се очаква да се предоставят средства за изграждането на големи инфраструктурни проекти, като водни цикли, саниране и други. Най-важното е, че ще има много нови технологии на експото. От 30 г. се оплакваме, че изоставаме спрямо колегите си от Западна Европа. Изложението е стъпка напред в тази посока и дава възможност на бранша да е конкурентен.

Какви са тенденциите на пазара на строителна техника през последните години? Как стои въпросът с квалифицираните кадри, които да управляват високотехнологичните машини?

Липсата на квалифицирани работници е болен проблем. Според мен високите технологии могат да помогнат за преодоляването му. В същото време трябва да сме внимателни с иновациите. Преди известно време чух мнение, че новите технологии ще се развиват толкова бързо, че в близко бъдеще няма да има нужда изобщо от работна ръка. Аз лично не вярвам да стигнем до такъв момент. Строителната техника се подобрява в посока двигателите да станат по-екологични. За Европа е важна Зелената сделка и технологиите вървят в синхрон с нея. Виждаме, че все повече в света започват да се използват леки автомобили, задвижвани на ток. Предприемачът Илон Мъск е направил нещо великолепно, защото е премахнал ключовете на превозните средства, които произвежда, и всичко се управлява през мобилно приложение на телефона. Известно е, че неговата марка автомобили предлага и безпилотни машини. Това е бъдещето и за строителната техника, особено при тази, която не извършва голямо движение и не се използва в градските части. Все повече машини ще започнат да работят автономно, което ще позволи процесът да не се прекъсва. Тази тенденция на развитие ще продължи и някой ден за добро или за лошо ще реши проблема с недостига на кадри. Също така изкуственият интелект (ИИ) навлиза все повече. Има доста възможности той да бъде ползван от строителния бранш. Убеден съм, че ИИ е помогнал в решаването на много съпътстващи проблеми, за които дори не си даваме сметка. Темата с липсата на квалифицирани работници сме я обсъждали нееднократно на страниците на в. „Строител“ и с Камарата на строителите в България (КСБ). Сред решенията в тази посока е изграждането на обучителни центрове. Трябва да имаме предвид, че технологиите вече се развиват стремглаво и вероятно ще изпреварват създаването на подобни центрове. Друг проблем е, че строителната професия не е сред най-привлекателните. За да имаме повече работна ръка, трябва да се помисли за единствения останал ни инструмент за действие – възнаграждението, което трябва да се увеличи. Но тук идва въпросът готово ли е обществото да плати цената. Трябва да се намери златната среда и по-високотехнологичната машина ни дава тази възможност.

Има ли статистика кои са машините, които са търсени най-много на пазара у нас през изминалата година?

Като асоциация, за да не нарушим законодателството за защита на конкуренцията, не събираме подобна информация. Становищата на КЗК сочат, че ако това се прави от браншова организация, води до изкривяване на пазара. Все пак получаваме данни по две направления. Първото е на европейско ниво – производителите следят своите статистики и всеки един от вносителите получава тази информация. Тя до известна степен е насочена към фокуса на съответния производител. Другата статистика, която ни помага, е на Министерството на земеделието и храните. От ведомството черпим информация за основната строителна машина – багера, във всичките му разновидности. Също така всеки един от членовете на АТЕСТ води статистика за себе си относно продажбите. Финансовите институции също събират необходимите данни, за да могат да правят препоръки какво да бъде финансирано. Не е много трудно като странични наблюдатели, виждайки къде ще се реализират големите инфраструктурни проекти, да направим прогнозите каква техника би била необходима за следващата година. Следим и трендовете, за да сме подготвени по-добре.

Наблюдава ли се тенденция строителните фирми да инвестират повече в нови машини? И дали предпочитат да ги закупуват на лизинг или директно?

