Екип КСБ,
Таня Бъчварова,
гл. експерт
ръководител на
проект „Мониторинг
на обществените
поръчки“
Сключените договори по обществени поръчки за деветмесечието на 2014 г. са общо 18 474 на брой. От тях 2230 бр. са в отрасъл „Строителство“, 11 368 бр. са за доставки и 4865 бр. в сектора на услугите. Наблюдава се ръст с 2649 бр. на сключените договори в отрасъл „Строителство“ в сравнение със същия период на 2013 г.
Секторът заема второ място с 40% дялово участие от общо сключените договори по обект на поръчка след сегмента „Доставки“. Наблюдава се тенденция на намаляване на стойността на сключените договори с 26%.
Сключени договори до 200 хил. лв.
Броят им е 1118 на обща стойност 58 млн. лв., или 50,2% от договорите за деветмесечието, като за същия период на миналата година са били 985 бр. Отбелязва се ръст на броя с 13,5% и на стойността с 26,2% спрямо януари – септември 2013 г.
Сключени договори до 2150 хил. лв.
Броят им е 861 на обща стойност 628 млн. лв., или 38,7%. Наблюдава се ръст на броя с 29,5% и на стойността с 39,2% (177 млн. лв.) спрямо същия период на миналата година.
Сключени договори над 2150 хил. лв.
Броят им е 248 на обща стойност 1640 млн. лв., или 11,1%. Отчита се нарастване на броя с 25,9% и намаляване на стойността с 37,5% (984 млн. лв.).
Сключени договори по вид на обществената поръчка
Сключените договори по обект на обществената поръчка за януари – септември на 2014 г. към 01.10.2014 г. са общо 2230 броя на стойност 2329 млн. лв., разпределени по сегменти, както следва:
Сградно строителство – 705 бр. сключени договора, или 31,6% от всички за периода.
Инженерна инфраструктура – 1148 бр. сключени договора, или 51,5%.
Енергийна инфраструктура – 200 бр. сключени договора, или 9%.
ВиК – 177 бр. сключени договора, или 7,9%.
Доминиращ сегмент по критерий „Брой“ при сключените договори в отрасъл „Строителство” за януари – септември 2014 г. е инженерното строителство, следвано от сградното, енергийната инфраструктура и ВиК.
Сключени договори
по критерий „Стойност“
Сградно строителство – сключените договори са на стойност 413 млн. лв., или 17,7% от общата стойност на контрактите по обявени обществени поръчки за периода януари – септември 2014 г.
Инженерна инфраструктура – сключените договори са на стойност 1228 млн. лв., или 52,7%.
Енергийна инфраструктура – сключените договори са на стойност 246 млн. лв., или 10,6%.
ВиК – сключените договори са на стойност 442 млн. лв., или 19%.
Инженерна инфраструктура е сегментът с най-висока стойност, следван от ВиК, сградно строителство и енергийна инфраструктура.
Разпределение на фирмите по критерий „Персонал“
Сключените договори от малки строителни фирми са 906 бр., или 40,6% от контрактите за разглеждания период. Наблюдава се ръст с 36,4% спрямо същия период на 2013 г.
Сключените договори от средни строителни фирми са 943 бр., или 42,3%. Наблюдава се ръст с 10,4% в сравнение със същия период на 2013 г.
Сключените договори от големи строителни фирми са 305 бр., или 13,7%. Отчита се ръст от 12,5% в сравнение със същия период на 2013 г.
Сключените договори от нерегистрирани фирми в ЦПРС са 76 бр., или 3,4%. Наблюдава се ръст от 31% в сравнение със същия период на 2013 г.
Разпределението на сключените договори се диктува основно от вида на обществената поръчка и изискванията към изпълнителя. Обекти от голям мащаб и на висока стойност могат да се изпълняват единствено от средни и големи фирми по критерий „Персонал“ и критерий „Нетни приходи от продажби“.
Нараства делът на сключените договори, изпълнявани от фирми, невписани в ЦПРС.
Разпределение на сключените договори по сегменти
Инженерна инфраструктура – общо 1148 бр. сключени договора.
Малки фирми – 354 бр. сключени договора, или 30,8% от контрактите в сегмента.
Средни фирми – 534 бр. сключени договора, или 46,5%.
