Новини

ЕК одобри „Струма“

България получава 536 млн. лв. за магистралата, подписаха договора за строителство на лот 2

Николета Цветкова „ЕК одобри проекта за изг­раждането на лотове 1, 2 и 4 от АМ „Струма“. Така страната ни ще получи безвъзмездна финансова помощ от 535 975 222,9  лв. за проектиране и строителство на магистралата“, съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията (в оставка) Ивайло Московски. Средствата, отпуснати от ЕК, ще се инвестират в изграждането на 68,5 км магистрала от Долна Диканя до Благоевград (лот 1 и 2) и от Сандански до Кулата (лот 4).

По-късно през деня беше сключено споразумението за строителство на лот 2 - трасето между Дупница и Благоевград с дължина 37 км. От страна на възложителя подписа си под него положи председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров, а от страна на избрания изпълнител Консорциум „Струма лот 2“, в който участват италианската фирма „Импреза” и българските компании „ГБС Инфраструктурно строителство” и „Пътстрой - 92“ - инж. Георги Харизанов.

По време на церемонията стана ясно още, че строителството на обекта може да започ­не в началото на пролетта. На подписването присъства и министърът на регионалното развитие и благоустройството (в оставка) Лиляна Павлова.

Лотът ще се изгражда на инженеринг, което означава, че едновременно ще се проектира и ще се строи. В заданието е предвидено изпълнението на големи съоръжения, сред които два тунела с дължина до 500 м, мостове над р. Джерман, Рилска река и р. Струма и 4 пътни възела - „Дупница-юг“, „Бобошево“, „Кочериново“ и „Благоевград“.

Трасето на участъка преминава през територията на Кюстендил и Благоевград. Между магистралата и населените места ще бъдат монтирани шумозаглушителни прегради и ще се построят селскостопански подлези и надлези. Условно обектът е разделен на три подучастъка, като в най-напреднал етап е проектирането на средния. Инж. Лазаров обясни, че причината за това са откритите археологически ценности при другите два, заради които работата по тях се е забавила.

По договор проектирането на всички отсечки трябва да приключи до три месеца. Контрактът е за близо 360 млн. лв. с ДДС. Финансирането е по Оперативна програма „Транспорт“ (ОПТ), а срокът за изпълнение на строителството е 22 месеца. Инж. Харизанов от ГБС коментира, че компанията изгражда едни от най-трудните и важни проекти за България и по тях ще работят всички експерти, с които разполага.

„Напредъкът по лот 1 е изключително добър, спазват се всички графици и нямаме основание да мислим за забавяния“, съобщи Лиляна Павлова.

„Крайният срок за изграждане на лот 1 на „Струма“ по договор е 30 август. Ние се движим по график, а в някои участъци и го изпреварваме. Затова обектът може да е готов на 1 юни“, каза Камен Пешов, председател на Надзорния съвет на „Главболгарстрой Холдинг“, която изгражда трасето.

Павлова заяви, че ще продължат проверките на обектите, които се изпълняват в момента. Следващата седмица предстои и подписване на договори за строителство на обходите на Враца и Монтана. По думите на инж. Лазаров през втория за страната ни програмен период средствата може да не стигнат за строителството на Северната скоростта тангента и отсечката Калотина - София.

По време на събитие­то стана ясно, че има забавяне в изпълнението на лот 2 от „Марица“ и на лот 4 от „Тракия“. В момента участъкът от Ямбол до Карнобат (лот 4) е завършен на около 70-75%. „Трябва да се направи още пътната конструкция - циментовата стабилизация и асфалтът. Сега обаче времето не позволява това да стане”, обясни инж. Лазаров.

По думите на министъра в оставка до изпълнителя са изпратени предупреждения за наваксване на забавянето. „Ако няма подобряване и влизане в график, може да се стигне и до прекратяване на договора“, обясни още Павлова. В случай че се стигне дотам, за довършването на трасето ще се обяви нов търг.

До регионалното министерство има жалби от подизпълнителите на лот 2 от „Марица“ и на лот 4 от „Тракия“ за забавяне на плащанията, което се отразява и на темповете на строителството. Инж. Лазаров обясни, че възложителят е изплатил на строителите сертифицираните суми за вече изпълнена работа. „Аз имам притеснения, защото едни фирми се повлияха, а други не от това, което се случва в държавата. В последните дни се стремим да създадем предпоставки да не може оттук нататък да се вземат решения, които да повлияят негативно на пътищата в строеж или на тези обекти, чието изграждане ще започне.

Стремим се процесът да стане необратим от политическа гледна точка“, заяви още Павлова. Тя допълни, че досега е имало воля за спазване на процедурите и затова ЕК има доверие към България, но не може да се гарантира какво ще се случва в бъдеще.