Откриха разширението на депо „Обеля“ и корпуса за ремонт на метровлакове
Емил Христов „Не е важно само да построим метрото, важно е то да бъде сигурно и поддържано“, каза премиерът по време на откриването на обект „Корпус за ремонт на влаковете“ и „Разширение на депо Обеля“ на метрото в София.
Премиерът отбеляза още, че ремонтът на сградата ще позволи техниката да се възстановява на място. На мероприятието присъстваха още кметът на София Йорданка Фандъкова, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД Стоян Братоев.
„Сега вече виждате как се затваря целият цикъл и как тези мотриси получават обслужване и ремонт”, коментира Московски. Кметът на София от своя страна пожела успех на 150-те души, които ще работят в завода. „Освен придобивка за града това са и нови работни места, с което изпълняваме ангажиментите да намаляваме нивото на безработицата в нашия град”, допълни Фандъкова.
Проектът е част от Етап 2 на разширението на метрото, финансиран чрез ОП „Транспорт“, който включва двата изградени лота: лот 1: жк „Обеля“ - надлез „Надежда“ (с дължина 4,15 км и 4 метростанции), и лот 2: жк „Младост“ 1 - бул. „Цариградско шосе“ (с дължина 2,2 км и 2 метростанции). По същия проект са били закупени и 18 нови метровлака. По него от ОП „Транспорт“ са изплатени над 427 млн. лв., а за другите разширения са договорени повече от 582 млн. лв. европейско финансиране. Продължава работата по разширението на метромрежата, като вече е в ход работата по отсечката от бул. „Цариградко шосе“ до летище София и в кратки срокове ще започне изграждането на отсечката от кв. „Младост 1“ до Бизнес парка в кв. „Младост 4.“ Парите вече са одобрени от Европейската комисия.
По време на церемонията беше представено пред журналисти и разширението на основен корпус „Депо“. Завършени са строителството и инсталацията в халета 5, 6 и 7 с оглед разширение на базата за обслужване на подвижния състав.
Халетата ще служат за гариране, технически преглед, обслужване и профилактика на влаковете. За целта те са оборудвани с 10 гаражни коловоза с дължина за гариране на по два влака всеки, или общо за 20 влака. В едно от новопостроените помещения на отделен коловоз е монтиран специален канален струг на фирма „Хегеншайд“ - Германия, който служи за поправка на износените колела. Стойността на корпуса за ремонт на влаковете възлиза на 8,5 млн. лв. Новото депо разполага и с административно-битов корпус за нощувка и предпътни прегледи на машинистите.
Изпълнител на строителните работи, доставката и монтажа на оборудването е обединение между фирмите „Станилов“ ЕООД и „Актотрейд“ ЕООД. Строителството по разширението на обекта е започнало през 2011 г. и е завършено на 19 декември 2012 г.