Големи фирми – 219 бр. сключени договора, или 19,1%.
Фирми без регистрация в ЦПРС – 41 бр. сключени договора, или 3,6% .
В сегмента доминират сключените договори от средни фирми, следвани от малки и големи.
Сградно строителство – общо 705 бр. сключени договора.
Малки фирми – 448 бр. сключени договора, или 63,6% от контрактите в сегмента.
Средни фирми – 208 бр. сключени договора, или 29,5%.
Големи фирми – 32 бр. сключени договори или 4,5%.
Фирми без регистрация в ЦПРС – 17 бр. сключени договора, или 2,4%.
В сегмента доминират сключените договори от малките фирми, следвани от средните и големите.
Енергийна инфраструктура – 200 бр. сключени договора.
Малки фирми – 67 бр. сключени договора, или 33,5% от контрактите в сегмента.
Средни фирми – 96 бр. сключени договора, или 48%.
Големи фирми – 30 бр. сключени договора, или 15%.
Фирми без регистрация в ЦПРС – 7 бр. сключени договора, или 3,5%.
В сегмента доминират сключените договори от средни фирми, следвани от малките и с най-нисък процент – големите.
ВиК – 177 бр. сключени договора.
Малки фирми – 37 бр. сключени договора, или 20,9% от контрактите в сегмента.
Средни фирми – 105 бр. сключени договора, или 59,3%.
Големи фирми – 24 бр. сключени договора, или 13,6%.
Фирми без регистрация в ЦПРС – 11 бр. сключени договора, или 6,2%.
В сегмента доминират сключените договори от средни фирми, следвани от малки и големи.
Данните сочат, че доминира сегментът инженерна инфраструктура, който представлява 52,7% от стойността на общо сключените договори, следван от ВиК с 19%, сградно строителство с процентен дял от 17,7% и енергийна инфраструктура с 10,6%. Финансовият ресурс от сключените договори по обявени обществени поръчки е насочен основно към сегмента инженерна инфраструктура, следван от ВиК, сградно строителство и енергийна инфраструктура.
Сключени договори
по критерий „Възложител“
Общини – 1695 бр. сключени договора, или 76% от контрактите за разглеждания период, на стойност 1601 млн. лв., което е 68,9% от общата стойност за деветмесечието.
Министерства и агенции – 304 бр. сключени договора (13,6%) на стойност 467 млн. лв., или 20%.
Болници – 81 бр. сключени договора (3,6%) на стойност 36 млн. лв., или 1,5% от стойността.
Комунален и обществен сектор – 98 бр. сключени договора (4,4%) на стойност 71 млн. лв., или 3%.
Други – 52 бр. сключени договора (2,4%) на стойност 154 млн. лв., или 6,6%.
Най-много остават договорите с възложител общини. Това разпределение отразява профила на бенефициентите по отделните оперативни програми на ЕС.
Разпределение на фирмите по критерий „Нетни приходи от продажби и персонал“
Малки фирми – сключени договори за 388 млн. лв., или 16,7% от стойността на контрактите през деветмесечието. Наблюдава се ръст от 259 млн. лв. в сравнение със същия период на 2013 г.
Средни фирми – сключени договори за 1203 млн. лв., или 51,7%. Наблюдава се ръст от 17,8%.
Големи фирми – сключени договори за 727 млн. лв., или 31,2%. Наблюдава се спад от 61,2%, или 1146 млн. лв.
Фирми без регистрация в ЦПРС – сключени договори за 11 млн. лв., или 0,4%. Отчита се спад от 88,4%, или 84 млн. лв.
Сключените договори по обществени поръчки от консорциуми, обединения и дружества са 471 бр., което представлява 21,1% от контрактите за деветмесечието на стойност 1367 млн. лв., или 58,7% от общата им стойност.
В тях преобладават малките и средните фирми по критерий „Персонал“ и „Нетни приходи от продажби“. Разпределението е както следва: малки фирми – 160 бр., средни – 245 бр., и големи – 78 бр.
Сключените договори от строителни фирми са 1759 бр., или 78,9% от контрактите за периода, на стойност 962 млн. лв., или от 41,3% от общата стойност на сключените договори. Нараства броят на сключените договори от консорциуми, обединения и дружества с 6,1% в сравнение със същия период на 2013 г. Стойността обаче се понижава с 36,3%.
