Елица Илчева
Доброто място за бизнес е притегателна територия за преки чуждестранни инвестиции. Така е представен Добрич в общинския план за развитие до 2020 г. Документът, който е приет от местния парламент на 24 юни и миналата седмица бе публикуван в портала за обществени консултации към Министерския съвет, е разработен след завършването на друг важен за общината, засягащ същия период – Интегрирания план за градско възстановяване и развитие. Вторият е фокусиран единствено върху това, което трябва да се случва в града, и за разлика от плана на Несебър, който ви представихме в предишния брой и който е насочен почти изцяло към превръщането на курорта в привлекателно място за живот и за туризъм, тук акцентът е друг – работа за развитието на селището като притегателен център за бизнес и инвестиции.
Добрич всъщност отдавна се разраства точно в тази насока, което се обуславя и от месторазположението му – близо до Варна и встрани от морския бряг. Това поставя на втори план и традиционното развитие на града като индустриален център.
Добрич е и една от най-активните български общини по усвояване на средства от Структурните фондове на ЕС за миналия програмен период. Интересно е, че като инициатор за разработването на проекти освен общината успешно се включва и неправителственият сектор. По отношение на индекса „Местни условия за правене на бизнес” 2011, създаден от Института за пазарна икономика, Добрич попада на 6-о място в класацията от всички 28 областни градове в страната. Този индекс се базира на 10 индикатора, които имат отношение към предлаганите условия за развитие на частния сектор.
Строителството
е изключително важен
отрасъл за града
и въпреки спада, който се отбелязва на национално ниво след 2008 г., през 2012 г. той дава 9% от нетните приходи от продажби и ангажира 7,7% от заетите лица. И след кризата в последните години тук продължават да функционират някои от големите фирми като „Пътно строителство” АД за поддържане и изграждане на пътна и улична мрежа, „Екострой” АД с основен предмет на дейност изграждане и ремонт на пътища, производство на асфалт, на бетон и бетонови изделия, фирма „Валентино” ООД – специализирана в комплексното изграждане на сгради с административно, жилищно, туристическо и търговско предназначение, „Алфа ресурс” ООД, изграждащо обекти с метални конструкции, и др. Фирмите са посочени в стратегическия документ като надежден партньор на местната власт.
Експерти от екипа, разработили общинския план, посочиха три основни приоритета в него при общественото му обсъждане в Добрич. Според Гея Георгиева, специалист от екипа, изготвил документа, първата задача е подобряването на качеството на градската среда и условията на живот. Включени в този приоритет са аспекти, свързани с околната среда и ефективното използване на териториалните ресурси, с качеството и достъпа до здравни, образователни и културни институции, също и с постигане на интегрирано градско развитие, с добра транспортна инфраструктура.
Втората важна цел е насочена към постигане на устойчив икономически растеж, основан на знанието, технологиите и активното партньорство.
Усилията ще бъдат
насочени към насърчаване на местния бизнес
и привличане на по-голям обем от инвестиции. Инструментите за това са по-добри административни услуги, подкрепа на местния бизнес в разработването и кандидатстването за евросубсидии, провеждане на мащабни информационни кампании. Гея Георгиева посочва като последен приоритет подобряването на административния капацитет, дейност, по която местната власт работи от години и е постигнала значителни резултати.
Още преди да започне изработването на този основен инструмент за управление на града, общината е готова с проекти за над 100 млн. лв., които ще са подходящи за безвъзмездно финансиране от ОП „Региони в растеж 2014 – 2020 г.”. Това е програмата, на която ще се разчита в най-голяма степен през този планов период.
Както е известно, над 511 млн. евро са предвидени за 67-те града до 2020 г. по новата ОП „Региони в растеж“. Те са разделени на четири нива в зависимост от броя на населението, икономическото им развитие и бюджетите. В първо и второ са София и 9-те най-големи града – Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Плевен, Велико Търново, Благоевград и Видин. Добрич попада в третото ниво с останалите областни центрове плюс още 10 селища. Заделеният за тях ресурс е най-голям. Той е общо 255,7 млн. евро, което е половината от средствата. На всеки един град се падат по 8,8 млн. евро.
Местната власт в Добрич обаче не пресмята нуждите според възможностите само на тази програма и залага на проекти, за които биха били нужни половината от парите на всички горни общини. От финансовата таблица на общинския план е видно, че по трите стратегически цели – подобряване качеството на градската среда и условията на живот, постигане на устойчив икономически растеж и повишаване на потенциала на човешките ресурси, е планирано усвояването на 245 325 млн. лв.
От тях проектите, които са свързани със строителство, са за над 230 млн. лв., разпределени така: 159 млн. лв. от фондовете на ЕС, 29 млн. лв. от общинския бюджет, 15 млн. лв. от държавния и останалите – от други източници.
