Проф. д-р арх. Орлин Давчев, декан на Архитектурния факултет на УАСГ: Възпитаниците ни са отлично подготвени и конкурентоспособни, което гарантира тяхната професионална реализация
Учим студентите да мислят и да решават комплексни културни, социални, технологични и дизайнерски проблеми в екип
Проф. Давчев, УАСГ е най-старото висше техническо училище в България, основано преди 82 г. В него се обучават най-голям брой архитектурно-строителни кадри в страната. Бихте ли представили накратко визията и конкурентните предимства на Архитектурния факултет (АФ), който е сформиран през далечната 1951 г.
Впечатляващата история и устойчивите традиции на УАСГ определят огромната отговорност, която носим за създаването на пълноценни специалисти, способни да решават архитектурно-устройствените проблеми на обществото. В нашия факултет архитектурата се разглежда като комплексна професия, която е едновременно експертна строително-техническа дейност и творческо изкуство, граничещо с много други свързани специалности. Търси се връзката с практиката и реалната проектантска дейност. Поддържа се активна комуникация с бизнеса, с браншовите организации и с институциите. Окуражават се участия в национални и международни архитектурни конкурси, в изследователски проекти, пътувания и разнообразни практики. Поддържат се и връзки с много европейски и световни университети и се използва всяка възможност за международен обмен на студенти, преподаватели и знания.
По време на четвъртото издание на форума „Брацигово - Каменният поток на времето“ обърнахте внимание, че в университета вече е завършил първият випуск по програма за опазване на културното наследство.
Архитектурният факултет е част от широкоспектърен университет с политехническа насоченост. Това е голямо предимство, защото в обучението на студентите по архитектура участват и много специалисти от другите факултети на УАСГ, което помага за вече споменатата интердисциплинарност – тя е ключова както за архитектурната професия в частност, така и за качественото съвременно образование по принцип.
За да постигне тази комплексност и постоянна актуалност на знанието, АФ се стреми да предлага и нови магистърски програми, надграждащи фундаменталното архитектурно образование. Пример за това е кратката магистърска програма по специалността „Опазване на културното наследство”. Тя е предназначена едновременно за архитекти и инженери и обединява усилията на преподаватели от три факултета на УАСГ. Благодарение на тази инициатива вече е факт и новата Научноизследователска лаборатория за документиране и моделиране, консервация и реставрация на недвижимото културно наследство в България. Тя е част от Центъра за върхови постижения по проект „Наследство БГ“. Интердисциплинарната научна дейност в лабораторията е базирана на модерен научноизследователски комплекс и е насочена към фундаментални, приложни и експериментални изследвания, а също така и към приложна дейност.
Факултетът е акредитиран от редица авторитетни институции, сред които е и Кралският институт на британските архитекти (RIBA). Какво на практика означава това?
Акредитацията RIBA Part 2 за специалност „Архитектура“ гарантира пълно признаване във Великобритания на дипломата за образователно-квалификационна степен „Магистър архитект“, издавана от Архитектурния факултет на УАСГ. В края на октомври имахме посещение на експертна група от RIBA за валидиране на следващия петгодишен акредитационен период.
От АФ полагаме значителни усилия за развитието на англоезично обучение и за привличане на повече чуждестранни студенти и докторанти, както и за изпълнение на съвместни научни проекти и международно сътрудничество.
През април имахме посещение в Сеул по линия на Knowledge Sharing Program 2023/24 (KSP) – програма за споделяне на познания с България, организирана от Корейския институт за развитие (KDI) с подкрепата на Министерството на икономиката и финансите на Република Корея. Събитието бе посветено на дигитализацията на строителството в България. На него бе обменен водещ световен опит и бе заявено бъдещо академично сътрудничество.
В последните месеци бяха осъществени и поредица от посещения на Кралство Мароко с цел официални срещи с министерства и образователни институции за договаряне на бъдещ академичен обмен на студенти и докторанти.