Обществени поръчки
по критерий
„Вид на процедурата“
Открита процедура – 1979 бр. сключени договора на стойност 2144 млн. лв.
Договаряне без обявление – 205 бр. сключени договора на стойност 57 млн. лв.
Договаряне с обявление – 44 бр. сключени договора на стойност 65 млн. лв.
Ограничена процедура – няма сключени договори.
Ускорена ограничена процедура – няма сключени договори.
Конкурс по Наредбата за възлагане на малка обществена поръчка – 1 сключен договор на стойност 0,4 млн. лв.
Възлагане на поръчка без предварително публикуване на обявлението – 1 бр. на стойност 63 млн. лв.
Сключени договори
по критерий „Източник
на финансиране“
Оперативни програми – 572 бр. сключени договора на стойност 1429 млн. лв.
Бюджет – 1658 бр. сключени договора на стойност 900 млн. лв.
Програма за европейско териториално сътрудничество „България – Гърция 2007 – 2013” – 3 бр. сключени договора на стойност 11 млн. лв.
Проект „Красива България“ – 3 бр. сключени договора на стойност 0,4 млн. лв.
ОП „Развитие на човешките ресурси“ – 4 бр. сключени договора на стойност 2,5 млн. лв.
Програма за Трансгранично сътрудничество „България – Румъния” – 2 бр. сключени договора на стойност 2 млн. лв.
Фонд „Външни граници“ – 3 бр. сключени договора на стойност 0,3 млн. лв.
Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ – 23 бр. сключени договора на стойност 8 млн. лв.
Европейски бежански фонд – 4 бр. сключени договора на стойност 6 млн. лв.
Програма JESSICA – 1 сключен договор на стойност 1,4 млн. лв.
Оперативна програма „Конкурентоспособност“ – 9 бр. сключени договора на стойност 53 млн. лв.
ПУДООС – 11 сключени договора на стойност 23 млн. лв.
Норвежки финансов механизъм – 1 сключен договор на стойност 2 млн. лв.
Национален доверителен екофонд – 3 бр. сключени договора на стойност 0,9 млн. лв.
Безвъзмездно финансиране от японското правителство – няма сключени договори.
Агенция за хора с увреждания към МТСП – няма сключени договори.
По критерий „Брой“ държавният бюджет води със 74,3%. Оперативната програма за развитие на селските райони има дял от 14,4%, следвана от ОП „Регионално развитие“ с 5,3%, ОП „Околна среда“ с 2,4%, Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ с 1%, Европейския бежански фонд с 0,2% , ОП „Конкурентоспособност“ с 0,4%, ОП „Транспорт“ с 0,4% и ОП „Развитие на човешките ресурси“ с 0,2%, Програма за Европейско териториално сътрудничество „Гърция – България“ с 0,1%, Програма за трансгранично сътрудничество „Румъния – България“ с 0,1%, Национален доверителен екофонд с 0,1%, ПУДООС с 0,5% и ИСПА с 0,01%.
По критерий „Стойност“ държавният бюджет има дял 38,6%. Водеща е Програмата за развитие на селските райони с 23,1%, следвана от ОП „Околна среда“ с 16,1%, ОП „Регионално развитие“ с 9,2%, ОП „Транспорт“ с 8,1%.
Нарушения при сключените договори, съгласно
чл. 157, ал. 2 от ЗУТ и чл. 3 от Закона за Камарата на строителите в България
Строителните фирми, сключили договор за изпълнение на обществена поръчка, без да са регистрирани в ЦПРС, са 76 бр. Отчита се ръст с 18 бр. в сравнение със същия период на 2013 г. Може да се приеме, че по-голямата част от тези договори са за неотложни ремонти – на покриви, на сгради, при незначителен обем, за разрушителни работи, поддръжка и текущ ремонт на съществуващи горски пътища, снегопочистване.
Продължава тенденцията на консолидация на фирмите, като средно по три влизат в състава на консорциумите. Голяма част от водещите фирми в тях нямат регистрация в ЦПРС. Наблюдават се дружества с ограничена отговорност, създадени за конкретна поръчка.