Околната среда и ефективното използване на териториалните ресурси е първият приоритет в документа. Тук са обхванати мерки, насочени към подобряване на състоянието на околната и жизнената среда в общината. Предвидени са интервенции, свързани с подобряване на водоснабдяването, канализационната мрежа, пречиствателната инфраструктура. Включени са мерки за предотвратяване на екологични рискове, климатични промени и природни бедствия.
Разработени са 9 проекта, като интересен е този, който е с най-висока стойност –
30 млн. лв. за саниране
на многофамилни
жилищни сгради.
Близо 9 млн. лв. са предвидени за битовата канализация на кв. „Рилци”. Общината от години търси финансиране за този проект, както и за корекция на р. Добричка, за което са заложени 5 млн. лв. Надеждите са, че изброените до тук проекти ще бъдат финансирани от ОПРР. По новата програма „Околна среда“ е предвиден само един и той е за кампания за стимулиране на разделното събиране на отпадъците.
Най-много строителни проекти са заложени по втората мярка на стратегическа цел 1, формулирана като „подобряване на достъпа до здравни, социални, културни и спортни услуги”. Тук са всички проекти за ремонт на обществени сгради. Готовността на местната власт е с 54 проекта. Средната стойност за всеки от тях е около 1 млн. лв., като най-много – над 2 млн. лв., се предвижда да се инвестират в основен ремонт с мерки за енергийна ефективност на концертна зала „Добрич“ и 1,3 млн. лв. за огледална зала „Нели Божкова“, която е камерна зала към театър „Йордан Йовков“. Двете сгради оформят цялостния ансамбъл от здания към площадното пространство. Обществената поръчка за изработване на проектите за двата обекта бе обявена през февруари тази година като част от изпълнението на проекта „Бъдеще за Добрич“, финансиран по ОП „Регионално развитие 2007 – 2013 г.”.
Концертна зала „Добрич“ е построена през 1975 г. В сградата освен зала с 550 места има и необходимите й прилежащи фоайета, гримьорни, репетиционни, работни и обслужващи помещения. Тя е част от по-голям ансамбъл от постройки с архитектурна идентичност и затова в техническото задание изрично бе споменато, че се предвижда запазване на външния облик.
Общината има готовност и с проекти за обновяване на 10 училища и детски градини, както и на два медицински центъра и многопрофилната болница, като и за трите обекта се предвиждат по над 1 млн. лв. На ОПРР общината ще се надява за реализацията на още един мащабен план – за изграждане на социален комплекс за възрастни хора. Предвижда се строителството на малки домове от пансионен тип, защитени и наблюдавани жилища на стойност 7 млн. лв. Други 5 млн. лв. пък ще струва строителство на 4 центъра за настаняване на деца и младежи с увреждания.
Регионалната библиотека „Дора Габе“ и читалище „Йордан Йовков“ също се нуждаят от обновление, като за целта местната власт смята да потърси финансиране от национални фондове. Стойността на двата проекта е 1,3 млн. лв. По същия начин трябва да се обнови и подземното ниво на Художествената галерия, за което са нужни 850 хил. лв.
По програмите за трансгранично сътрудничество
Военното гробище ще бъде превърнато в съвременен музей
за познаване на миналото и общуване между поколения, етноси и вероизповедания. Работата ще започне още тази година и музеят трябва да е готов до 2016 г. Със собствени средства кметството смята да финансира реконструкцията на зала „Добротица“. Нужните 1,7 млн. лв. обаче ще бъдат заложени едва в бюджета през 2018 и 2019 г.
Като публично-частно партньорство е заложено преустройството на сградата на стоматологията за регионален музей. Общинско общежитие и обществена трапезария са други два проекта, за които има готовност да се кандидатства по ОПРР. За двата обекта са нужни съответно 900 и 720 хил. лв.
Един от най-големите проекти, за които местната власт държи да се реализират на всяка цена до 2017 г., е този
за развитие на интегрирана система за градски транспорт.
За него са нужни почти 20 на сто от всички пари в програмата – 58 млн. лв. Инфраструктурните обекти, включени в проекта, задължително попадат в някоя от зоните за въздействие на Интегрирания план за градско възстановяване и развитие и са избрани след обществено обсъждане. Това са част от уличната мрежа и тротоари в обсега на проекта за Водния цикъл, седем училища и четири детски градини, зала „Добрич” и „Огледална зала”, парк „Св. Димитър“. Заложен е интегриран подход за изготвяне на проектите – т.е. освен рехабилитация на уличната мрежа са включени зони за паркиране, спирки, пешеходни и велоалеи, тротоари, детски и спортни площадки, междублокови пространства, енергоспестяващо улично осветление. „Проектът е екологично чист и достъпен. Той е предшестван от предпроектно проучване, съдържащо пълна обосновка относно маршрутите на градския транспорт и предвидените инвестиции в инфраструктура, транспортни средства или оборудване”, посочват от общината. Предвижда се ревизия на съществуващата транспортна схема за извършване на превози с масовия градски транспорт и актуализация.
