Новини

Започна строителството на обхода на Габрово

С проекта най-после се дава старт и на изграждането на тунел под Шипка

Николета Цветкова Тунелът под Шипка ще е прио­ритет през следващия програмен период 2014-2020 г. по ОП „Транспорт“. Това заяви Росен Плевнелиев при старта на строи­телството на обхода на Габрово - първа част от проекта, който е със 100-годишна история.

На церемонията присъстваха още министрите на реги­о­налното развитие и благо­устройството Екатерина За­хариева и на транспорта, ин­фор­мационните технологии и съобщенията  Кристиан Кръстев, инж. Лазар Лазаров, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, Таня Христова, кмет на Габрово, и представителите на фирмата изпълнител „Консорциум ПСВТ“.

Приоритетни са и магистрала „Хемус“, скоростният път Видин - Ботевград и лот 3 на АМ „Струма“, обясни още държавният глава. Според президента изграждането на тунела може да започне още в началото на следващия програмен период и трябва да бъде прието като приоритет и на бъдещото правителство, което и да е то. Самият Плевнелиев обеща да е гарант за реализацията му: „Аз ще се боря със зъби и нокти тунелът под Шипка да се построи през моя мандат.“ По време на първата фаза трябва да се извърши и проектирането на съоръжението.

Идеята за обхода и тунела на Габрово е от 1886 г., за което свидетелстват писма, изпращани от тогавашния кмет на Габрово Петко Гачев до Иван Вазов.

„Няма по-смислен приоритет от това да се изпълни столетната мечта на българите да имат тунел под Шипка и да се отпуши един европейски транспортен коридор“, коментира държавният глава.

„Пътят е важен за икономическото развитие на Габрово. Убедена съм, че проектът ще подобри живота ви и ще направи връзката с Южна България много по-бърза. Пожелавам на строителите безаварийна работа и завършване на обекта в срок“, каза Екатерина Захариева, министър на регионалното развитие и благоустройството.

Министърът на транспорта Кристиан Кръстев допълни, че нещата се случват, когато има работа в екип.

„За мен е истинска гордост да дам началото на този проект. Срамно е, че пътната администрация не е довела строителството доникъде толкова години. Надявам се този прецедент да остане в миналото“, заяви инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ.

Първата копка на стратегическия обект бе направена ден преди Деня на Габрово - 17 май. В края на церемонията Плевнелиев се обърна към кмета и я помоли да следи изкъсо изпълнението.

Строителството на обходния път ще се извършва на четири етапа. Техническите параметри на обекта са двулентов път с габарит 10,5 м и проектна скорост 70-80 км/час. Ще бъде изграден тунел в участъка между с. Чехлевци и кв. „Дядо Дянко“, с който Байковският баир се пресича в посока север - юг. Проектът включва построяването на 4 пътни възела, 4 кръстовища, 5 броя мостове и виадукти.

В „Консорциум ПСВТ“ участват „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи - Велико Търново“ АД, „Пътинженерингстрой - Т“ ЕАД. Договорът за строителство е за 92 940 000 лв. с ДДС. Строителния надзор ще осъществи ДЗЗД „Обединени консултанти” с партньори „Трансконсулт БГ” ООД, „Рубикон Инженеринг” ООД и „Трафик Холдинг” ЕООД. Стойността на договора е 1 096 032 лв. с ДДС. Срокът за изпълнение е 540 календарни дни.

Обходният път на Габрово е част и от Транс­европейски транспортен коридор IХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока север - юг. Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.

Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът, са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).

Втората фаза - изграждането на тунел под връх Шипка (3,22 км), включва участък с обща дължина 10,549 км. Индикативната му стойност е 150 млн. евро.