Въведоха в експлоатация най-дългия пътен тунел, строен у нас
Заедно с отсечките преди и след „Железница“ бяха отворени нови 5 км от АМ „Струма“
На официална церемония на 20 февруари бе пуснат в експлоатация най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас – „Железница“. Той е с две отделни тръби за движение, като дължината на всяка е около 2 км. Изпълнител на съоръжението е консорциум „АМ Струма Тунел 2018“, в който участват „Джи Пи Груп“ АД, „Глобал Кънстръкшън“ ООД и „Виа План“ ЕООД. Заедно с отсечките преди и след тунела в експлоатация бяха въведени 5 км автомагистрален път по АМ „Струма“. Обектите са реализирани по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“. На събитието присъстваха председателят на Народното събрание Росен Желязков, премиерът акад. Николай Денков, министрите на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков и на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, инж. Ясен Тодоров, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, областният управител на Благоевград Мария Димова, Малина Кирова, съветник „Икономическо управление“ в Представителството на Европейската комисия в България, Стефан Тотев, изп. директор на „Джи Пи Груп“ АД, член на ИБ и УС на КСБ, народни представители, кметове на общини от областта.
Росен Желязков поздрави изпълнителите на проекта и пожела да бъдем свидетели на завършването на магистралата, за да се чувстваме горди европейци, които ползват ресурсите на ЕС. По думите му между 2021 и 2023 г. е имало забавяне, но благодарение на прекрасната работа на изпълнителите е изградено уникално за България съоръжение. „В днешния ден ни вълнува кога магистралата ще бъде готова, кога най-накрая ще направим онова, което не само хората от региона, но и всички туристи от Европа и Азия бленуват“, посочи председателят на Народното събрание.
„Това сложно технологично съоръжение е крачка към така дългоочакваната връзка между Централна Европа през България – Видин, Кулата и Гърция“, посочи акад. Николай Денков и припомни, че магистралата е трябвало да бъде готова още за Олимпийските игри през август 2004 г. „Затова строителството е приоритет за настоящото правителство, така че да е сигурно, че няма да се наложи българите да чакат още 20 години за 20 километра път“, изтъкна Денков и добави, че са
проведени разговори с Европейската комисия по отношение на преминаването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле.
„Предложили сме решение, което е логично, разбираемо, щадящо за природата, възможно най-прагматично и очакваме положително становище в най-кратки срокове“, съобщи премиерът.
Министър Андрей Цеков подчерта, че пускането на движението през тунел „Железница“ и отсечките преди и след него бележи стъпка към постигането на пълноценна транспортна свързаност на България с нейните съседи, в частност Гърция, а в малко по-далечна перспектива и за финализирането на първия транспортен коридор, свързващ южната и северната ни граници. Той посочи, че стартиралият през 2019 г. проект е преживял 3 редовни и 4 служебни кабинета, което е добър пример за приемственост и устойчивост в регионалната политика, като всяко от тези правителства има принос за осъществяването на един стратегически приоритет за България, който подобрява както икономиката, така и демографията на страната.
„Откритият участък от АМ „Струма“ е 5 км. Изключително сложен като инженерни решения и
показателен за способностите на българската инженерно-техническа мисъл и за капацитета на българските строители, проектанти и надзорници,
на които аз искам да благодаря“, се обърна към изпълнителите Андрей Цеков.
Министър Цеков допълни, че от магистралата остават 26 км между Симитли и Кресна, за които през следващите 2 седмици се очаква решение. Той изрази надежда през 2027 или 2028 г. да има пълноценна магистрална свързаност между София и границата ни с Гърция, както и съществена завършеност на връзката, която да отведе трафика до румънската граница. След встъпителните си думи министър Цеков връчи удостоверението за ползване на участъка на инвеститора – Агенция „Пътна инфраструктура“.
„С осигуреното финансиране по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ вече сме по-близо до свързаността с Гърция“, потвърди и Георги Гвоздейков. По думите му заради геополитическата обстановка в региона транспортната свързаност по оста Север - Юг и доизграждането на АМ „Струма” придобиват още по-голямо значение за икономиката и туризма.
„Европейската солидарност е силна не просто с размера на паричните средства, а с добавената стойност на модернизацията, в която се инвестират“, заяви на свой ред Малина Кирова. Според нея ползите от тунел „Железница“ са очевидни – повече безопасност и превенция на ПТП, намаляване на вредните емисии. „Досега построената част от автомагистрала „Струма“ с близо 580 млн. евро от политиката на сближаване на ЕС подсилва и стратегическото географско значение на България. Магистралата свързва София и Солун, а в по-широк контекст дава възможност за пътна връзка между Хамбург, Германия, и Солун, Гърция“, каза тя и добави, че в бъдеще ЕС ще продължи да подкрепя развитието на устойчива транспортна инфраструктура и подобряването на пътната безопасност в България, като инвестира
1,9 млрд. евро в още мащабни проекти през програмния период до 2027 г.
Строителството на тунел „Железница“ е възлязло на 215 362 525 лв. без ДДС.
Той е изграден по Нов австрийски метод. На денонощие са прокопавани около метър и половина във всяка тръба и веднага след това е правена първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. При строителството му са вградени и четири икони на св. Иван Рилски, каквито са традициите в тунелното строителство. Изображенията на светеца са поставени в началото и в края на двете тръби. „Железница“ разполага с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т.н.
Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, е с дължина 720 м заедно с обслужващия тунелен път при северния портал и мостово съоръжение. Той е изграден от ДЗЗД „Железница – Север“, в което са „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД. Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС.
Отсечката след тунел „Железница“ е с дължина 1,4 км и по трасето й са построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изградени и реконструирани са инженерни мрежи и др. Изпълнител е „ПСТ Груп“ ЕАД, който е сключил договор за 26 968 888 лв. без ДДС, заедно с допълнително споразумение за укрепване на регистрирано свлачище.
При реализацията на мостовото съоръжение над р. Струма преди „Железница“ за първи път у нас е използвана технологията „потактово избутване“ на стоманобетоновата конструкция. Прилагането й е улеснило преминаването на участъка над редица препятствия – р. Струма, път I-1 София – Кулата, жп линията София – Кулата, общинския път Благоевград – Симитли и служебен път до северния портал, без това да налага ограничаване на интензивния трафик по Е-79 по време на строителството.
АМ „Струма“ е и първият инфраструктурен обект, на който е изградена хеликоптерна площадка. Тя е на около 410 м от южния портал на тунела, пътувайки от Благоевград към Кулата, и на 40 м от път I-1 (Е-79). Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т.н., които са част от системите за безопасност на тунел „Железница“. На хеликоптерната площадка могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона. Тя ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции – ВВС за спасителни операции при тежки или масови инциденти, от планинската спасителна служба и други.
Автомагистрала „Струма“ е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.