Идва ред за ремонти и по "Цариградско шосе"
Стратегическата инфраструктура на столицата пред нови предизвикателстваГеорги Сотиров Мразовитият и мъглив януарски ден в никакъв случай не можеше да бъде пречка пред намерението ни да пообиколим софийските булеварди и мостови съоръжения, по които Столичната община планира да започне рехабилитация през тази година. Това определено са структуроопределящи трасета за града, по тях с предимство се движат превозните средства на градския транспорт и именно тук се образуват основните „тапи” при интензивното натоварване сутрин, вечер и в празничните дни. В рамките на транспортната си програма за 2013 г. общината планира да започне строителни дейности на първо място по бул. „Цариградско шосе”. Намеренията на общината да направи цялостната реконструкция столичният градоначалник Йорданка Фандъкова обяви още през август миналата година. „Програмата включва както изграждането на нови обекти, така и рехабилитация на стари пътища”, уточни зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов. По думите му ще бъдат включени и сравнително големи второстепенни улици. В проектите освен подмяна на настилката е предвидена и рехабилитация на велоалеи, тротоари и осветление. „Започнати са процедури за ремонт на булевардите „Цариградско шосе”, „Княз Ал. Дондуков”, „Ботевградско шосе”, „Владимир Вазов” и бул. „Европа”. Това каза пред журналисти кметът Йорданка Фандъкова. Тя посочи, че иска още напролет работата да започне, като строителите ще се съобразят с движението така, че да не се блокира градът. В мъгливата утрин мостовото съоръжение над река Искър, крайната точка, до която ще стигнат строително-ремонтните работи по „Цариградско шосе”, изглежда някак призрачно. Нарушенията по моста се виждат, но дали това е сериозен проблем, ще кажат експертите. На нас ни се струва, че нерегламентираното вадене на пясък на метри от основите на моста не е добра практика. В първия момент помислихме, че домораслите производители на инертни материали са попаднали на българския Клондайк. С тази разлика, че Клондайк е река в Северозападна Канада, приток на река Юкон, и няма нищо общо с поречието на „Искъро, дето от него по-дълбоко нема”, по крилатата фраза на местните „златотърсачи”. Но нерегламентираният добив трябва категорично да бъде прекратен. Тук ни идва наум и една стара идея за облагородяване и превръщане в зона за отдих и водни спортове на поречието на реката именно от моста на „Цариградско” надолу покрай кварталите „Абдовица” и „Димитър Миленков” на Гара Искър. Сега тази идея явно чака по-добри дни, а около реката има обособени нерегламентирани гета и, разбира се, сметища. Но да се върнем на булеварда… В програмата за четирите години са включени общо 21 големи обекта, подбрани от общината съвместно с Агенция „Пътна инфраструктура”, която е направила анализ на състоянието на пътните платна. „Надяваме се да ни предложат и технологични решения за някои обекти”, очаква зам.-кметът Христов. По предварителни данни за реновирането на „Цариградско шосе” ще са необходими около 20 млн. лв. „Готови сме с проектите за ремонт на мостовете по булеварда. Подготвяме обявяването на обществена поръчка за избор на изпълнител, за да стартираме новия строителен сезон. Отделно за преасфалтиране ще трябват около 5 млн. лв., обясни Христов. Ще продължи работата по проектите за кръстовищата на две нива, изграждането на съоръженията на „Симеоновско шосе” и „Стоян Михайловски”, както и на кръстовището на бул. „България” с „Иван Евст. Гешов”. Допълваме, че ще се работи и на Лъвов мост, на „Ботевградско шосе”, на надлез „Захарна фабрика”, по бул. „Сливница” и разширението на „Опълченска” и на бул. „Владимир Вазов”. Всичко това ще бъде изпълнено със съфинансиране от Европейската инвестиционна банка. Общата сума за четирите години ще бъде 205 млн. лв. За ремонта на Лъвов мост са предвидени 23 млн. лв., като неотдавна беше избран и изпълнител. За „Сливница” са отделени 10 млн. лв. за участъка от бул. „Константин Величков” до бул. „Петър Дертлиев”, включително надлеза при „Захарна фабрика”. Спираме обиколката си по „Цариградско шосе” на кръстовището с трасето за летището, за да добавим, че Европейската комисия е одобрила финансирането на Проект за интегриран столичен градски транспорт, по който ще бъдат доставени нови тролеи за електротранспорта на столицата, ще бъде извършена рехабилитация на трамвайното трасе по бул. „България” и ще се въведе интелигентна система за управление на трафика. Очаква се и доставка на двайсет нови трамвайни мотриси, които консумират много по-малко електроенергия в сравнение със старите. Това ще позволи спестяването на разходи за електрическа енергия, измерено както в пари, така и във вредни емисии. Тази информация е особено важна за столичани и за гостите на София, защото става дума и за чистотата на въздуха на големия град, който сега е доволно замърсен с изгорелите газове от автомобилите и от старите автобуси, които постепенно ще бъдат спрени от движение. Предвижда се да бъдат закупени и десет влака за нуждите на метрото, които ще обслужват разширението на първата линия до летище София и до Бизнес парка в квартал „Младост”. Строителството на метрото до летището ще върви паралелно с реализацията на проекта за доставка на влакове. Новите превозни средства ще отговарят на всички съвременни изисквания за комфорта на пътниците като достъпна среда, нисък под, климатизиран салон, системи за оповестяване на спирките, т.е. всичко онова, което съответства на европейските норми за бърз, удобен и екологичен градски транспорт. В столицата ще се движат поне 120 нови модерни и комфортни автобуса с газови двигатели. В момента общината подготвя тръжните процедури, прави анализ на разходите и ползите, както и на въздействието върху околната среда. Гъстата мъгла над София ни принуждава да… слезем под земята, за да се качим на метрото по неговата втора линия, която свързва квартал „Надежда” с „Лозенец” - безспорно най-важният инфраструктурен проект в сферата на обществения транспорт през изминалата година. Откакто е пусната в експлоатация тази линия, на ден в метрото се возят повече от 300 хил. души. Надяваме се, че беглият „прочит” на намеренията на Софийската община дава добра представа за това, че стратегическата инфраструктура на столицата наистина е изправена пред нови предизвикателства. Пред добри предизвикателства. Ще добавим само, че за строително-ремонтни дейности до 2016 г. са набелязани трамвайното трасе и пътните платна по бул. „Княз Александър Дондуков”, по ул. „Г. С. Раковски” - между „Дондуков” до „Козлодуй”, както и „Шипченски проход”…