Десислава Бакърджиева
ОП „Транспорт 2007 – 2013” (ОПТ) продължава да е една от най-успешните. Независимо от трудната 2014 г. плащанията по ОПТ не бяха спрени през годината, подобно на други оперативни програми. Нямаше финансови корекции и загуба на средства. Постигна се дори наддоговаряне по различните приоритетни оси. Темпът на изплащане на безвъзмездната финансова помощ по ОПТ се запази сравнително добър. Разплатени са близо 2,7 млрд. лв., което е около 69% от бюджета на програмата. Това отчете министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на медиен семинар в Русе.
По думите му най-много средства са разплатени за развитието на пътната инфраструктура. Финансовата реализация по това перо е достигнала 60%, или са усвоени 576 489 354 евро от общо 879 528 425 евро. Сериозен е и делът на получените пари за разширението на метрото в София, който към момента е 94%. Разплатени са 496 477 434 евро от общо 528 455 289 евро. Очаква се през май 2015 г. наличният финансов ресурс за подземната железница, осигурен по ОПТ, да бъде усвоен на 100%. За жп обекти са изплатени повече от 50% от средства, или 261 416 138 евро от общо 509 368 775 евро. При инвестициите за подобряване на корабоплаването по р. Дунав и в Черно море са постигнати 36% – 13 825 192 евро от общо 38 810 964 евро.
По време на събитието стана ясно, че до момента по ОП „Транспорт” са рехабилитирани над 242 км жп линии, а в процес на модернизация са още над 260 км. Новоизградени са над 140 км автомагистрали и над 49 км пътища първи клас. Изпълнени са 13 метростанции и 13 км линии, като в етап на строителство са още 7,6 км и 7 спирки. Успешно завършени дейности има и при мерките за подобряване на корабоплаването по проект „Създаване на речна информационна система в българския участък на река Дунав” (БУЛРИС).
През 2015 г. ще бъде приключено строителството на още 125 км автомагистрали, 28 км пътища първи клас и ще има над 260 км рехабилитирани жп линии. Предстои да бъдат завършени трафик кулите във Варна и Бургас по проекта „Информационна система за управление на трафика на плавателни съдове (VTMIS) – фаза 3”. През 2015 г. напълно ще приключи и втората фаза на БУЛРИС.
Положителните цифри показват, че ОП „Транспорт” е постигнала значителен напредък през годината. Въпреки това министър Московски посочи, че е загубено много време на ОПТ. Той припомни, че в обхвата на програмата 5 проекта са идентифицирани като високорискови. Два от тях са в пътния сектор – лот 4 на АМ „Струма” и лот 1 на АМ „Марица”, а останалите три – в железопътния, по линиите Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Димитровград – Свиленград. Въведен е ежедневен мониторинг на изпълнението им.
Според Ивайло Московски не бива да се подценява фактът, че срокът за усвояването на останалите 32% е твърде кратък. Затова в оставащата една година основният приоритет на екипа на Министерството на транспорта ще е ускоряване на работата и предприемане на действия за минимизиране на риска от загуба на средства в края на 2015 г. Ведомството си е набелязало няколко основни стъпки за успешно приключване изпълнението на ОПТ: пълна мобилизация на изпълнителите и бенефициентите на ОПТ; инвестиране на оставащият ресурс от 1,4 млрд. лв. до края на 2015 г.; подпомагане на изпълнението на жп проекти от страна на Европейската инвестиционна банка.