Според Рейтинговата система на висшите училища в България УАСГ неотменно заема първото място в професионално направление 5.7 Архитектура, строителство и геодезия. Как смятате да поддържате в бъдеще този висок стандарт за качество на обучението?
Важно е да се подчертае значението на многообразните проекти, разработвани от бъдещите архитекти, урбанисти и ландшафтни архитекти в УАСГ, които ясно демонстрират качеството на нашия образователен продукт. Огромна част от тези проекти разглеждат пълноценно обществено значими казуси, предлагат критичен поглед и визионерски решения на актуални проблеми в проектирането и устройството на териториите. Много от тях заслужено са отличени в международни архитектурни конкурси и са публикувани в национални и световни медии.
Огромно признание и приятна изненада за нас бе новината от INSPIRELI World Architecture Univer-sity Ranking за това, че Архитектурният факултет на УАСГ е класиран в топ 100 на 35-о място от общо 1320 университета в областта на архитектурата. Тази престижна оценка е получена вследствие на успешното участие на наши талантливи студенти и дипломанти в организираните през последните години международни студентски конкурси.
Постоянният стремеж и полагане на усилия от наша страна към подобряване на качеството на архитектурното образование могат да се демонстрират с редица примери. УАСГ участва в организирана от словенските колеги среща BIG SEE Architecture през май в Любляна на деканите на факултетите по архитектура от Централна и Източна Европа. Тя премина под надслов Informality in Formal Education – Experimental Methods in Architectural Pedagogy. Нейната цел бе да се обсъдят и анализират добрите практики на интегриране на експериментални подходи на преподаване в архитектурното образование в рамките на различните общности. УАСГ представи постиженията на нашия факултет през последните години и заяви своята достойна позиция в региона.
Значимо събитие в календара на УАСГ е скорошното представяне на проекта Education Works – наблюдения над архитектурното образование, организирано от фондация Underschool. Резултатите от изследването бяха представени чрез изложба на историческото формиране и развитие на архитектурното образование в България и дискусионен форум, засягащ основните предизвикателства, пред които то е изправено.
Каква е Вашата формула за бъдещо развитие на архитектурното образование и какви конкретни мерки прилагате, за да я постигнете?
От студентите по архитектура в УАСГ се очаква да притежават художествен и технически усет, познания и умения в областта на изобразителното изкуство, рационално и пространствено мислене, творческа независимост, способност за самостоятелно критично мислене. Архитектите не са просто проектанти и затова ги учим да мислят и да решават комплексни културни, социални, технологични и дизайнерски проблеми в екип.
Целта ни е да създаваме многопластови специалисти, които могат да намерят реализация в най-разнообразни сегменти на архитектурно-строителния бранш – проектиране на жилищни, обществени и промишлени обекти, цялостно и частично обновяване на сградния фонд, въвеждане на нови технологии в архитектурата и енергоефективни решения, интериор и дизайн за архитектурата, опазване на недвижимото културно наследство, експертна дейност в областта на териториалното и регионално планиране, разработването и актуализирането на устройствени планове, ландшафтно планиране и опазване на околната среда.
Въпреки предвидените по учебен план множество учебни практики и стажове трябва да се отчете и огромната роля на бизнеса за придобиване на практически умения от страна на студентите. Много компании назначават на стаж млади специалисти още докато са студенти. Така обучението им протича паралелно в академична и реална работна среда през последните години до тяхното дипломиране. Тази положителна тенденция на взаимодействие безспорно доказва и високите качества на нашите възпитаници, след като могат да получат реализация още през самото следване.
Всички сме единодушни, че образованието по архитектура в България трябва да стане по-гъвкаво и адаптивно спрямо актуалните насоки в световната архитектурна практика. Преподавателите от АФ на УАСГ не се притесняват от промени и всяка година проектите, дисциплините и учебната програма се актуализират в зависимост от нуждите на студентите, оценките от външни експерти и от съвременните тенденции, които развиват архитектурната професия. Всичко това допринася кадрите, които се дипломират във факултета, да са отлично подготвени, конкурентоспособни и гарантира тяхната успешна бъдеща професионална реализация.