Д-р ик.н. Николай Иванов, председател на УС на ББА „Пътна безопасност“ и член на КС на Камарата на строителите в България: Основният акцент на десетата ни юбилейна конференция е заложен в мотото „Визия 0 - нула жертви при пътнотранспортните произшествия“
Инициирането на положителни промени в действащото законодателство е сред най-важните направления на КСБ
Емил Христов
Ренета Николова
Д-р Иванов, за десета юбилейна година Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ организира на 19 и 20 септември в Пловдив конференция на тема безопасна пътна инфраструктура. Какъв ще бъде основният акцент на форума?
Основният акцент на конференцията е заложен в мотото „Визия 0 - нула жертви при пътнотранспортните произшествия“. Или по-конкретно казано, това са действията, свързани с опазване на човешкия живот, здраве и свобода. Известно е, че пътнотранспортната мрежа е сложна многофакторна отворена социално механична система с много висока смъртност и повишаването на нивото на безопасност е функция на редица фактори - безопасността на пътната инфраструктура, на автомобилния парк, на поведението на всички участници в движението и, разбира се, качеството на доболничната и специализирана медицинска помощ след пътен инцидент. В тази връзка на нашата юбилейна конференция сме разширили кръга на лекторите. Заедно с презентациите, свързани с безопасността на пътната инфраструктура, сме подготвили лекции и по отношение на загубите от ПТП и особеностите в психологията на участниците в движението. Специална лекция сме предвидили на тема разследване на тежките пътнотранспортни произшествия.
Лектори ще бъдат доказани имена в сферата на безопасността на движението - професори, доценти, научни работници и преподаватели и утвърдени специалисти от практиката. Надявам се, че в дискусиите, които традиционно се провеждат по време на конференцията, ще бъдат формулирани редица решения за повишаване на безопасността на движението по пътищата на нашата страна.
Какви са актуалните проблеми и решения в управлението на безопасността на пътната инфраструктура в страната?
Проблемите на пътната мрежа са от особена важност за безопасността, защото това е теренът, на който протичат процесите на движението. Като човек със специално отношение към спорта мечтая и пътната инфраструктура да е като най-добрите спортни терени, за да бъдат осигурени добри условия за участниците в движението. В тази връзка бих желал да отбележа голямото значение на всеки етап - проектирането, доброто изпълнение и поддържане. От особена важност са и кадрите. В известна степен в тази насока има затруднения по отношение необходимия брой специалисти, особено в структурите на местната власт.
Много е важно навременното и качественото поддържане и, разбира се, осигуряването на необходимата по проект видимост на средствата за организацията и регулирането на движението. Един пряк път към постигането на по-висока безопасност по нашите пътища е своевременното адаптиране и прилагане на положителните европейски и световни практики в безопасността на пътната инфраструктура. В тази връзка на нашата конференция имаме две презентации на изявени специалисти по пътната безопасност от чужбина.
Как оценявате състоянието на пътната мрежа в България?
Първо, трябва да отбележа, че пътната инфраструктура е един огромен обект. Това са над 90 000 километра пътна и улична мрежа. Този обект не може да бъде преобразен изведнъж. Някои трасета са от времето на траките. Важна е насоката - изграждане на скоростните трасета, обезопасяването на първокласната, второкласната и общинската пътна мрежа, както и успокояване на движението в населените места. Проблемите са немалко и те са известни на всички. От особена важност е осигуряването на необходимото финансиране и персонализиране на отговорностите.
Какви кампании, свързани с пътната безопасност, планирате да реализирате в оставащите месеци на 2024 г.?
Наред с предстоящата конференция, на която ще бъдат формулирани конкретни препоръки, ще се включим в националните кампании, свързани с есенно-зимния период, със Световния ден за възпоменание на жертвите от пътнотранспортните произшествия, ще активизираме нашата дейност по отношение предаването „Визия 0“ по YouTube, ще организираме една или две кръгли маси на тема пътна безопасност с цел приобщаване към безопасността на движението на по-широк кръг от млади специалисти.
Какви са приоритетите Ви като председател на ББАПБ през 2025 г.?
През следващата година ще продължим да организираме традиционните кръгли маси и специализирани конференции за пътната безопасност и ще съдействаме за подобряване на законодателството, като наши експерти ще участват в консултативни съвети и в работните групи на различните институции на национално и европейско ниво. Усилията ни ще са насочени и към повишаване на експертния капацитет на младите специалисти, чиято дейност е свързана с пътната безопасност. Планираме организиране и провеждане на една широкомащабна конференция с чуждестранно участие по проблемите на безопасността на движението.
