Елица Илчева
В общинския план за развитие на община Шумен до 2020 г. е формулирана следната визия: съвременна община с европейски облик, административен, индустриален, културно-образователен и туристически център, привлекателен за бизнес, отдих и туризъм, с висока степен на екологична и обществена сигурност и балансирана икономика. Тоест местната власт иска да развива всичко и няма амбицията градът да расте в определена посока. Проектът „Шумен 2020” е на стойност 74 192,80 лв. и е разработен по Оперативна програма „Административен капацитет”, съфинансирана от Европейския социален фонд.
В стратегическия документ на практика е вграден целият интергиран план, като акцентът е поставен върху периферните зони на града и върху селата. В анализа на развитието до момента е отчетено, че малките населени места са ощетени откъм финансиране и инвестиции, като притесненията са, че и в новия програмен период те ще останат без достъп до европари. Затова и една от целите е да се преодолее подобен дисбаланс.
Съществува и признанието, че предходният план като първи стратегически документ е бил прекалено амбициозен и нереалистичен. Сега целите са по-реални, проектите са конкретни и стремежът ще бъде 100% изпълнение, а над 75% реализация ще се счита за успех.
На стойност 609, 347 млн. лв. са заложените проекти, като огромната част от парите се очаква да дойдат по линия на ЕС, а общината има готовност да кандидатства.
50 млн. лв. от средствата за инвестиции е предвидено да влязат от централния бюджет, а почти двойно по-малко – 28 млн. лв., ще е собственият принос на общината за развитието на града.
Индустриалният парк
е най-мащабният обект
Очакванията за частни инвестиции в Шумен са за едва 7 млн. лв. Въпреки това един от най-грандиозните проекти, който се предвижда да бъде развиван в следващите 7 години и за който ще са необходими внушителните 50 млн. лв. само за подобряване на околната среда, е този за развитие на инфраструктурата на промишлена зона „Запад“ и на Индустриален парк – Шумен. Още близо 18 млн. лв. са предвидени за инвестиции в ел. инсталации, ВиК, газоснабдителна мрежа, осветление, вътрешна пътна мрежа, системи за видео наблюдение, КПП и др.
380 хил. лв. ще струва изграждането на административната сграда, толкова са нужни за ограда, а 3,2 млн. лв. – за товарна жп гара.
Зелени площи и спортни площадки също ще са част от индустриалния парк на Шумен, като проектът ще се изгражда на етапи до 2020 г.
Всъщност идеята за парка като публично-частен проект се ражда още през 2008 г., като частично е изградена инфраструктурата. В обхвата на зоната попадат 70 промишлени сгради, голям процент от териториите (39%) са неусвоени или изоставени. Предвидените терени „на зелено“ за промишлени функции в действащите устройствени планове са 1306 дка, или 47,5% от всички такива площи на територията на града.
Изграждането на този модерен индустриален, логистичен и бизнес център минава през проекти, разделени в 5 групи, определени от различните мерки. Те включват създаването на нова техническа и производствена инфраструктура, обновяването на физическата и опазването на околната среда, развитие на човешките ресурси и осигуряване на заетост чрез иновативен и технологичен прогрес.
До момента са купени 9 терена, а английска компания изгражда завод за опаковъчна техника. Водят се разговори и с други инвеститори. Според местната власт развитието на парка е най-сигурният начин да се пребори значителната липса на работни места в града.
Водните проекти гълтат 100 млн. лв.
Над 100 млн. лв. са нужните средства за развитие на ВиК в Шумен до 2020 г. Основният източник за питейна вода в общината е яз. „Тича”. При дъждове и снеготопене се получават отклонения в качеството и причината е липсата на пречиствателна станция за питейни води (ПСПВ).
Само преди дни областният управител на Шумен Петко Шаренков обяви, че търси подкрепа за финансово осигуряване на проекта от Регионалния съвет за развитие в Североизточния район.
От сериозни инвестиции се нуждае и водопроводната мрежа в общината, която е започнала да се изгражда след 1927 г. Общата й дължина в момента е 582 км, от които 320 км са улична мрежа. От тях 192 км са в града.
