Да се свали административната тежест от строителите предвиждат промени в ЗИД на ЗУТ
Да се свали административната тежест от строителите, като повечето стъпки, през които преминават, бъдат дигитализирани. Това става ясно от предложение на Божидар Божанов и група народни представители за измениения на Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (ЗИД на ЗУТ) .
В мотивите на законопроекта е записано, че предложеният ЗИД на ЗУТ е отдавна чакан отговор на необходимостта за дигитализиране на дейностите и административните производства в устройственото планиране и инвестиционното проектиране. С него се преодолява изоставането на нормативната уредбата в тази област спрямо общото развитие на нашето законодателство и на обществените отношения, тъй като отдавна съществуват технологични възможности за въвеждане на електронен формат на документите при взаимоотношенията между участниците в строителството и държавата, и общинска администрация в проектирането и строителството.
Проектът синхронизира материята със Закона за електронното управление, Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги и Закона за електронната идентификация. Разширяват се изискванията към компетентните органи, служебно да се снабдяват с необходимата им информация от други електронни държавни и обществени регистри. Създава се възможност за ефективно функциониране на предвидения през 2021 г. Единен публичен регистър по устройство на територията.
"Цел на представения ЗИД на ЗУТ е въз основа на наличните технологични възможности да се улеснят и ускорят административните производства по: (1) разрешаване изработването на устройствени планове и техни изменения; (2) изработване и одобряване на подробни устройствени планове и на техни изменения; (3) одобряване на инвестиционни проекти; (4) издаване на разрешения за строеж; (5) предвиждане на съществени изменения в инвестиционния проект по време на строителството; (6) контролните и удостоверителни правомощия на Дирекцията за национален строителен контрол и (7) съставяне, заверяване и съхраняване на екзекутивната документация", посочват вносителите.
Предложените нови разпоредби не създават качествено нови изисквания към наличната техника и софтуер, използван от държавата и общините, както и от участниците в строителството. По сходен начин на предложения с настоящия ЗИД на ЗУТ доста отдавна са уредени отношенията в проектирането и строителството в много от европейските държави, включително и в съседни на Република България страни. Въвеждането на новите правила ще изисква адаптиране на вече съществуващи технологии и системи, а не създаването на изцяло нови.
"Предвижда се всички процеси, свързани с устройственото планиране и инвестиционно проектиране, да се извършват чрез информационната система, обслужваща единния регистър по устройство на територията. От своя страна регистърът ще бъде интегриран със системата за сигурно електронно връчване за целите на връчването на електронни документи на заявителите. От друга страна, системата може да поддържа минимална интеграция с деловодните системи на администрациите, в случай на нужда на вътрешно проследяване на процесите, на база на входящите номера", става ясно още от мотивите.
В тях се посочва, че дигитализацията и свързаните с нея улесняване и ускоряване на административното обслужване в областта на проектирането и строителството се очаква да има положително въздействие върху инвестиционните процеси във всички области на стопанския живот.
С проекта се отменя преходния параграф 50, с който се предвижда създаване на портал за устройство на територията и неговите функционалности се обединяват с функционалностите на регистъра по чл. 5а, поради значителната логическа свързаност между тях. Предвижда се регистъра по 5а да бъде интегриран и с кадастралните регистри, за да има консистентност на данните в различните регистри, обработващи свързана информация.