Поръчка № 01272-2013-0003, възложител Столична община – район „Слатина”
„Изпълнение на строително-монтажни работи и обзавеждане на обект „Пристройка на два етажа за четири групи към ОДЗ 61 „Шарено петле”, УПИ II – „за ОДЗ”, кв. „60”, „Христо Смирненски – Слатина”, район „Слатина”, гр. София”. Минимални изисквания: 1. Участникът трябва да е реализирал общ оборот от дейността си и специфичен оборот от строителна дейност общо за последните три финансови години – 2010, 2011 и 2012 г., в зависимост от датата, на която участникът е учреден или е започнал дейността си, в стойности, както следва: общ оборот в размер не по-малко от 3 750 000 лв. (три милиона седемстотин и петдесет хиляди лева) без вкл. ДДС за която и да е от последните три финансови години, от които не по-малко от 1 250 000 лв. (един милион двеста и петдесет хиляди лева) без вкл. ДДС за която и да е от последните три финансови години специфичен оборот от строителна дейност. 2. Участниците трябва да притежават валидна застраховка за „Професионална отговорност” по чл. 171 от ЗУТ за 2013 година. 3. Участникът следва да представи заверено копие на Удостоверението за регистрация в Централния професионален регистър на строителя и валиден талон по чл. 23, ал. 1 от Правилника за реда за вписване и водене на Централния професионален регистър на строителя, придружено от валиден талон за 2013 г.
Стойност на обекта: 1 249 417,57 лв.
Изпълнител на обекта: „ПСП-ДЪГА“ ООД
Коментар: Не са спазени изискванията, обявени в поръчката. Фирмата, сключила договор, няма регистрация в ЦПРС.
Поръчка № 0030-2014-0006, възложител Университетска многопрофилна болница за активно лечение „Александровска“
„Ремонт на сграда на Клиниката по педиатрия на УМБАЛ „Александровска“ на стойност 1 665 237 лв. Минимални изисквания: Участниците в процедурата следва да имат достъп до собствени финансови ресурси, кредитна линия или еквивалентен финансов инструмент за финансиране на предмета на обществената поръчка в размер, не по-малък от 600 000,00 (шестстотин хиляди) лева. Участниците следва да са реализирали оборот от СМР сумарно за последните 3 (три) години (2011, 2012 и 2013), не по-малко от 4 500 000 лв. (четири милиона и петстотин хиляди лева) без ДДС. Декларация от участника, че при подписване на договор ще представи нотариално заверен препис от Удостоверение за регистрация в Централния професионален регистър на строителя към Камарата на строителите в България или еквивалентно, отговарящо на предмета на поръчката.
Минимални изисквания: Препоръки за добро изпълнение – 3 (три) броя за сгради и съоръжения с обществено предназначение.”
Сключен договор за изпълнение от „ДАРТС-СВЕГО“ ООД. Дружеството с ограничена отговорност е с регистрация в Търговския регистър от 19.08.2014 г.
Коментар: Няма регистрация в ЦПРС.
Поръчка № 01031-2014-0001, възложител община Чипровци
„Неотложни укрепителни работи и ремонтни работи по 1. Осигуряване проводимост на р. Мартиновска Огоста.”
Сключен договор от фирма „Черита“ ООД, заличена от ЦПРС на 26.07.2013 г.
Поръчка № 00272- 2014-0004, възложител община Ружинци, на стойност 158 553 лв.
Предмет на настоящата обществена поръчка е „Основен ремонт тротоарна настилка на територията на общ. Ружинци” по обособени позиции: Обособена позиция №1: Основен ремонт на тротоарна настилка, с. Ружинци; Обособена позиция №2: Основен ремонт на тротоарна настилка, с. Бело поле; Обособена позиция №3: Основен ремонт на тротоарна настилка, с. Дреновец. Основният ремонт на тротоарната настилка включва следните видове операции: 1. Изваждане настилка от бетонови плочи; 2. Изваждане улични бордюри; 3. Тънки изкопи до 0,5 м ръчно, в земна почва с прехвърляне на 3 м хоризонтално; 4. Натоварване и превоз строителни отпадъци; 5. Ръчно трамбоване на алеи и площадки; 6. Настилка от бетонови плочи 40/40/5; 7. Доставка и полагане видими бетонови бордюри. Строително-монтажните работи (СМР), предмет на поръчката, следва да се извършат при стриктно спазване на ЗУТ и всички други приложими законови и подзаконови нормативни актове, предписания и стандарти за този вид строителство, включително и тези по безопасност и хигиена на труда, с влагане на материали, механизация, организация на труда, обезпечаващи качествено и в срок изпълнение на строителството, както и ползване на обекта по предназначение. Минимални изисквания: Участникът трябва да има изпълнени през последните 5 (пет) години не по-малко от 2 (два) договора за строителство, сходни с предмета на поръчката. Под „строителство, сходно с предмета на поръчката”, следва да се разбира реконструкция и/или изграждане и/или основен ремонт на тротоари, пътища, улици. В случай, че участникът в процедурата е обединение, това минимално изискване се прилага за обединението като цяло.”
