Новини

Изпълнението на участъка на метрото от жк „Хаджи Димитър“ до жк „Левски“ е над 50%

Кметът на София Васил Терзиев и изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев провериха напредъка на обекта

Общото изпълнение на изграждащия се участък от Линия 3 на метрото от жк „Хаджи Димитър“ до жк „Левски“ е достигнало над 50%. Строителството на трасето с дължина 3 км и три метростанции (МС) се изпълнява на три части, като всяка е с различна степен на реализация. Първата отсечка е между функциониращата МС „Хаджи Димитър“ и новоизграждащата се МС „Стадион Георги Аспарухов“. Участъкът е завършен на около 62%. В момента на МС „Стадион Георги Аспарухов“ се извършват строителни работи на ниво перон, които трябва да приключат през октомври т.г. Конструкцията на станцията ще е готова през август. Cлeд това ще стартира работата по интериора й. Тунелът между двете МС е изграден на около 70%. Това стана ясно по време на проверка на кмета на Столичната община Васил Терзиев и изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев. Те бяха придружени от зам.-кмета на София по направление „Финанси и здравеопазване“ и вр.и.д. по направление „Обществено строителство“ Иван Василев.

Изпълнението на втория участък „МС „Стадион Георги Аспарухов“ - МС „Тракия“ е на 54%, а третият „МС „Тракия“ - МС „Владимир Вазов“ е реализиран на 50%. Архитектурно-строителни работи и в трите нови станции ще започнат през есента.

Участъкът на подземната железница от жк „Хаджи Димитър“ до жк „Левски“ се финансира от Националния план за възстановяване и устойчивост. Инвестицията е за 217,5 млн. лв. без ДДС. Изпълнител на МС „Стадион Георги Аспарухов“ и прилежащия й тунелен участък до МС „Хаджи Димитър” е „Джи Пи Груп” АД. Строителството на МС „Тракия” и трасето до МС „Стадион Георги Аспарухов” се реализира от „Трейс Груп Холд” АД. Изграждането на МС „Бул. Владимир Вазов” и прилежащата й отсечка до МС „Тракия” е поверено на „Монолит София” АД.

„Много съм доволен от прогреса на изграждането на разширението на метрото. С изпълнителния директор на „Метрополитен“ ЕАД инж. Стоян Братоев обсъдихме напредъка на строителството и по трите проекта за подземната железница – през кв. „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“, в „Овча купел“ и по бул. „Владимир Вазов“ до жк „Левски“. Всички дейности се изпълняват в срок и проектите ще бъдат завършени в периода 2026-2027 г.“, каза Васил Терзиев. Той изтъкна, че разширението на метрото ще има огромен отпечатък върху развитието на града. По думите му след пускането в експлоатация на новоизградените участъци метрото ще заема над 50% дял от градския транспорт. Терзиев подчерта също, че се работи по проектирането на нови 9 км от подземната железница.

Проф. Братоев разказа, че участъкът от Линия 3, който започва от Военна академия „Г. С. Раковски“ през кв. „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“, е изпълнен на 12%. „Строителството стартира в началото на 2024 г. В момента се реализират дейности по шахтата, откъдето ще влезе тунелопробивната машина, като съоръжението трябва да е готово до края на август. След това ще бъдат доставени елементите от машината, която трябва да бъде сглобена, и в края на октомври тя ще започне да работи“, коментира той. Проф. Стоян Братоев припомни, че трасето е дълго 6 км, ще има 6 станции и трябва да е готово през 2027 г. Общата стойност на проекта е 540 млн. лв. без ДДС, от които 106,6 млн. лв. са от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“ и 433,4 млн. лв. съфинансиране и заем от Европейската инвестиционна банка.

Изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД посочи още, че в края на 2023 г. е започнало изграждане и на метростанция на бул. „Панчо Владигеров“ в кв. „Обеля“ – между МС „Сливница“ и МС „Обеля“, и реализацията й е на 20%. Този обект трябва да бъде приключен до края на 2026 г. Новата гара на подземната железница ще е четвъртата интермодална станция в столицата и ще осигурява удобна връзка на метрото с жп мрежата и автобусния транспорт. Общата стойност на проекта е 23,2 млн. евро.

„В момента се провежда обществена поръчка за избор на изпълнител за продължението на Линия 1 по бул. „Царица Йоанна“ в жк „Люлин“ с 2 метростанции и 2 км трасе. Ако няма обжалване на процедурата, до края на 2024 г. трябва да има избран изпълнител, а през 2025 г. да започне строителството“, каза още проф. Братоев. Той добави, че след реализацията на всички участъци, които са в процес на строителство, общата дължина на линиите ще достигне 63 км с 59 метростанции. Проф. Братоев съобщи, че се работи и по проучвания за продължение на Линия 2 по бул. „Черни връх“ и осъществяване на връзката на метрото със „Студентски град“.