Извън това е разработен анализ за нуждата от реконструкция и благоустрояване на над 50 малки улици в града, като прави впечатление, че поне 10 от тях е предвидено да се рехабилитират със средства от проекти по програмата за трансгранично сътрудничество с Румъния. Възможностите за това са благодарение на близостта на Добрич до северната ни граница и нуждата от осигуряване на трансгранична достъпност. Най-големите от тези проекти са за ул. „Боряна“ – 2,3 млн. лв., и този за ремонт на ул. „Св. св. Кирил и Методий“, който включва най-много дейности и струва 3,1 млн. лв.
По над 2 млн. лв. ще са необходими още за нов асфалт на улица „Калиакра“ към „Нова бирена фабрика“ и на ул. „Теменуга“, ул. „Тунджа“ и ул. „Цар Освободител“. Всички тези проекти трябва да бъдат започнати през 2015 г., а срокът за изпълнение е 2016 г.
Изграждане и обзавеждане на парк „Св. Димитър“ за 2,3 млн. лв. и на покрит пазар за 2,7 млн. лв. са другите големи приоритети по отношение на градското развитие.
Мерките за подкрепа на бизнеса и привличане на инвестиции са включени като стратегическа цел 2, но както казахме в началото, и всички проекти по първата приоритетна ос са мислени в насока за осигуряване на добра среда и подкрепа за малкия и средния бизнес.
Тук са предвидени редица дейности, с които да се повишават привлекателността и ефективността на индустриалните зони и да се предоставят възможности за развитие на предприятия в различни бизнес сфери.
Предвидени са дейности за усъвършенстване на техническата инфраструктура в тези зони и осигуряване на комуникацията им с другите части на общината и ключовите транспортни направления. „Дефинирането на местна марка, свързана с производството, може успешно да се организира около традиционните, но и перспективни отрасли. Задължително условие за рационалността на индустриалните зони е фокусирането на средства за предоставянето на среда и условия за развитието и възникването на МСП“, е записано в документа.
Общината планира, макар и по-скромни като размер, инвестиции за провеждане на мероприятия и инициативи, с които да се обърне внимание на възможностите за развитие на бизнес на територията на Добрич.
Част от тези мерки ще бъдат реализирани с
подпомагане на
стартиращи малки
и средни предприятия,
свързани с осигуряване на привлекателни организационни условия и услуги, подпомагащи предприемачеството и нови икономически инициативи.
Основните средства ще бъдат насочени към информационните центрове за подпомагане местния бизнес и инициативи за популяризиране на техните продукти/услуги.
Стимулирането на публично-частните партньорства е друг аспект на мерките за развитие на Добрич като привлекателно място за инвестиции. Някои от тях включват разработването на пилотни проекти.
Конкретните дейности, които ще бъдат финансирани на базата на ПЧП, са проектът за покрит пазар, споменат по-рано, този за регионален музей и един за изграждане на информационна система с екрани на ключови места в града.
И макар общинският план да е разработен за следващите 7 години, определено прави впечатление фактът, че местната власт няма намерение да чака края на програмния период. Изпълнението на почти всички проекти е заложено да приключи в следващите две години – до края на 2016 г.
Последната първа копка
Последната първа копка в Добрич бе направена преди месец и е на обекта „Довеждаща инфраструктура (път, външно кабелно трасе и бариера с видео наблюдение и захранващ кабел) на Регионално депо за твърди битови отпадъци с. Стожер“. Той е част от проекта за изграждане на регионална система за управление на отпадъците в региона, финансиран от ОП „Околна среда 2007 – 2013 г.“, на обща стойност 38 877 375 млн. лв. Това е един от най- големите проекти, които реализира Добрич в предишния програмен период.
В обхвата на мащабното строителство по целия проект влиза изграждането на регионално депо за твърди битови отпадъци, две претоварни станции – в Балчик и Тервел, и строителството на четвърти инфраструктурен обект – довеждащата инфраструктура до депото в Стожер – електропровод и пътна връзка.
Изпълнител на строителните дейности е ДЗЗД „Път – депо 2013 г.“, в състава на което влизат „Пътно строителство“ АД – Добрич, и „Пътища и мостове“ ЕООД – Варна. Строителният надзор се осъществява „Пътинвест-инженеринг“ АД – София.
Обектът „Довеждаща инфраструктура“ ще обслужва регионалното депо за отпадъци в село Стожер и включва довеждащ път с дължина почти 6 км, външно кабелно трасе с дължина 2939 м и бариера.