В началото на разговорите министъра на финансите Румен Порожанов заяви, че преразглеждането на бюджета се налага заради нереалистично заложените приходи в него. По думите му проблемът ескалира и заради ведомствата, които са ангажирани със събирането на средства за хазната.
„Заварихме Агенция „Митници“ в не добро функционално състояние, не че и в момента е прекрасна“, обясни министър Порожанов.Той напомни, че предвидените приходи са били около 1,7 млрд. лв. повече само от данъци при заложена инфлация 1,8%, като подчерта, че при подобна диспропорция няма как очакванията за приходите да бъдат изпълнени.
„БВП ще бъде намален до 79 млрд. и 178 млн.лв. Факторите, които повлияха на ДДС от внос, са понижените цени на основните суровини – горива, метали и други. Отчита се спад на стойността на износа с близо 6,4% спрямо 2013 г.. Има 670 млн. лв. неизпълнение на ДДС от внос”, заяви Румен Порожанов.
В актуализацията на Държавния бюджет за 2014 г. министърът на финансите предлага да бъдат отпуснати 24 млн. лв. допълнително за Министерството на здравеопазването, 16,4 млн. лв. за Министерството на регионалното развитие, 10 млн. лв. за Министерството на отбраната, 10 млн. лв. за Висшия съдебен съвет и 4 млн. лв. за Министерството на културата.
„Ако не се предприемат необходимите мерки и реформи следващият бюджет отново ще бъде с проблеми в същите сектори“, допълни Порожанов. Той беше категоричен, че предложението за актуализацията е експертно и без никаква политическа прогноза. По думите му се очаква дефицитът в хазната да бъде около 2,8 млрд. лв. или близо 3,6 % от БВП. В промените на закона за бюджета е заложен буфер от близо 2 млрд.лв.Порожанов коментира още, че страната ни има и трудности с еврофондовете, защото нередностите се връщат към нас като бумеранг при одитирането и санкциите.
Синдикатите и някои от работодателските организации обаче се обявиха против актуализацията. Председателят на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев представи декларация, в която се казва: „Радикална актуализация на бюджета, особено в предлаганите значими размери, може да бъде предприета само и единствено по инициатива на действащо правителство и при работещо Народно събрание. Актуализацията на бюджета на може да се третира като рутинна експертна работа, която служебното правителство може да подготви и да поднесе „за подпис” на следващото правителство и на следващия парламент”.
Велев настоя обществото и социалните партньори да получат от служебното правителство в най-кратък срок отчет за изпълнението на бюджета за деветмесечието и информация за състоянието на фискалния резерв и държавния дълг. Той посочи, че дефицитът в проектобюджета не бива да надвишава 3 на сто от БВП. Според социалните партньори надвишаването на този размер ще доведе до опасно отдалечаване от параметрите за подготовка на страната ни за влизане в Еврозоната.
От Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара, Българската търговско-промишлена палата, Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, Конфедерацията на независимите синдикати в България и КТ „Подкрепа” смятат, че е необходимо оттегляне на представения проект за актуализация на бюджета и подготовка на ново експертно предложение в дефинираните рамки. Според тях то трябва да бъде представено от новото правителство след изборите.