Възстановяването на глобалната икономика окуражава строителството на търговски центрове
По-високите икономически растеж и потребление ще поддържат строителството на търговски центрове по света до края на 2016 г. според проучване на глобалната консултантска фирма за имоти “Cushman & Wakefield”, представено от стратегическия й партньор в България и Македония “Forton”. Експертите са категорични, че строителството на търговски площи обикновено е барометър за прехода на световната икономика от възстановяване към растеж. Общо 38,3 млн. кв. м се предвижда да бъдат завършени в 1 134 нови търговски центъра до края на тази година в света. Основната част от отдаваемата площ ще бъде в Азиатско-Тихоокеанския регион – 22 млн. кв. м, а за периода до края на 2016 г. – 53,3 млн. кв. м, или две трети от цялото ново предлагане на търговски площи в света. „Азиатско-тихоокеанският регион продължава да бъде ключов пазар за растежа на търговските вериги, тъй като предлага както развити пазари като Япония и Австралия, така и най-големите развиващи се пазари в света“, казва Джеймс Хоуки, директор „Търговски площи“ за региона. В Европа до края на 2016 г. се очаква да бъдат завършени 9,7 млн. кв. м, като Централна и Източна Европа ще бъде основната движеща сила на растежа с 69% от новото строителство. Русия има шанс да излезе на първо място по общи наличности от търговски площи в Европа, ако повечето от проектите бъдат завършени в планираните срокове. В Русия се очакват 2,6 млн. кв. м през 2014 и 2015 г., включително най-големия търговски център в Европа – „Авиа парк“ в Москва (235 000 кв.м). Инвеститорите в съществуващи търговски центрове също се активизират. По данни на компанията през първото тримесечие са се продали активи на стойност 37,9 млн. долара, с 42% повече от същия период на 2013 г. България е посочена в проучването като един от най-динамичните пазари. Отдаваемата площ на търговските центрове се очаква да нарасне с 19% през 2014 г. от 735 хил. кв. м в края на миналата година. След като „Панорама мол“ отвори врати на 12 април, в София в строеж са още три нови търговски центъра, като общата им отдаваема площ е 120 хил. кв.м. „Глобално инвестиционното търсене расте. В България в момента има краен брой проекти, които ще бъдат завършени, и пазарът до голяма степен е фокусиран върху тях. Но със завършването им международните инвеститори ще имат на разположение относително голям избор от активи”, споделя Михаела Лашова, изпълнителен директор на "Forton". „В следващите 12 месеца тези два фактора ще способстват за засилването на интереса към придобиване на водещите търговски центрове”, допълва тя.