Доколко ремонтите на пътната мрежа и поддръжката на маркировките са важни за безопасността? Какво е мястото на превенцията?
Пътят е едно изключително сложно съоръжение. Това, което е на повърхността и което се вижда - пътната настилка, маркировката, знаците и сигналите, е предназначено за ползвателите. Ако трасето е неподдържано, мобилността ще бъде затруднена. Ако е намалена видимостта или изобщо липсват маркировка или знаци, водачите не могат да получават необходимата информация за тяхната безопасност. Превенцията се постига чрез навременни действия за предоставяне на качествена информация, поставяне на съоръжения, които да предпазват човешкото тяло от ударите на кинетичната енергия, и инфраструктурни решения, с помощта на които ползвателите да бъдат задължени да спазват правилата.
Какви законодателни промени са необходими, за да се подобри пътната безопасност в страната?
Доколкото съществуват доказано ефективни положителни практики по отношение на безопасността на хората, то е необходимо те да намерят място в нашето законодателство, разбира се, в съответствие с основните ни нормативни актове. Не е целесъобразно, когато законът дава превес на наказанията. Необходимо е да се обърне задълбочено внимание на доброто образование и обучение, персонализирането на отговорностите и контрола по изпълнението.
Деветата годишна конференция „Безопасна пътна инфраструктура“ се проведе в Пловдив на 19 и 20 септември 2023 г.Опазването на живота и здравето на хората, участващи в пътното движение, е от приоритетно значение за държавите по целия свят. За да допринесат за постигането на обществено значимата цел – по-малко ПТП и пострадали у нас, през 2024 г. в. „Строител“ и ББАПБ стартираха съвместна рубрика „Пътна безопасност“. В нея се поставят проблемите на пътната безопасност, дава се гласност на актуалните тенденции и добри практики в сферата, разглеждат се загубите, които носят ПТП. Как оценявате полезността на рубриката?
Според мен рубриката „Пътна безопасност“ във вестник „Строител“ е един широк прозорец, през който проблемите на безопасността на движението достигат до по-голям брой заинтересовани лица. Целта е последователно да действаме за изменение на отношението на хората и институциите към проблема безопасност на движението. Да припознаем, че освен информацията за миналото и проектите за бъдещето, има и едно „време“ - „тук и сега“, в което протичат процесите, и от особена важност е защитеното участие на участниците в движението и бързото отстраняване на опасностите, които застрашават живота и здравето на хората. Бих желал тази рубрика на изданието на КСБ да се превърне в плац за широки дискусии.
Какви са основните цели на стратегията „Визия 0“ и как тя се стреми да намали пътнотранспортните произшествия с фатален изход или сериозни наранявания?
Основните цели на „Визия 0“, съгласно и документите на Европейската комисия, са нула загинали от пътнотранспортни произшествия към 2050 г. Намалението на жертвите от ПТП е заложено в принципите, въз основа на които е изградена стратегията.
Първо, трябва да признаем, че човек естествено прави грешки.
Второ, че човешкото тяло е лесно уязвимо, то не е пригодено да понася удари над определено ниво.
Трето, че безопасността на движението е споделена отговорност между участниците в движението и проектантите на пътнотранспортната система.
И, четвърто, че всички елементи на пътнотранспортната система трябва да са на високо ниво по отношение на безопасността и ако някъде се получи пробив, трябва да бъдат предвидени мерки, които да предпазят участниците в движението от смъртоносни наранявания.
В центъра на системата трябва да стои човекът с неговите слабости и ограничени възможности и всички останали фактори да се настроят за това.
Вие сте член на Контролния съвет на КСБ. Кои са най-важните направления, в които трябва да се развива дейността на Камарата?
Инициирането на положителни промени в действащото законодателство считам за едно от най-важните направления на КСБ, а също така и поддържането на партньорство с държавните органи и образователни институции за повишаване имиджа на строителната професия, за привличане на повече лица, които да се обучават, и гарантиране качеството на професионалното образование и обучение през целия професионален път.
КСБ и в. „Строител“ организират през октомври кръгла маса за визията за развитие на строителния сектор. Използваме случая да Ви поканим. Надяваме се, че ще можете да се включите.
Благодаря за поканата. Ще взема участие с удоволствие, защото Вашите форуми са едни прекрасни събития с много наука, практически опит, добронамереност и любов към живота.
Четете ли в. „Строител“ и имате ли препоръки към нас?
Следя го задълбочено и искам да призная, че от страниците на вестник „Строител“ съм се запознал с много новости в сферата на пътната инфраструктура и нейната безопасност, с живота и резултатите от действията на редица изявени ръководители и специалисти, достойни българи в тази насока.