В НС е внесен Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията
В Народното събрание е внесен Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията. Вносители са Манол Генов (БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА) и група народни представители.
В мотивите към предложението за промени е записано, че Законопроектът касае срока на влизане в сила на приетите в края на 2012 г. (ДВ. бр. 82 от 26 октомври 2012 г.) промени в уредбата на общите устройствени планове, отнасящи се до изискването за влязъл в сила общ устройствен план като предпоставка за застрояване извън границите на урбанизираните територии, извършването – при изработването на плановете - на експертиза на територията по Закона за защита при бедствия и правилата и условията за разработване на подробни устройствени планове, когато няма действаш общ устройствен план.
Вносителите посочват още, че определен първоначално на 1 януари 2016 г. срок на влизане в сила на тези промени е бил неколкократно отлаган, като понастоящем той е определен на 1 януари 2025 г.
Със законопроекта се предлага срокът да бъде удължен с още две години - до 1 януари 2027 г., от който момент приетите през 2012 г. изменения да влязат в сила.
Прилагането на практика на приетите в края на 2012 г. промени, тяхната идея и цел, е в пряка зависимост и предпоставя осигуреността на общините с общи устройствени планове. „За съжаление и с днешна дата, по една или друга причина, въпреки осигуреното от МРРБ финансиране, по-голямата част от общините в страната все още нямат общ устройствен план“, се посочва още в мотивите.
„Забавянето на целия този процес е свързано с многото обжалвания при избор на изпълнител по Закона за обществените поръчки, което изисква време за влизане в сила на решенията за избор на изпълнител или се налага провеждането на нова процедура. Все още затрудненото набавяне на информация, свързана със съответната територия и необходима за изработване на общия устройствен план също допринесе за забавянето на процеса. Не на последно място - големи по своята продължителност са процедурите по обществено обсъждане, както и другите процедури по съгласуване на проектите със съответните централни и териториални администрации, специализираните контролни органи, експлоатационните дружества, РИОСВ, НИНКН и др.“, се казва още в документа.