Новини

Тунелът при Кресна може да се изгради за по-малко от 400 млн. евро твърдят от БАГТС

Тунелът през Кресненското дефиле по Лот 3 на автомагистрала „Струма” може да бъде изграден за по-малко от 400 млн. евро. Инвестицията за съоръжението ще възлезе в рамките на 350 – 380 млн. евро, ако бъде реализиран по новоастрийски метод. Такива са твърденията на Българска асоциация за геотехническо и тунелно строителство (БАГТС). Представителите на тунелния бранш защитиха варианта за преминаване на тунел с дължина 15 км през Кресна на пресконференция. В нея се включиха доц. д-р Виктор Ташев – управител на БАГТС, инж. арх. Валентин Трашлиев - председател на УС на БАГТС, инж. Георги Станилов – член на БАГТС и Андрей Ковачев - ПП „Зелените”. Тунелните специалисти категорично заявиха, че съоръжението не е голямо предизвикателство за българските компании. От БАГТС са убедени, че не само могат да изградят тунела на много по-ниска стойност от индикативната, която е над 1,1 млрд. лв, но и за много по-малко време. Инж. арх. Валентин Трашлиев, председател на УС на БАГТС заяви, че за строителството на тунела са необходими 50-60 месеца или 4-5 години. Според него и средствата за поддръжка ще са много по-малко от прогнозираните. На въпрос поставян не веднъж от вестник „Строител” дали българските тунелни компании имат достатъчно опит инж. Валентин Трашлиев отговори, че българската тунелна гилдия е една от най-голямата в Европа и има достатъчно опит и практика. Той изтъкна, че строителната група, която управлява е изградила на 100 км тунели в Германия, Испания, България, Сърбия, Гърция и Финландия. Доц. д-р Виктор Ташев, управител на БАГТС коментира, че през последните 70 години българските компании са изградили над 500 км хидротехнически тунели, някои от които са над 10 км. „Не бива да се пренебрегват и всички жп тунели в страната, които са реализирани изцяло от български фирми. Тунелият бранш е натрупал сериозен опит и с метростроителството в последните 10 години и има куража да изгради 15 км тунел”, допълни той. Въпреки сериозният български потенциал на тунелните строители, представителите от БАГТС си признаха, че е необходимо да се обединят в консорциум, за да построят съоръжението при Кресна. Част от пътната гилдия е на другото мнение, намеси се в пресконференцията експертът по национална сигурност Румен Миланов. Той призова след изборите да се проведе експертна дискусия за плюсовете и минусите за вариантите за строителството на АМ „Струма". Припомняме, Камарата на строителите в България и Българската браншова камара "Пътища", както и други браншови организации наскоро обявиха, че са твърдо против построяването на 15-километров тунел под Кресненското дефиле. От бранша са на мнение, че изграждането на Лот 3,2 на автомагистрала „Струма" в участъка Крупник - Кресна няма икономическа полза за страната ни, не е обмислено добре и дори не е изпълнимо.