Хайд парк
В брой 46 вестник „Строител“ публикува в рубриката „Хайд парк“ материал с автори проф. д-р инж. Добрин Денев, проф. д-р инж. Божидар Янев и доц. д-р инж.-геол. Кирил Ангелов, в който се правят констатации относно „тревожното геотехническо състояние“ на Аспаруховия мост във Варна. В него се посочва, че е необходимо да се направи проверка на всички конструктивни елементи на съоръжението.
Веднага след отпечатването на бр. 46 в. „Строител“ изпрати материала до Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на транспорта и съобщенията, Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и община Варна, за да се запознаят със становището на авторите. Изданието на КСБ отправи въпроси към ведомствата по изложените в материала констатации, както и по предложените мерки за провеждане на техническа експертиза, проверка на конструктивните елементи, геодезическо заснемане и др. на съоръжението. Вестник „Строител“ попита също така – предвиждат ли се строително-ремонтни дейности на обект Аспарухов мост, ако да – какви, в какъв срок и на каква стойност?
На 22 ноември бе получен официален отговор от АПИ. Публикуваме отговора на Агенцията без редакторска намеса.
ДО
РЕНЕТА НИКОЛОВА
В. „СТРОИТЕЛ“
Уважаема госпожо Николова,
Във връзка с постъпилото запитване относно публикация за Аспаруховия мост във Варна, както и по предложените мерки за провеждане на техническа експертиза, проверка на конструктивните елементи, геодезическо заснемане и др. на съоръжението. Предвиждат ли се строително-ремонтни дейности на обект Аспарухов мост, ако да – какви, в какъв срок и на каква стойност?, Ви предоставяме следната информация:
На Аспаруховия мост, част от път I-9 Варна – Бургас, е извършена техническа експертиза на база строително-конструктивно обследване от представители на Института по пътища и мостове (ИПМ), Университета по архитектура, строителство и геодезия София, Висшето строително училище „Любен Каравелов“ и „НИСИ“ ЕООД. Обследването е направено през септември и октомври 2020 г. Експертизата е показала, че носещата конструкция на съоръжението е в добро състояние. В заключението се посочва, че в значителната си част регистрираните дефекти и повреди влошават външния вид и се отразяват неблагоприятно върху дълготрайността на отделни конструктивни елементи, но нямат значимо пряко отношение към носещата способност на моста.
Според експертите не се очаква регистрираните дефекти и повреди в краткосрочен план да доведат до аварийно състояние на моста, свързано с основни конструктивни елементи. Със своевременното отстраняване на констатираните недостатъци при по-нататъшен надзор и грижи e възможно дълготрайността на съоръжението да бъде удължена. В изводите се казва още, че в периода на експлоатация на моста нормите за проектиране и изпълнение са претърпели значителни изменения, и се препоръчва извършване на подробно и задълбочено обследване преди привеждане на конструкцията към съвременните изисквания и условия на експлоатация. Обследването трябва да включва дигитализиране на цялата проектно-строителна и експлоатационна документация, преизчисления и при необходимост ремонтиране и усилване на определени елементи.
В началото на 2025 г. предстои съвместно с УАСГ ново обследване и изготвяне на Задание за проектиране за изработване на технически проект за основен ремонт на Аспаруховия мост. Агенция „Пътна инфраструктура“ планира да обяви през следващата година обществена поръчка за избор на изпълнител за изработване на технически проект. Индикативната й стойност ще бъде около 1 500 000 лв. без ДДС, а прогнозният срок за проектантските дейности ще е около 240 календарни дни. По-точна количествена сметка, както и прогноза за срока за изпълнение на проектантските дейности ще могат да бъдат направени след извършване на обследването.
Относно информацията в статията на в. „Строител“ за слягания на опорите проверката на ИПМ показва, че няма индикации за такива през близо 50-годишната експлоатация на моста. Не са установени признаци за слягане при извършването на периодични огледи на съоръжението. Информацията на института е, че усилването на фундамента на Стълб 27 се е наложило поради установяването на пилот с много ниска носимоспособност (поради прекъсване, установено със сондаж) при изпитването му. При останалите фундаменти на стълбовете не са констатирани такива изпитани пилоти.
Относно канала под съоръжението АПИ не разполага с Експертната геотехническа оценка за възможностите за удълбочаване на съществуващия воден път под Аспарухов мост, изготвена от проф. д-р инж. Добрин Денев и доц. д-р инж.-геол. Кирил Ангелов. Няма информация и за постъпили проекти.
ПРЕСЦЕНТЪР АПИ
22.11.2024 г.