Усвоените средства трябва да достигнат 39% от общия бюджет на оперативните програми до края на годината
„Планира се до края на годината да бъдат разплатени на бенефициентите малко над 2 млрд. лв. С това изплатените пари по всички оперативни програми трябва да достигнат 6 млрд. лв., или 39% от общия бюджет“, съобщи министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев при изслушването му от парламентарната Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Според данните, представени от него, преведената сума на бенефициентите до момента е 3,9 млрд. лв. Планира се най-много да са разплатените средства по ОП „Транспорт”- 50% от бюджета, или близо 2 млрд. лв., следвана от „Конкурентоспособност” с очакване за 45 на сто. По ОП „Регионално развитие” се очаква да се разплатят 43% от бюджета - около 1,2 млрд. лв., целите за ОП „Административен капацитет” са 41 на сто, или около 140 млн. лв. На последните три места се нареждат програмите „Техническа помощ”, „Развитие на човешките ресурси” и „Околна среда”, съответно с 36, 31 и 22% изплатени средства от общия им бюджет.
В момента има 154 спрени програми във всички държави членки, като средният процент на грешки е около 5. Има вероятност в други страни от ЕС да бъдат загубени около 1 млрд. евро заради неизпълнение на годишните минимални цели за усвояване на еврофондовете, стана ясно още от изказването на министър Дончев.
„В България се полагат усилия да се идентифицира проблемът, преди той да е материализиран. Това е основният смисъл на промените в Закона за обществените поръчки. Няколко месеца след като те влязоха в сила, резултатите са изключително добри. По-голямото предизвикателство е да се влага ресурс в Агенцията за обществените поръчки, само така ще може да се справим с очакваното нарастване на броя на поръчките. За тази цел тя беше и определена за конкретен бенефициент по ОП „Техническа помощ”, обясни още Дончев.
С цел подобряване на предварителния контрол представители на почти всички общини са преминали обучение по прилагането на закона.
Министърът отбеляза, че политици в различни държави членки поставят под въпрос ефективността, смисъла и нуждата от европолитиката по сближаване, което прави преговорите за следващия програмен период сложни. По думите му има упреци, че кохезионната политика не дава необходимия ефект, като се имат предвид дълговите кризи в редица държави членки. „Това е изключително неблагоприятно като фон, на който се провеждат преговорите за бъдещата кохезионна политика. Нужни са доказателства и че всеки направен разход има ефект, както и че новите членки могат да демонстрират добра контролна система. Формирани са или са в процес на събиране 5 работни групи по подготовката на следващия програмен период. Те са към ресорните ведомства, които в момента са управляващи органи на ОП „Транспорт”, „Околна среда”, „Конкурентоспособност”, „Регионално развитие” и „Развитие на човешките ресурси”.
През септември трябва да има решение дали да се подготвя и програма „Наука, образование и иновации”. Дотогава експерти ще работят по всички мерки, които биха могли да се финансират. Подобни програми има само в още 2 или 3 страни“, обясни Томислав Дончев.
Той допълни, че се очаква приемането на законодателен пакет от 6 регламента в ЕС, които до голяма степен да регулират процесите през следващия програмен период. „Планира се Законът за управление на средствата от европейския съюз да бъде приет в България до края на годината. Очаква се в нормативната база да бъде заложено подаването на заявления по електронен път. До момента през интернет има подадени 292 заявления по общо 16 процедури. Те са по програмите „Регионално развитие”, „Развитие на човешките ресурси” и „Техническа помощ”. Най-остра нужда за възможност за изпращане на заявленията по интернет има по програма „Конкурентоспособност”. Очаква се до края на годината тя, както и програма „Административен капацитет” да имат възможност за електронно подаване на заявленията“, заяви министър Дончев пред парламентарната комисия.
Той съобщи още, че този месец предстои подписване на типови договори с Европейската инвестиционна банка за предоставяне на консултантска услуга в сектор „Транспорт”. Става въпрос за подкрепа при подготовката на публично-частно партньорство в транспортния сектор.
От страна на банката се очаква съветник, който да спомогне за развитието на националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти”.
Автор Николета Цветкова