Винаги възможността да закупиш машина на лизинг ще е предпочитана, защото срокът от 4-5 г., в който ще бъде заплатена, на практика покрива амортизационната й норма. Друго голямо предимство на лизинга е това, че при такъв с остатъчна стойност по силата на закона за ДДС то се разсрочва за клиента по всяка вноска. При придобиване на мини багер-товарач за няколко десетки хиляди лева ДДС не е голям проблем. Когато обаче имаме по-сериозен строител, който в инвестиционната си програма е заложил закупуване на машини за милиони, то тогава ДДС оказва голямо влияние. Наясно сме как вървят процесите при обществените поръчки. Там все още изпълнителят трябва да е добре подкрепен с капитал, защото се случва забавяне на плащания, винаги има някакви проблеми. Фирмите си дават сметката, че трябва да имат резерв, и от тази гледна точка лизингът ще остане предпочитан. Другият важен фактор за мен е стабилността, която строителните компании трябва да усещат. През последните две-три години нямаше занижаване на инвестициите. Поръчките останаха на едно нелошо и стабилно ниво. До известна степен търговците на строителна техника на моменти трудно отговаряха с доставката на машини, които просто липсваха. В момента определено забелязвам синергично увеличение на поръчките и инвестициите. Трябва да отбележа, че ако лихвите за останалата част от страните от Европейския съюз се повишиха с немалък процент, то в България нашите финансови институции задържаха нещата. В страната ръстът беше минимален и не бе особен проблем и се съмнявам да бъде такъв през настоящата година. Вече остава въпросът кога ще влезем в Еврозоната и как ще се променят тогава съотношенията. Така че не смятам, че през 2024 г. строителният бранш ще усети някакви драстични сътресения. Виждаме, че заплатите растат, а това подкрепя и търговията с жилища. Сега ще разполагаме с над 1,3 млрд. лв. за саниране, което не е малка сума. Знаем, че при енергийното обновяване участват много фирми и тези средства ще бъдат разпределени между по-малките и средни компании на пазара. Тези пари ще подкрепят сектора и той ще може да продължава да се развива.

Бихте ли разказали за някои от по-интересните модели строителна техника?

Не мога да дам конкретен отговор на този въпрос. Ние сме в състояние да предложим всяка машина, която я има и в Европа. В страната ни има няколко големи инвеститора, например в миннодобивната индустрия, които имат нужда от огромни машини, за доставката на които се изисква доста време. Тя става на части и често се пренасят с много на брой превозни средства. Понякога дори се налага да използваме река Дунав, защото няма как транспортът да бъде направен по пътната мрежа. После са необходими месеци наред частите да се сглобят, съответно и обучение на персонал. Тоест имаме членове на асоциацията, които се занимават с подобен тип поръчки.

Какви са намеренията Ви за развитие на сътрудничеството с КСБ?

С Камарата на строителите в България винаги сме гледали и гледаме в една посока, предизвикателствата ни са едни и същи. Надявам се, че в близко бъдеще заедно с КСБ ще можем да изградим няколко центъра за повишаване на квалификацията. До голяма степен това зависи от държавата и общините. Нуждаем се от такива комплекси, за да можем да обучаваме нужните кадри. Винаги съм бил на мнение, че университетите изкарват завършили студенти до едно базово равнище, общо за всички. От тук нататък ролята на бизнеса е да подготви определения инженер. Тези центрове много ще спомогнат за това.

Четете ли в. „Строител“ и какво е мнението Ви за изданието?

Надявам се с в. „Строител“ да реализираме поне в 6 до 8 областни града Road Show, за което споменах по-рано. Що се отнася до изданието, то аз съм изключителен радетел на хартиения вариант и се радвам, че продължавам да го получавам. Трябва да поздравя екипа, че медията има и канал във Viber. От една страна, така съм наясно какво мога да намеря във вестника, след като се отпечата, и се ориентирам по-бързо, когато го преглеждам. От друга, Viber каналът ме отделя от консервативното ми намерение да чета новини само на хартия, защото това, което получаваме на телефона, достига по-бързо до мен. Това е много важно в нашето динамично развитие както на икономиката, така и на обществените отношения. Но пак искам да отбележа, че адмирирам, че в. „Строител“ излиза на хартия. Пожелавам и двата му варианта да се развиват паралелно.