Новини

Инж. Стоян Братоев: Строителството на третия метродиаметър започва догодина

Приключила е над 70% от работата по подготовката на проекта за него

Мартин Славчев Инж. Братоев, разкажете през какви етапи премина проектът за разширяване на метрото в София през настоящия програмен период?

През 2012 г. бяха завършени първите два етапа от проекта за разширяване на метрото в София, финансирани по ОП „Транспорт“.

Първият включва трасето Надлез Надежда - Централна жп гара - пл. „Св. Неделя“ - НДК - „бул. Черни връх“ с дължина 6,4 км и 7 метростанции. Вторият етап обхваща два лота – участъка от линия 2 „Обеля” - жк „Надежда“ - пътен възел „Надежда“ и този от линия 1 „Младост 1” - бул. „Цариградско шосе“.

Бяха доставени 18 нови влака, тъй като след всяко извършено разширение на метрото има нужда от допълнителен подвижен състав.

Всичко това беше приключено на 31 август 2012 г.

Как протече строителството на тези два етапа?

С нормални темпове. То беше изпълнено с добро качество и при спазване на строга финансова дисциплина.

Какво предстои да се направи по третия етап от разширението на подземната железница?

Той включва две отсечки: от бул. „Цариградско шосе“ до летище София и от жк „Младост 1” до Бизнес парка в жк „Младост 4”. Общата им дължина е 7,7 км, в които са предвидени 7 метростанции. Участъкът от жк „Младост 1” до Бизнес парка в жк „Младост 4” е изцяло подземен с дължина 2,7 км и 3 метростанции. Този от бул. „Цариградско шосе“ до летище София е 5 км и има 4 метростанции, 2 от които подземни и 2 открити - на естакада и на нивото на терена. Финансирането отново е предоставено от ОП „Транспорт“ по приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари“. Евросредствата са в размер на 110 000 000 евро, в това число 93 млн. евро от Европейския фонд за регионално развитие и 17 млн. евро национално съфинансиране.

Договорите за първия участък влязоха в сила на 21 ноември 2012 г., но физическото му изпълнение започна в началото на тази година. Първата копка за втория лот беше на 25 април 2013 г. И двата участъка трябва да бъдат готови в края на април 2015 г.

Срокът не е ли прекалено кратък за строителството на такъв мащабен обект?

Това действително е много кратък срок - само две години. Условията обаче са такива и ние ще ги спазим. Засега всичко върви по график.

До къде стигнаха дейностите по новото трасе до летището?

Вече 20% от участъка от бул. „Цариградско шосе“ до летище София са готови. Работата върви нормално. Аз не обичам да казвам, че сме изпреварили графика. Ако това се случи, то ще бъде плюс за самия строител.

С какво стартира разработването на подобни проекти?

Тъй като и двата лота се изпълняват на принципа проектиране и строителство - т.нар. инженеринг, през първите няколко месеца предимно се подготвят проекти. Извършва се преместване на инженерни мрежи.

Половината от участъка от бул. „Цариградско шосе“ до жк „Дружба“ е готова. Вече започват да се изработват и вътрешните конструкции на метростанцията на бул. „Искърско шосе“.

Трасето до аерогарата е по-различно от останалите. Кое е интересното при него?

В посока летището има проект да се построи метростанция близо до жп линията, където минава влакът от София за Пловдив. Там ще бъде изградена и малка гара, входът на метрото ще излиза буквално на перона. Строителството на станцията ще започне през втората половина на тази година.

На последната метроспирка, която ще се намира на летището, вече са изградени 85 от общо 105 пилоти.

Какви проблеми срещате при работата си?

Постоянно изникват различни трудности. Както го разказвам, изглежда много лесно, но всъщност въобще не е така. Например при метростанция 20, която се намира между жк „Дружба 1” и „Дружба 2”, се оказа, че има множество преминаващи подмагистрални водопроводи.

Как ще се отрази изграждането на новите метростанции на пътните платна, които минават над тях? Ще имат ли нужда от съществен ремонт?

Както върху трасето от лот 1, така и върху това от лот 2 ще бъдат изградени нови съвременни булеварди. Така както стана и при строителството на предишните станции. Това е част от ангажиментите на строи­телите. Специално бул. „Александър Малинов“ ще бъде оборудван с ново диодно осветление. То ще бъде разположено по средата на пътното платно.

Предстои да бъде изграден и трети метро­диаметър.

Да, идейният проект е готов. През следващия месец се очакват и тръжните документи. Ще се прави анализ на разходите. Процедурите вървят спрямо регулационния план.

В края на юли 2013 г. инвестиционният проект трябва да бъде завършен.

Как ще бъде финансиран той?

По приоритетна ос „Техническа помощ“ на ОП „Транспорт“. Безвъзмездната финансова помощ от Европейския фонд за регионално развитие е 2 779 500 евро, а местното съфинансиране - 490 500 евро. Проектът включва предпроектни и прединвестиционни проучвания, разработване на идеен проект и регулационен план, подготовка на документация за преценка необходимостта от ОВОС, анализ за разходите и ползите и финансов анализ на подготовката за провеждане на открита процедура по ЗОП за изграждане на трета линия на метрото.

Когато бъде готов инвестиционният проект, при осигурено финансиране строителството му може да стартира през 2014 г.

Подготовката му се извършва от „Метропроект“ - Прага. Те спечелиха международен търг за избор на изпълнител. Към началото на 2013 г. е изпълнена над 70% от работата по подготовката на проекта.

Какво точно ще включва неговото трасе?

Депо и първа метростанция на бул. „Ботевградско шосе“. След това ще продължи по бул. „Владимир Вазов“, ще премине през централната градска част (Орлов мост, НДК, бул. „България“, през кв. „Красно село“ и накрая ще стигне до жк „Овча купел“. Последната метростанция ще е до Околовръстното шосе и жп линията София - Перник. Дължината на трасето е 16,5 км и ще включва 19 метростанции. Предвидени са и перспективни отклонения в източна посока към кварталите „Гео Милев“ и „Слатина“, както и в западна посока по ул. „Дойран“.

В момента тече процедура за избор на изпълнител, който да направи проучването за отклонението към „Слатина“.