Невъзможно е да започне ремонтът на 34-те километра от автомагистрала „Тракия“, защото нямаме нито лев, осигурен от бюджета. Това заяви служебният министър на регионалното развитие Екатерина Захариева преди откриването на конференция за „Устойчиво развитие на строителния сектор“. Министърът сподели също така, че се надява все пак този ремонт ще започне през следващата година. Тя коментира и автомагистрала „Марица“ като заяви, че девет километра нея, които са буквално последните до границата не могат да се построят вече около 20 години. „Знаете, че успяхме да осигурим 3 млн. лв., за да не се спира съвсем строителството, но там се дължат още средства – около 7 млн. лв., а са нужни и пари за довършването им.“, каза Захариева.
„Надяваме се и АМ „Марица“ да стане финално готова през пролетта на следващата година. Няма как 9 км да не бъдат готови до тогава, ще бъде грехота. На всяка цена трябва да се намерят средства.“, допълни още вицепремиерът.
Попитана за актуализацията на бюджета на Агенция пътна инфраструктура (АПИ) Захариева съобщи, че АПИ имат нужда от над 30 млн. лв. „Това, което е възможно да бъде осигурено за сега е 16 700 000 лв“, каза Захариева и посочи, че в първото шестмесечие са изразходвани 88% от бюджета на агенцията, след това с актуализацията са намалени още веднъж бюджетите на всички ведомства. „Това поставя наистина под риск изпълнението на важни инфраструктурни проекти“, сподели Захариева. Тя припомни, че поради липса на финансиране са спрени виадуктите, които трябваше да бъдат ремонтирани спешно.Все още се прави и оценка колко пари ще са необходими за ремонт на пътищата след наводненията.
Относно изтичащият договор на гръцкия изпълнител на отсечката от магистрала „Струма“ от Сандански до границата Захариева заяви, че АПИ е в постоянни разговори с гръцкия изпълнител и очаква до дни да има решение по въпроса. Вицепремиерът е решила и да направи проверка на участъка във вторник. Напомняме, че договорът на гръцкия изпълнител изтича на 20 октомври. Захариева се надява те да се мобилизират и да си свършат работата в срок . „Ако не го направят ще трябва нов търг и нов изпълнител – това е най-лекият участък, който е на 50% готов и може при добра мобилизация да е готов за 3-4 месеца.“, допълни още тя.
Екатериза Захариева коментира и темата за поскъпването на тока. Нейното мнение е, че терминът „поскъпване на тока“ не е съвсем правилен, защото вече става въпрос за спасение и възстановяването на някакви нормални цени след изкуственото понижаване на цената и политическия натиск върху регулатора за задържането й надолу. Тя заяви, че данъкоплатците не трябва да плащат за скъпи проекти като АЕЦ „Белене“ и „Цанков камък“, които са утежнили бюджета на Националната електрическа компания (НЕК). „В актуализацията на цената в никакъв случай не се включва покриването на тези стари задължения“, допълни тя. От думите й стана ясно още, че планираното повишение на цената на електроенергията ще покрие малка част от дефицита на НЕК.