Изпълнител: „Медих С3 Строй“ ЕООД
Коментар: Фирмата изпълнител на обществената поръчка няма регистрация в ЦПРС. Изискване за такава липсва и в обявената поръчка от възложителя.
Поръчка № 00272-2014-0006, възложител община Ружинци
„Извършване на аварийно-възстановителни работи на обекти на територията на община Ружинци по обособени позиции: Обособена позиция №1: „Избор на изпълнител за СМР на обект „Възстановяване покривната конструкция на храм „Св. Възнесение Господне”, с. Бело поле”; Обособена позиция №2: „Избор на изпълнител за СМР на обект „Аварийно-възстановителни работи на мост над р. Плешивска бара, ул. „Първа”, почистване на речното корито, с. Плешивец”; Обособена позиция №3: „Избор на изпълнител за СМР на обект „Аварийно-възстановителни работи на мост над р. Гаговица, ул. „Георги Димитров”, почистване на речното корито, с. Гюргич”; Обособена позиция №4: „Избор на изпълнител за СМР на обект „Аварийно – възстановителни работи на тръбен водосток на общински път VID2162/I-1, Ружинци – Белотинци/ с. Гюргич.”
Коментар: Сключен договор с фирма, заличена от ЦПРС на 26.07.2013 г.
Поръчка № 02718-2014-0224, възложител Териториално поделение на „Социално осигуряване“ на НОИ – Монтана
„Извършване на текущ ремонт в административната сграда на ТП на НОИ – Монтана (ремонт на отоплителна инсталация – подмяна на радиатори), съгласно Техническото задание (Пълно описание на предмета на поръчката и условия за изпълнение на поръчката), приложено към документацията.
Минимални изисквания: 1. Наличие на опит, свързан с предмета на поръчката – изграждане на отоплителни инсталации или подмяна на радиатори, част от вече изградени отоплителни инсталации в административни или обществени сгради; 2. Наличие на поне два изпълнени договора за предходните пет календарни години; 3. Наличие на поне две препоръки за добро изпълнение от възложители по посочените в списъка договори, от които да е видно, че изпълнението е изпълнено професионално и в съответствие с нормативните изисквания.”
Изпълнител: „Топлофикация“ АД
Коментар: Фирмата изпълнител няма регистрация в ЦПРС.
Поръчка № 00118-2014-0024, възложител община Сливен
„Разчистване на наносите и пренесени инертни материали, аварийно-възстановителни работи за овладяване на бедственото положение вследствие на наводнение”
Изпълнител: СД „Симеон I& Симеонови“
Коментар: Фирмата, сключила договор по обявената обществена поръчка, няма регистрация в ЦПРС.
Поръчка № 00851-2014-0002, възложител община Пирдоп
Извършване на строително-монтажни работи при изпълнение на проект „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в административната сграда на съд и прокуратурата – град Пирдоп, на стойност 290 138 лв.“
Изпълнител: Обединение „Пирдопстрой“. Водещата фирма „Мирчеви и партньори“ има дялово участие от 95%, без да има регистрация в ЦПРС.
Тенденции
Продължава практиката в консорциумите, дружествата и обединенията, сключили договор по изпълнение на обществена поръчка, да участват фирми с голям процент при разпределение на дяловете, без да са регистрирани в ЦПРС. Фирмата, която има регистрация в ЦПРС, в много случаи е с незначително дялово участие, а основният носител на дялове не е вписан в Регистъра. В консорциумите има случаи, в които водещата фирма е регистрирана под код, некореспондиращ със строителната дейност. Продължава практиката обединенията, създадени за конкретната обществена поръчка, да нямат регистрация в ЦПРС.