Как да различим ментетата
През последните години българските търговци и в последствие потребители въведоха в речника си модерно звучащата дума „реплика“ на стока с известна търговска марка или дизайн. Факт е, че щом се говори за реплика, то не става въпрос за оригинални маркови стоки. Безспорно е също така, че когато се каже „реплика“ изчезва негативното усещане, че всъщност става въпрос за „менте“, „фалшификат“ на стока. Освен това цената на репликата е толкова привлекателно по-ниска от тази на оригинала, че направо ни отказва да търсим логична причина защо това е така ... , категорични са експертите, цитирани от Факти.бг. Находчиви недобросъвестни търговци използват тези наглед незначителни терминологични разминавания и буквално ни заливат с реплики на всякакви стоки на известни марки с единствената цел – печалба за сметка на потребителя. Онлайн търговията и виртуалното предлагане на реплики на популярни марки текстилни стоки, обувки, чанти, часовници и други аксесоари бележат значителен растеж. Всеки ден у нас хиляди „бизнесменчета“ изпозлват Интернет, популярността на социалните мрежи и платформите за онлайн търговия и размяна на стоки, за да предлагат за продажба фалшиви стоки, умело прикрити зад социално възприетия синоним „реплика“ и възползвайки се от обстоятелството, че потенциалните онлайн купувачи нямат възможност да преценят сами за себе си нито качеството, нито състоянието на предлаганите „маркови” артикули. Всъщност, тези търговци не лъжат никой друг, а нас - потребителите. Самите търговци много добре съзнават, че не предлагат оригинални стоки и именно поради тази причина ги обяват за „реплики“, а не за „оригинали“. Този бизнес трик успешно заблуждава някои потребители, но българското законодателство не допуска подобни практики. Според юристи законът счита за легитимни само оригиналните стоки, т.е. тези, произведени от собственика на марката или дизайна. От своя страна производството и продажбата на всякакви други артикули, означени със знака на марката или имитиращи чужд дизайн, дори и да ги наречем реплики, е забранено. С други думи става ясно, че обявяването на стока като реплика на известна марка е признание, че стоката е фалшива и представлява единствено и само една порочна и противозаконна практика, посредством която се прикрива незаконна търговия със стоки - фалшификати. Истината е, че като потребители в повечето случаи търсим най-доброто съотношение между цена и качество, а когато не можем да го открием, правим компромис с качеството. И това е нещо съвсем нормално, защото всеки от нас има право на личен избор какво да купува и от какво да прави компромис. Не е нормално обаче да бъдем лишавани от правото си на избор в резултат на едно умишлено изкривяване на действителността от страна на квази търговци, използващи Интернет като прикритие, за да ни убедят, че разликата между оригинал и реплика е единствено в цената. В крайна сметка репликата е просто един фалшификат. Факт.