Новини

До месец може да започне строителството на морската гара

Предвижда се и изграждане на съпътстваща инфраструктура

Николета Цветкова Най-късно до месец може да започне строителството на морската гара в Бургас. Това каза за в. „Строител” Мирослав Петров, генерален директор на държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” (ДППИ), което ще инвестира в проекта 3,3 млн. лв. По думите му в момента се подготвя идейният проект, като обектът ще се изгражда на инженеринг. След приемането му ще започне фактическото проектиране и строителство. Проектът ще се изпълнява в партньорство между три организации. Те са ДППИ, община Бургас и пристанището в морския град. Целта е целият район да стане по-достъпен както за жителите, така и за гостите на града. Крайната дата за приключване на строителството е 1 октомври. „Срокът е кратък, но такива са условията”, коментира още Петров и допълни, че те трябва да се спазят, а строителят вече е поел ангажименти. На 5 октомври 2013 г. в Бургас трябва да акостира Celebrity Constellation - голям круизен кораб на международната компания Royal Caribbean. Сега там няма терминал, а конкурентното пътническо пристанище в Несебър не може да посреща големи плавателни съдове. Очакванията са до 31 юли обектът да получи Акт 15.

Вече е направена проверка на геоложкото състояние на района. То показва, че може да започне строителство, като условията са нормални. Не се очаква да има сложни дейности, които да забавят или да оскъпят проекта. „Дотук всичко е в рамките на допустимото, надяваме се да няма проблеми”, каза в заключение Петров.

Община Бургас участва със съфинансиране и ще осигури финансовия ресурс за съпътстващата инфраструктура, обясни кметът на града Димитър Николов. Проектът предвижда да бъдат изградени улици, велоалеи, пешеходни зони, зелени площи и осветление. Предстои да се уточни колко точно ще е инвестицията в съпътстващите дейности. Общината ще отговаря за избора на изпълнител. Графиците за реализацията й ще бъдат синхронизирани с тези на строителството на морската гара.

 

Проектът

 

Теренът за нов пътнически терминал и морска гара е разположен на територията на пристанище Бургас-изток, в зоната на старата кейова стена. Местоположението на сградата в комбинация със съществуващата железопътна гара и Автогара-юг дава възможност да се осъществяват безпрепятствени връзки между обслужващите три вида транспорт с бърз автобусен превоз, т. нар. совалка. Наличието на редовна автобусна транспортна връзка от града до Аерогара Бургас дава възможност в понятието интермодалност с лекота да се включи и въздушен транспорт - вътрешни и международни линии.

Сградата е планирана на два етажа. Гарата ще се оборудва и с т. нар. ръкав, подобен на тези, които са по летищата. Освен това тя трябва да отговаря на всички изисквания на Шенген за сигурност и проверка на пътници. Ще има и зона за хранене и почивка, чакални в общите помещения за пътници, както и малки помещения за персонала. Капацитетът се определя основно от това колко пасажери ще пристигат с един круизен кораб. Пътническият терминал на морската гара в пристанище Бургас-изток трябва да има 2700 кв. м застроена площ и да може да поема до 3 хил. пасажери, става ясно от проекта.

 

Строители и процедура

 

Изпълнител на обекта е консорциум „Техномашпрогрес ТВП”. То обединява три компании - строителната „Техномашпрогрес”, държавната проектантска „Проно” (собственост на Министерството на отбраната) и архитектурната „Вамос”. От „Техномашпрогрес” посочиха, че имат опит с подобни проекти. Според сайта на компанията в момента тя работи по няколко обекта - подмяна на част от преносната мрежа на „Топлофикация - София”, реконструкция в „София еърпорт център”, част от дейностите по разширение на сградата на „Луфт­ханза техник” в София, изграждане на инсталации в мол „Парадайс София” и др. Била е и подизпълнител по обновяването на Съдебната палата в София.

Фирмите „Вамос” и „Проно” имат дългогодишен и разностранен опит в организиране и изпълнение на процеса на инвестиционно проектиране. Компаниите разполагат с квалифициран и опитен проектантски персонал от архитекти и инженери с различни специалности, които имат пълна проектантска правоспособност.

Изпълнителят е избран при втора процедура чрез пряко договаряне. До това се е стигнало заради останалите кратки срокове. При първия търг обединение „Техномашпрогрес ТВП” е единственото, чиято оферта изобщо е била разгледана. Другите два участника са били отстранени заради „несъответствие с изиск­ванията за изпълнение на поръчката”. Това са били „Консорциум Супер Бургас”, който обединява българската и германската „Щрабаг” и „Понстрой инженеринг” и обединение „Терминал Б”. „Техномашпрогрес ТВП” е бил единственият кандидат, отговарящ на изискванията, но договор с него не е сключен, тъй като предлаганата цена е надвишавала прогнозната стойност на поръчката.