Израел предлага жп алтернатива на Суецкия канал
Египет също бърза със стратегически проекти
Израелското правителство одобри проект за жп линия, свързваща Средиземно с Червено море. Тя може да e алтернатива на Суецкия канал за трафика между Европа и Азия.
Това е стратегическо решение, което ще даде на Израел големи предимства. Железният път с дължина 350 км ще премине през пустинята Негев. Известният курорт Ейлат на Червено море ще е на два часа път от столицата Тел Авив. Освен това линията ще бъде свързана с друга железопътна магистрала, по която се извършват превози на стоки между Европа и Азия.
Според сайта на израелското министерство на транспорта техническият проект е готов. Реализирането му ще бъде финансирано с държавни средства от Пекин, а изграждането е поверено на китайски компании, които са предпочетени заради опита им в строителството на железопътна инфраструктура. Министър-председателят Бенямин Нетаняху обяви, че обектът е национален приоритет, който ще превърне Израел в основен играч в световното корабоплаване.
Официална информация за цената няма, но местните медии са изчислили, че строителството на железопътната линия ще струва около 2 млрд. долара, а предвиденото разширяване на пристанището Ашдод още толкова.
Местните специалисти коментират, че линията ще може да се използва за износ на израелски газ за Индия и евентуално за Китай. Големи находища на природния ресурс бяха открити през 2010 г. в Тамар и Левиатан в източния край на Средиземно море, на 130 км от пристанище Хайфа. Това са най-големите подводни източници на течни горива, разкрити в света за последните 10 години. Те могат да донесат милиарди долари на Израел и да му гарантират енергийна независимост за десетилетия напред.
Проектът накара правителството на Египет да предложи своя алтернатива. То възнамерява да изгради един железопътен и два автомобилни тунела под Суецкия канал, който е сериозен надежден финансов източник за Кайро. От таксите за преминаването в бюджета на страната всяка година влизат около 5 млрд. долара.
Строителството ще струва 715 млн. долара. В момента действа автомобилен тунел, който се намира в южната част на канала до град Суец.
Египетската алтернатива също е задействана. Правителството в Кайро е подписало споразумение с испанската компания Getinsa Paymacotas, която ще окаже инженерно-техническа помощ.