Проблемът със старите тръби е частично решен с изпълнението на проект „Подобряване на водния цикъл на Шумен“, финансиран от предприсъединителната програма ИСПА. Със средства от нея от септември 2009 г. до юли 2011 г. са подменени участъци по 231 улици от вътрешната водопроводна мрежа с дължина около 60 км.
В момента се изпълнява втори етап на проект за водния цикъл, финансиран по ОП „Околна среда 2007 – 2013”. С него се доизграждат и подменят 40 км канализация. Стойността му е 75,7 млн. лв., от които общинският принос е 3,28 млн. лв. Той трябва да бъде завършен тази и следващата година.
Друг строителен проект предвижда довършването на пречиствателна станция за отпадни води (ПСОВ) преди вливането им в р. Камчия и от нея – в Черно море. ПСОВ „Шумен” е изградена до фаза механично стъпало – механично пречистване на отпадните води, и е въведена в експлоатация през 2003 г. Предвидено е и разширение за осигуряване на вторично (биологично) пречистване с цел покриване на изискванията за заустване в „чувствителна” зона. Канализацията, която ще остане за доизграждане извън обхвата на този проект, е с дължина около 6 км.
Общо 800 хил. лв. ще бъдат инвестирани във ВиК в селата, където се разчита на средства от ПУДООС.
Пътищата ще се ремонтират „на парче“
За пътната инфраструктура Шумен получава от държавата около 300 хил. лв. всяка година. С отпусканите целеви средства се извършват само ръчни и машинни изкърпвания с асфалтобетон на най-нарушените пътни участъци. За текущи ремонти и поддържане на общинската мрежа за новия 7-годишен период са предвидени и общо 250 хил. лв. от общинския бюджет.
Общината ще продължи да изпълнява приетата през 2011 г. програма за рехабилитация на част от уличната мрежа, която се финансира от облигационен заем на стойност 12 млн. лв. 3 млн. лв. ще се инвестират тепърва в система за интегриран градски транспорт, като местната власт е готова с проекта и очаква отварянето на новата ОП „Региони в растеж 2014 – 2020”.
Важно перо в документа е и изграждането на паркинги, велоалеи и тротоари. По план около 1,6 млн. лв. ще се инвестират всяка година, като и тук се разчита основно на европейските програми.
Сега има алея за колоездачи в централната градска част, която свързва площадите „Кристал” и „България”. Тя е част от южното платно на бул. „Славянски”, който е с натоварено улично движение и любителите на колела предпочитат да карат велосипеди в градската градина, парк „Кьошкове” и Природен парк Шуменско плато.
Властта има готовност при финансиране да реализира улични ремонти за 2,1 млн. лв. в селата. До 2016 г. трябва да са приключени и два проекта, свързани с дейности по укрепване – единият е за подпорна стена на стойност 1,5 млн. лв., а вторият за укрепване на земна маса и отводняване на скатни пространства срещу хотел „Шумен“. Той е на стойност 700 хил. лв., а средствата и за двата обекта се очаква да бъдат предоставени от ПУДООС.
17 млн. лв. за здравна
инфраструктура,
20 млн. лв. за спортна
За 17 млн. лв. са проектите за модернизацията на здравната инфраструктура, като 12 от тях са за ремонти на здравни центрове и заведения и 5 млн. лв. за основния обект – високотехнологичен лъчетерапевтичен център в областния град. Проектът трябва да се реализира до края на тази година, тъй като се финансира с 6 млн. лв. от ОП „Регионално развитие 2007 – 2013”.
До 2020 г. със средства от Международен фонд „Козлодуй“ и правителствени програми трябва да се обновят и всички здравни служби по селата. Общината е изчислила, че за това са нужни около 300 хил. лв.
Спортните обекти на територията на Шумен също не са пропуснати в общинския план. За инвестиции в тях са необходими повече от 20 млн. лв. Най-интересният обект е за обособяване на спортно-развлекателен комплекс „Тежкият полк“, който включва и изграждането на площадка и е за 7,05 млн. лв.
Общината има готов проект и за социални жилища на стойност 15 млн. лв. Той също ще се реализира поетапно до 2020 г., като ще бъде предложен за финансиране от ОП „Региони в растеж“. За строителство на центрове от семеен тип, дневни центрове за възрастни и хора с увреждания има готовност с проекти за 11,7 млн. лв. Общината ще финансира със собствени средства ремонтите на пенсионерски клубове.
Само в 4 детски градини в общината не са приложени мерки за енергийна ефективност. В плана е посочено, че състоянието на сградите на заведенията за малчугани като цяло е добро. В повечето са подменени вратите и прозорците, извършена е топлинна изолация на външни конструкции и елементи, основен ремонт, изградени са ВЕИ инсталации, въведено е енергоспестяващо осветление, отоплението е с газ.
Шумен всъщност е сред онези 21 града в България, в които е изградена мрежа за централно топлоснабдяване. Тя обаче е морално и физически амортизирана и през последните отоплителни сезони не е произвеждана, пренасяна и продавана топлоенергия, а също не е произвеждано и електричество. Така градът постепенно се преориентира към употребата на газ от преминаващия през територията северен клон на националната газопреносна система. Областта попада в обособения регион Добруджа, за който „Черноморска технологична компания“ АД има издадени лицензи за разпределение и снабдяване със синьо гориво. И тук обаче нещата се случват трудно – изграждането на мрежата започва през 2004 г., като на първи етап обхваща промишлените потребители. На следващите се осъществява газификацията на основната част от общинските сгради, училища и детски градини, повечето от промишлените предприятия, както и много комунални обекти. В последните години се полагат тръби и в кв. „Гривица”, започва газификацията и на кв. „Тракия”. През 2012 г. е изграден и захранващ газопровод към Индустриален парк – Шумен. Така през март 2014 г. изградената мрежа е 71 293,37 м, броят на стопанските потребители е 180, от които 43 са обекти общинска собственост, а битовите потребители са едва 9.
Дали заради тях, или за да е в синхрон с новото време, общинският план предвижда още изграждането на фотоволтаичен парк и използване на възобновяеми енергийни източници.
За доизграждането на регионалната система за управление на отпадъците, което е планирано да се случи в периода 2016 – 2019 г., общината има готовност да кандидатства с проект по ОП „Околна среда“ на стойност 7 млн. лв. С 1,5 млн. лв. от ПУДООС до края на следващата година пък ще се изгради площадка за едрогабаритни отпадъци.
В община Шумен има и специално отредена площадка за депониране на строителни отпадъци, където фирми и граждани извозват отпадналите от ремонтни дейности материали. Тя е собственост на „Амбалаж – Шумен” ЕООД. Излишните земни маси от строителните обекти се извозват в депото в кв. „Дивдядово“ и се използват за запръстяване на боклука.
Градът разчита и на националните проекти
За развитието си като град на бизнеса и туризма Шумен разчита на няколко стратегически инфраструктурни проекта – това са автомагистрала „Хемус“, която ще се превърне в основна транспортна връзка в Северна България, пътният възел Шумен – Белокопитово, който ще благоприятства за отлична връзка между големите градове и черноморската столица Варна.
Предвиденият за реализация скоростен трилентов път Русе – Шумен пък е крайно необходим като основно транспортно трасе за Североизточна България. Реализацията на инфраструктурния проект ще спомогне за улесняване на връзката между страната ни и Румъния, за привличане на чуждестранни туристи у нас. Трилентовият път несъмнено ще облекчи движението, като поеме основния международен трафик от Букурещ и Констанца.
Друг важен проект е планираната връзка от Силистра през Шумен с пътя, който преминава през Ришкия проход и се включва в автомагистрала „Тракия“, и ще спомогне за облекчаване на транзитния трафик, който минава през страната.
Друг важен инфраструктурен проект, предвиден за реализация, е удвояването на жп линията Русе – Варна, която преминава през община Шумен. Тя е най-старата жп линия в България и играе особена роля в транспортирането на огромен товарооборот между двете пристанища.